När produkter ej levereras trots betalning

7
Hej,


Jag driver EF och beställde en del varor till firman hos en webshop i Sverige, betalning gjordes omedelbart. Efter två månader har ännu inget levererats. Jag har varit i kontakt med firman ett par gånger och denne lovar hela tiden att varorna finns på lagret och ska skickas snart.

Eftersom det varit tomma löften hela tiden har jag nu begärt att han ska betala tillbaka pengarna, men det örat vill han inte lyssna på. Jag blir mer och mer misstänksam angående den här personen eftersom han nästan aldrig svarar i tel eller på mail. Jag har nu gjort lite efterforskningar och sett en del åsikter om honom/webshopen på nätet som är allt annat än smickrande.

Frågan är hur man ska tackla det här? Kan jag börja med att fakturera honom på beloppet han är skyldig mig och på det viset sätta igång dröjsmålsränta och ev senare gå vidare med inkasso/kronofogden. Eller kan man polisanmäla honom för bedrägeri, vilket jag tyvärr börjar tro är fallet.


Jag har givetvis ordererkännande från firma och kvitto på betalning osv.

Tacksam för hjälp.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.