Kund har invändning mot faktura 1,5 vecka efter förfallodatum

9
2
Vi utförde i oktober ett jobb åt en kund som fått en offert på ett arbete som innebar att vi skulle lägga om ett redan lagt och borttaget golv, enligt information innan offert skulle allt finnas och inget skulle ha gått sönder...

Väl hos kund så visar det sig att golvet har gått sönder när de tagit bort det och därför finns det inte tillräckligt med material att använda... Kontakt togs med kunden via telefon och vi kom överens om att vi skulle åka och köpa ett nytt golv och lägga in, vi informerade om att den uträknade tiden inte skulle komma att räcka, och att det därför skulle bli dyrare...

Fakturan blev pga misstag inte skickad förens efter årsskiftet!
Vi hörde inget från kunden, och ingen inbetalning kom, vi hade kontakt när den skickades. Väntade en vecka efter förfallodatum och det hade fortfarande inte kommit någon betalning varpå en påminnelse skickas.

Efter ytterligare fyra dagar hör kunden av sig och bestrider fakturan med motivering att hon inte godkänt någon högre kostnad.

Nu står ord mot ord då ingen ny offert gjordes eftersom vi var på plats hos kunden när detta bestämdes, dock över telefon..
Vad har vi för rättigheter? och vad har kunden för rättigheter?

Vi har ingen info på fakturorna om att invändningar ska ske inom en viss tid.. Detta är första gången vi råkar ut för det
[url=http://lugnetsallfix.se]Lugnets Allfix AB[url/]
1009
206
Hej, Tråkigt att kunden ska göra en sån fuling som det verkar som. Ni verkar ju ha varit väldigt tydliga hela vägen. Det låter ju som att ni definitivt skulle vinna en tvist om ni skulle ta det till domstol. Ni har accept på ett arbete som inte kan utföras om ni inte gör vissa tilläggsarbeten. Även om ni inte har tilläggsarbetena skriftligt (det är alltid bra att minst skicka ett mail på det man kommit överens om). Men man kan ju inte lägga 90% av ett golv, så slälvklart kan man ta betalt för tiden att köpa nya delar samt material. Beror ju självklart på hur er offert ser ut också. Skriver man bara "lägga golv 50 000 kr" så kan man inte ta betalt för vad som helst. Vissa tar ju för resa osv ändå och det verkar gå. Men sedan är det en fråga vad som är smidigt och hur mycket tid ni vill lägga ner. Vissa kan man resonera med, vissa viker sig när de får brev från inkasso och vissa måste man ta till rätten.
www.bocekonomi.se - Redovisning, nyföretagande, företagsutveckling
9
2
Tack för svar! Det här är som sagt första gången vi råkar ut för det här, och därför vet jag inte hur vi ska bete oss, och inte heller vilka rättigheter vi har. Vi skickade ut påminnelse en vecka efter att fakturans förfallodatum varit, och efter det kom invändningarna.. Finns det något där man kan hävda? Att det skulle ha kommit tidigare? Hur som så hävdas det nu att vi skulle ha åkt hem och skrivit en ny offert för godkännande innan vi fortsatt med jobbet.. Men då en av oss har över 10 mil till kunden så pratade jag och min kollega med kunden på högtalare för att vi skulle kunna prata alla tre och komma överens.. Men nu är det ord mot ord, jag har kontrollerat med min kollega om jag minns rätt och hon säger samma sak som jag... Men är det inte svårt att visa bevis när det bara är ord mot ord... I offerten står det Renovering Golvläggning 12,00 tim ápris xxx Arb kost xxx Golvläggning, sättning av lister och justering av lådor Tack!
[url=http://lugnetsallfix.se]Lugnets Allfix AB[url/]
1009
206
Hej, Angende frågan om man på något sätt kan skydda sig mot invändningar efter en viss tid får du nog ta det med en jurist. Kan tänka mig att det finns vissa saker man kan avtala om och andra inte. Normalt så kan man dock invända mot en faktura tills annat beslutats av rätten. Det är inte ovanligt att vissa kunder gör en "fuling" och försöker få en rabatt genom att dra ut på betalningen så länge de bara kan och hoppas att säljaren ska bli less och gå med på något. Och de som hållit på vet att man kan få brev från inkasso och att de inte kan göra något om de bestrider fakturan. Samma sak med Kronofogden. Bestrider man fakturan så måste ärendet avgöras i rätten. Så vad som du som företagare ska göra beror lite på och är väl egentligen en chansning. Verkar det i övrigt vara en skötsam person så kan det räcka med att förklara att man inte kan ge bort allt extraarbete för att de ska få en fin slutprodukt. Vissa kan det räcka med ett brev från inkasso. Vissa rekommenderar istället att gå direkt till en advokat för at ta kunden till rätten. Då slipper man eventuellt utdraget förfarande med inkasso sedan Kronofogden och ändå ingen betalning. Kanske du ska tala med en advokat och se vad de rekommenderar. Det beror ju också lite på belopp och hur offert och annan bevisning ser ut. Du kan få viss ersättning från försäkringsbolag om du har rätt försäkring för det. Det kan ju räcka med att kunden får ett brev att ärendet ska till tingsrätten för att de ska komma på bättre tankar. Så långt handlar det om väg att få betalt. Man får väl också ta i beräkning om man vill ha en fortsatt relation med kunden, hur ert rykte kan påverkas, rimligheten i ert krav, hur stort beloppet är osv. Jag brukar rekommendera att först prata med kunden, men det hade ni väl gjort redan. Ev kanske komma överens om någon rabatt på det extra arbetet mot att de betalar snabbt. Och för framtiden är det bara att fundera på hur man ska handera kommunikation om ändringar och tillägg. Självklart gäller även muntliga avtal, vilket det är frågan om här, men de är ju alltid svåra att bevisa. Ni kan ju även lägga till något i offert-mallen om förändringar av förutsättningar eller ändringar från kunden. Från det jag hört så har ni helt klart rätten på er sida. Men det är alltid bra att vara tydlig. Man spar både tid och slipper irritation från kunder för att de inte förstått. Och när ni driver in pengarna så kan ni ju ta extra betalt av kunden i form av ränta, förseningasvgift, rättegångskostnader (i vissa fall om ni vinner).
www.bocekonomi.se - Redovisning, nyföretagande, företagsutveckling
8
1
Hej Även muntliga överenskommelser gäller även om de är svårare att bevisa. Det blir då en trovärdighetsfråga i domstolen om ärendet kommer dit. Eftersom ni åkte och inhandlade nytt material visar ju det att ni avtalat om detta med kunden. Dessutom borde kunden om de motsatt sig betalning ha återkommit till er direkt och påtalat detta. Med vänlig hälsning Susanna Ewerlöf Advokat, Rutgersson Arvenberg Advokatbyrå
Med vänlig hälsning,
Susanna Ewerlöf, Advokat Rutgersson Arvenberg Advokatbyrå
9
2
Tack för era svar! Till slut har jag och kunden kommit överens om en nedsättning av priset och delbetalning! Skickade nya fakturorna idag, så håller tummarna för att det inte skall bli något mer nu! Allt finns dokumenterat på mejl! Och för att va extra tydlig med nya priset så har jag specat upp allt på fakturan också! Tack igen! Frida
[url=http://lugnetsallfix.se]Lugnets Allfix AB[url/]

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.