Faktum är att vi kan tycka att vi är bra ledare, men tycker inte de vi jobbar tillsammans med det, så är vi det inte. Tycker dina medarbetare att du är en bra ledare? Det finns bara ett sätt att få reda på det och det är att fråga dem.
För att få riktigt ärliga svar måste de få vara anonyma. Ett sätt kan vara att sätta en låda på en neutral plats där man kan lägga sina svar.
Vilka ska man då fråga? Alla! De som är under dig, kolleger och chefer. Då får du svar från alla synvinklar. Det är också bra att själv svara på samma frågor för att jämföra din egen uppfattning med andras.
Svaren kan kanske såra ditt ego men det är ett väldigt effektivt sätt att få reda på hur du är som ledare. Nu vet du precis hur dina arbetskamrater uppfattar dig som ledare, kollega och arbetskamrat. Detta är enormt värdefullt för din personliga utveckling.
Här är några exempel på frågor du kan använda:
Hur uppfattas jag under stress/deadlines?
Uppfattas jag som öppen för andras förslag?
Tycker du att jag är rättvis och behandlar alla lika?
Nämn 3 saker som jag gör bra som ledare.
Nämn 3 saker som jag kan göra bättre.
Uppfattas jag som en bra lyssnare?
Du kan själv skräddarsy ett frågeformulär för att få reda på just de sakerna som är viktiga för dig.
Den viktigaste regeln när du gör detta är att aldrig försöka försvara dig utan istället se det som en gåva. Ta till dig av vad som skrivits och lär dig av detta. Detta visar att du är angelägen om att bli en så bra ledare som möjligt.
Lycka till!