Generation Z (födda från och med mitten av 1990-talet), är den första generationen som aldrig har upplevt ett samhälle helt utan smartphones. Dem är den första generationen som verkligen är globala medborgare. Hela världen finns under deras tumme. Ta vara på denna generation! Dem blir allt mer köpstarka.
För Gen Z är mobilen det naturliga valet. Att köpa kläder, beställa mat, ta reda på vart det bästa brunch stället finns, signa upp sig på ett gymkort, läsa dagstidningen eller betala räkningar - allt sker via mobilen. Det är den lättaste generationen att nå, men den svåraste att få uppmärksamhet av. För Gen Z gör ett statement i allt dem handlar, och dem handlar inte från vilka eller vad som helst.
Här kommer några av mina bästa tips för att nå ut till Gen Z:
1. Mobil och video FÖRST! I en studie från Whistle visas det att 81 procent av Gen Z sätter på en video under tiden de gör andra saker. Video är ett måste för denna generation, det innebär att det är ett måste för dig också. Content för sociala medier, i annonsformat mm ska vara i videoformat. Att Gen Z prioriterar mobilen är ingen nyhet. Däremot är det intressant att veta att 84 procent fortfarande använder datorn dagligen.
2. Ta ställning! Gen Z är generationen av Fridays for Future. För denna generation är det viktigt att man tar ställning. Vare sig det gäller mänskliga rättigheter, klimatfrågor eller andra viktiga ämnen. Visa upp era åsikter och ta ställning, detta kommer Gen Z att lockas av. Exempel, Skänker ni till välgörenhet? Stödjer ni en organisation? Är era produkter klimatsmarta? Kommunicera detta.
3. Influencer marketing! Det stämmer, Gen Z älskar sina favoritinfluencers. Så fort deras favorit influencers släpper en produkt eller ett nytt samarbete så är Gen Z väldigt supportande. Ta vara på influenser marketing och tänk gärna i micro!
4. Ha hög närvaro! För Gen Z måste det gå snabbt. Därför bör din kundsupport även finnas på sociala medier. Svara på DM’s, meddelanden och kommentarer! Visa att ni bryr er om era följare.
5. Glöm inte - engagerande content! Såklart bör ert innehåll vara intressant och engagerande. Du har ca 2 sekunder på dig att fånga Gen Z uppmärksamhet när dem scrollar sitt Instagram flöde. Därför bör ditt innehåll vara något som lockar.
Lycka till nu! Och glöm inte att själva konsumera det innehåll, trender, appar osv som Gen Z gör för att bättre förstå hur denna framtida generation tänker.
Batoul Raad
[email protected]
0723153190