Misstag 1: Ditt säljbrev har en dålig rubrik eller ingen alls
Många säljbrev som jag får hem i brevlådan har en dålig rubrik eller ingen alls. Rubriken är till för att du ska få in läsaren i brevet. Den är ”annonsen” som ska locka mig att läsa vidare. Om det inte gör det är det tack och hej. Ditt fina brev ligger i pappersåtervinningen. Adjö. Rubriken ska bland annat svara på den här frågan: Vad får jag ut av att läsa vidare?
Men, alla säljbrev ska inte ha en rubrik. I vissa fall när du säljer tjänster ska du inte ha en rubrik. Då blir istället första meningen rubriken. Tanken här är att du ska få mottagaren att känna att det är ett ”riktigt” brev, något viktigt, och inte bara ett ”säljbrev i mängden”. Det gäller dock bara i vissa fall. I de flesta brev ska du ha en stark rubrik som lockar till vidare läsning. De bästa rubrikerna ger en nyhet, lockar med en personlig fördel och gör läsaren nyfiken att läsa vidare.
Misstag 2: Ditt säljbrev saknar ett erbjudande
Ditt erbjudande är det näst viktigaste i ditt säljbrev. Det mest viktiga är vem du skickar brevet till. Alltså din kund/prospektlista (om du har någon) eller en lista med adresser som du till exempel kan köpa från PAR. Nummer tre på listan är texten i ditt säljbrev. Ditt erbjudande är alltså nummer två på listan. Viktig med andra ord. Men jag får många säljbrev hem till mig där det inte finns något erbjudande alls. De flesta verkar tro att det de gör alternativt det de säljer är ett erbjudande. Nej, nej och åter nej. ”Vi erbjuder de bästa produkterna på marknaden” är ointressant att få hem i brevlådan. För att få maximal respons på dina brev måste du ha med ett erbjudande. Vad är då ett erbjudande? Du kan till exempel erbjuda en viss rabatt (köp tre betala för två). Du kan erbjuda en snabbhetspremie om personen beställer inom ett visst datum (Trisslott funkar utmärkt som premie). Och det finns många andra typer av erbjudanden som du kan ge.
Misstag 3: Ditt säljbrev pratar bara om ditt företag och inte vad kunder får ut av dina produkter
Din läsare, din presumtiva kund eller din nuvarande kund är självisk. Hon är inte så intresserad av dig. Hon bryr sig inte om ditt företag har funnits i 200 år eller vad ni har för er på ditt företag. Hon bryr sig däremot om sig själv. Hon bryr sig mycket om sig själv och hon vill veta omedelbart varför hon ska läsa ditt brev, varför du skickar brevet till henne och varför hon överhuvudtaget ska göra det du föreslår. Därför måste ditt brev omedelbart svara på de här fyra frågorna:
1. Varför ska jag läsa det du har skrivit?
2. Varför ska jag läsa nu?
3. Varför ska jag tro på vad du säger?
4. Varför ska jag agera nu?
Om du besvarar de här fyra frågorna i ditt säljbrev kommer du att få mycket bättre resultat. Med andra ord: Skriv inte om dig själv och ditt företag. Skriv vad du och ditt företag kan göra för din kund.
Misstag 4: Ditt säljbrev saknar en uppmaning
Här är ett tips: om du vill få dina kunder att köpa det du erbjuder. Säg då till dem vad de ska göra. Okej? Det finns inget värre än att få ett säljbrev där skrivaren bara mumlar något otydligt på slutet. Säg bara rakt på sak vad du vill läsaren ska göra. Vill du att de ska plocka upp telefonen och ringa direkt eftersom de får 10 % rabatt de närmsta fem dagarna? Säg då det. Vill du att de ska skriva under svarskortet och skicka in? Säg bara: ”Allt du behöver göra är att fylla i svarskortet och posta. Portot bjuder vi på”. För det gör du väl? Du bjuder på portot om kunden gör en beställning, eller hur?
Misstag 5: Ditt säljbrev har inget PS
PS:et är ofta det mest lästa i hela brevet. Folk tittar först på sitt namn (det är väl rättstavat?) och tänker sedan omedvetet: ”Undrar vad hon har glömt att säga” och smygtittar nästan direkt på PS:et. Därför ska du alltid, alltid, alltid (sa jag ALLTID) ha ett PS i ditt säljbrev. Upprepa erbjudandet. Ge en överraskningspremie om de beställer idag, eller berätta om något annat som tvingar dem tillbaka in i brevet eller till svarskortet.