När den blev ombedd att skapa en bild av vikingar, visade Gemini uteslutande svarta människor i traditionella vikingadräkter. Efter begäran om att ta fram en bild på USA:s grundlagsfäder blev resultatet istället bilder på ursprungsbefolkningen. I ett annat resultat avbildades George Washington som svart.
Detta har återigen kastat bensin på elden i debatten om stora techbolags påstådda anti-vit bias.
Google har nu bett om ursäkt och tillfälligt pausat Gemini. Men detta är inte första gången som Google har kritiserats. Under lång tid har det varit svårt att göra bildsökningar på exempelvis “lyckliga vita par” och "happy white woman". På en klar majoritet av bilderna i Googles sökresultat syntes en vit kvinna tillsammans med en svart man.
För att förstå mer vad som ligger bakom Googles och Geminis verklighetsfrånvända bildskapelser kan man läsa ett inlägg som AI-verktygets produktchef postade för några år sedan.
Om du tittar på reklam i svensk media har du säkert sett att det inte bara är Google som trillat in på detta woke-spår. Nog behöver även vissa svenska företags media- och PR-byråer kolla över vilka aktivister som tar beslut om marknadsföringskampanjer som prånglas ut i TV och tidningar. För den oskrivna lagen “Go woke, go broke” levererar fortfarande med full kraft.
Hur mycket skada detta har orsakat för Google är svårt att säga men denna gång blåser det inte undan så lätt. Folk har tröttnat på att skuldbeläggas och åsidosättas på grund av sin hudfärg.