Dessa olika ideer har fått mig att bli ganska bra på att utmärka de bra idéerna från dom dåliga.
Just därför har jag kommit fram till att min senaste affärside har stor potential.
Det jag vill göra är att ta en redan existerande produkt som idag säljs i specifika cafeer i Stockholm för omkring 80-95 kr. Denna produkt vill jag göra mer tillgänglig för den vanliga konsumenten genom att sänka priset och ta försäljningen till våra vanliga livsmedelsbutiker. Innan ni tänker att det är omöjligt för en 16 åring att gå in i en industri med jättar som konkurrenter så vill jag att ni ska veta det det var så jag också tänkte först.
Just därför har jag kommit fram till att det är bäst att testa ifall att det finns en marknad för produkten. I en liten skala först. Därför har jag kommit fram till att det är bäst om jag talar med min rektor på skolan och kollar ifall det finns en chans att jag kan få bedriva och sälja min produkt i skolcafeterian. På så sätt kan jag hålla start kostnaden nere och inte behöva ta in kapital i första skedet. Det jag tänker är att jag och en annan vän ska sköta produktionen av produkten och sedan ta hjälp av skolans cafeteria för att bedriva försäljningen. Efter som jag går på en relativt stor skola cirka 700 elver ger detta mig en bred målgrupp att sälja till och också tid att bygga upp mitt varumärke.
Jag tänker även att vi ska ha någon slags kampanj som infattar att produkten kostar 5kr mindre om de fyller i en enkät om vad de tyckte om produkten och vad som skulle kunna utvecklas. På så sätt kan vi utveckla produkten vidare och det skapar även en gemenskap mellan varumärket och konsumenten.
Fördelen med denna livsmedelsprodukt är att det inte krävs särskilt mycket ingredienser samt att marginalerna är betydligt högre än andra livsmedelsprodukter i dagsläget räknar vi på runt 180% vinst per produkt. Självklart så är målet att först expandera till andra skolor och sedan ta detta till investerare och försöka antingen hitta en co producer eller samla tillräckligt med kapital för att starta egen produktionskedja. Marknadsföring och branding kommer först och främst ske via sociala medier för att bygga upp brand awareness.
Så nu när ni har fått en bakgrundsbild och förhoppningsvis förstår lite mer min vision med denna företagside. Så undrar jag fall någon vet vilken infallsvinkel jag bör ta när det kommer till att sälja via skolkafeterian. Eftersom skolan jag går på är en kommunal sådan så har det ett avtal med stockholmstad att det endast får köpa in från enskilda leverantörer vilket kan bli ett problem. Ifall någon vet något mer om detta får ni gärna skriva. Dock så har cafeterian nyligen startat göra sina egna baguetter som de säljer med ost och skinka för 25kr st detta får mig att tänka att vi kanske skulle kunna komma runt leverantör problemet genom att skolan anställer mig med den lön som min produkt drar in till skolan varje månad minus deras vinst på produkten. Det tredje alternativet är att jag startar en egen enskild firma och kollar med rektor ifall jag kan hyra in mig i skolcafeterian för en månadsvis kostnad och sedan bedriva produktionen och försäljningen därifrån.
Tack för ni tog er tiden att läsa och ifall ni har några invändningar kan vara vad som helst tar inte åt mig särskilt lätt så skriv gärna i forumet. Eller om ni vill så kan ni kontakta mig på min mail [email protected]
Med vänlig hälsning, Jonathan
(Ursäkta stavningen och det informella språket. Svenskan har aldrig varit min starka sida 🙂 )
(Ursäkta stavningen och det informella språket svenska har aldrig varit min starka sida 🙂 )