Blogga och marknadsföring

25
Hej vänner!!

Skulle vilja veta om Ni bloggar i syfta att marknadsföra Er?

Då menar jag att ni driver egen blogg där ni bloggar om dagliga jobbet på företaget. Länka gärna till Er blogg, kan vara kul och läsa.

MVH Tony S
Tony S www.varmlandbusiness.se [email protected]
117
Jag gör men tyvärr inte så ofta som jag borde. Jag tycker personligen det kan vara ett bra sätt för kunderna att se lite hur man är som person utöver de andra texterna på webbsidan.
355
1
[quote="Tony S" post=41846]Hej vänner!! Skulle vilja veta om Ni bloggar i syfta att marknadsföra Er? Då menar jag att ni driver egen blogg där ni bloggar om dagliga jobbet på företaget. Länka gärna till Er blogg, kan vara kul och läsa. MVH Tony S[/quote] Verkar som om facebook är viktigare i dagsläget. Försök att lägga upp en facebook-profil med namnet på din domän. Sedan kan du ha massor med besökare från hemsidan som ger dig ris/ros, ställer frågor. Du kan skriva vad som händer på ditt företag och så vidare.
5
Hej Blogga eller facebook? Beror helt på: 1) Var finns dina kunder och vilken bransch du är i 2) Hur mycket tid du har 1) Är dina kunder konsumenter eller företag? Konsumenter "gillar" gärna facebook sidor för produkter de gillar. Genom att de gillar produkten kommer flödet från sidan upp i deras eget flöde och de kan dela vidare produkttips, kampanjer, tävlingar etc. B2B företag däremot får oftast färre antal gillare eftersom de flesta (fortfarande) på facebook är där som privatpersoner inte anställda på företag och ansvariga för inköp. Detta håller på att ändras men vi är inte där än. Så om dina kunder är konsumenter är Facebook utmärkt som marknadsföringskanal. Annars bör du ändå ha en facebooksida med information men kanske inte lägga all tid på att marknadsföra via den. 2. Hur mycket tid har du? Att blogga tar tid. Mer tid i början. Förutom att skapa din blogg och skriva på den måste du ju marknadsföra att den finns. Skriva på bloggen behöver du göra minst 1 gång per vecka och ska bloggen fungera som marknadsföringskanal måste de du skriver vara till nytta för dina kunder. Kan du hitta sådana bloggämnen är en blogg väldigt bra som trovärdighetsförstärkare. Att bara skriva om saker som händer i företaget kanske inte räcker dock. Mina tips 1. Ta reda på om dina kunder finns på facebook 2. Ta reda på om dina konkurrenter finns på facebook eller bloggar 3. Funderar du på blogga - skriv en lista på 10 bloggämnen som dina kunder vill läsa. Lägg ner ca 10tim per vecka de första månaderna på bloggen. Lycka till Anna
9
Jag håller med föregående inlägg, sen tror jag det är viktigare att uppdatera en blogg oftare än facebooksidan för att hålla intresset vid liv, vilket tar mycket tid. Jag startade min blogg för ett år sedan, alltså 1 år innan webshopen. Faktiskt i förebyggande syfte men också för en kul grej. Nu bloggar jag inte bara om verksamheten men det blir mycket sådana inlägg. Försöker blogga 2 ggr om dagen :)
Stylist och eventsamordnare på: www.stylinganna.se Stilexpert och marknadsansvarig på: www.modekampanj.com
5
Hej Ja har man en webbshop är det viktigare att blogga ofta. Men beror som sagt på vilken bransch man är i. :-)
16
Intressant, svarade just i en liknande tråd i ett annat forum. En blogg vara bra som komplement till huvudsidan om man använder den för att utmärka sig själv som expert på sitt fält. Bloggen kan alltså öka trovärdigheten. Men det är ju om bloggen ligger på sida som eller i anslutning till shopen (eller vad det nu är) och har samma fokus som på sidan. Det där "dagboks"köret får man nog skippa. Det är ju skillnad på "blogg" och "blogg". (min företagsblogg hittas på sidan i signaturen om du är intresserad)
Sökmotoroptimering - RothLindberg SEO Expert med +10 års erfarenhet. Hjälper med digital marknadsföring, SEO content m.m.
22
Hej! Håller med föregående talare. I Början tar det en otrolig tid med allt som rör marknadsföring av sin hemsida/webshop. Jag anser det dock väldigt bra att försöka hålla flera marknadskanaler vid liv så mycket som möjligt och på så sätt öka synligheten. Självklart så är det ju olika beroende på vilken bransch man är i, javisst. Men till en början så tycker jag ändå att det är bra att lägga mycket tid på båda och försöka få ett flöde på alla kanaler som man använder (som alla såklart länkas till hemsidan/webshopen). Själv har jag en hemsida för mitt UF företag som jag driver i och med mitt sista år på Thoren Business School i Gävle. Jag försöker då driva in folk till den sidan via min blogg och också Facebooksidan. Det tar ju dock otroligt mycket tid och ämnen kan ibland vara kluriga att hitta. Men en sak som alltid är något som människor vill ha och som de är intresserade av är kunskap - kunskap säljer. Mina bästa tips är i korthet: * Håll flera marknadsföringskanaler vid liv så mycket som möjligt i början. * Kolla upp vilken kanal som verkar fungera bäst (använd dig här av olika statistikprogram, som exempelvis Google Analytics). Anpassa dig sedan och jobba med den/de kanaler som fungerar bäst. * Kom på bra ämnen att skriva om, så att människor verkligen VILL läsa det du skrivit. Kunskap är bra och kunskap säljer. Ha det bra! // Dan Vikström
Trött på dryckerna på marknaden? VIDA DRYCKER UF säljer nu den nya drycken GROGH! Låter det intressant? Tveka inte att höra av dig: 076 - 82 57 883 vidadryckeruf [a] gmail.com www.vidadryckeruf.n.nu www.vidadryckerufblogg.blogspot.com

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.