Senast uppdaterad för 16 år sedan
1165
16

Hur marknadsföra sig effektivt i sociala medier?

Magnus Fäldt skrev i en annan tråd så här:
"Tror det är billigare att på sikt själv annonsera på Google eller försöka hitta egna reklamkanaler i olika sociala media."

Min spontana tanke var, hur gör man det effektivt?

Jag skall börja med att berätta vad jag gör. Jag säljer, precis som Magnus, en hel del saker på Tradera. Några produkter är vi konkurrenter på, men rätt stora delar av våra sortiment skiljer sig åt så jag ser oss mer som "kollegor i branschen". Företaget heter Parvelito och drog igång strax före årsskiftet 08/09.

När jag startade gav researchen att det är lönlöst att starta en egen webshop, för det kommer kosta massor av pengar att dra folk dit. Istället fanns Tradera som har en stor kundkrets. Det är ett jättebra ställe att marknadsföra sig på som ny. Men, man blir inte rik av att sälja på Tradera. Det går att nå positivt resultat, men eftersom det är alldeles för mycket "dirty business" där så kommer man aldrig att få de volymerna att man kan leva på det.

Alltså är det nu dags för en webshop. Nu har jag ett namn, en viss volym, ett gott rykte och en hel del erfarenhet. Den är snart klar.

Konsensus är att man skall marknadsföra den via Google och den skall vara optimal för SEO. Jag funderade ett varv till, och funderade på om det verkligen är det mest optimala sättet att marknadsföra sig. Om ALLA betalar en slant till Google för trafik till dem, så är det Google som blir rika och få andra kan försörja sig. Och om alla har optimal SEO så hamnar man rätt långt ned i listan vid sökningar i alla fall. Är det verkligen där man skall lägga krutet, på sikt?  ???

Kollade då runt lite vad bloggare ville ha för att få in lite reklam där. Kan ju konstatera att medan man på min tid som ung var glad om man kunde tjäna en hundring (i dagens penningvärde) på att klippa gräsmattan eller tvätta bilen så skall dagens "glin" ha 5000kr på ett paypalkonto (utan kvitto) för att trycka in en banner på en blogg under en månad med något tusental unika per dag.  Grrrrr Kiss my ass. Bloggartrenden är snart över, och då kan ni få klippa min gräsmatta, för 20kr...  :giggle

Jag har funderat på annonser i en del "udda" tidningar med mycket täckning, som t.ex. fackföreningstidningar och sådant. Brukar vara rimliga priser på sådant, men kommer tidningsläsare gå ut på nätet?

Ett annat sätt att dra besökare är genom att göra en väldigt informativ sajt som lockar allmänt intresserade, men det är väldigt mycket jobb med det och tveksamt om det lönar sig att lägga tiden där.

Närområdet tänkte jag försöka täcka med hjälp av att synas på torget och marknader en del, men mellan Karesuando och Smygehuk är det rätt mycket att täcka upp, så det är inte vettigt i längden.

Prisjämförelsesajter i all ära, men de går tyvärr mest ut på att erbjuda lägsta priset och med det följer inte sällan sämsta servicen också. Det är lite emot min natur att man hela tiden skall locka kunder bara genom att vara billigast. Som företagare är det ett hårt och tufft sätt att bedriva företag, för det blir massor av jobb för rätt så lite pengar.

Så, hur gör ni? Någon som vill berätta? Kan vi göra saker tillsammans?
Lite Kommentarer  swetrot.[br][br]1. Instämmer helt.[br]Det är värdefullt med inlänkar som handlar om det aktuella ämnet.[br]2. Instämmer.[br]3. Tveksamt - Byte av länkar kan vara farligt om Google upptäcker det.[br]Är det i mindre mängd så är nog risken liten.[br]Sedan värderas en länk helt olika beroende på pagerank & intresseområde.[br]Jag är livrädd för onarturliga länkfarmer som seo-företag säljer.[br][br]4. Målgrupp - Håller med, men ska Jag vara ärlig så vet Jag inte exakt hur Jag ska rikta reklamen. Tror Jag har en ganska allmän målgrupp med övervikt manlig och teknisk intresserade. Har också stor andel köpare från glesbygden.[br]Tror det är lätt att få fördomar om den egna målgruppen.[br][br]Det är ett stort arbete att gå igenom alla som köper.[br]Det känns dessutom lite onödigt om Jag inte har en plan på hur Jag ska utnyttja det.[br][br]Rent allmänt så tror Jag olika former av reklam är billigast på webben.[br]Tror dock inte på banner o liknande utan mer på recensioner.
www.kamerafilter.se | www.ljustalt.se | www.reflexskarm.se
[quote author=Magnusfaldt link=topic=5237.msg25313#msg25313 date=1239268221][br]Lite Kommentarer  swetrot.[br][br]3. Tveksamt - Byte av länkar kan vara farligt om Google upptäcker det.[br]Är det i mindre mängd så är nog risken liten.[br]Sedan värderas en länk helt olika beroende på pagerank & intresseområde.[br]Jag är livrädd för onarturliga länkfarmer som seo-företag säljer.[br][br]4. Målgrupp - Håller med, men ska Jag vara ärlig så vet Jag inte exakt hur Jag ska rikta reklamen. Tror Jag har en ganska allmän målgrupp med övervikt manlig och teknisk intresserade. Har också stor andel köpare från glesbygden.[br]Tror det är lätt att få fördomar om den egna målgruppen.[br][br]Det är ett stort arbete att gå igenom alla som köper.[br]Det känns dessutom lite onödigt om Jag inte har en plan på hur Jag ska utnyttja det.[br][br]Rent allmänt så tror Jag olika former av reklam är billigast på webben.[br]Tror dock inte på banner o liknande utan mer på recensioner.[br][/quote][br][br]Länkfarmer tror jag inte heller på, men om det i webshopen någonstans finns en sida med "mina kollegor" där man berättar med två meningar om vad de gör och sätter en länk så ser jag ett mervärde i det, och jag tror inte att Google "misstycker".[br][br]Jag roar mig i min statistik på att ta endast en kund varje dag och peta in anonymiserade uppgifter för denna i en liten databas. Det tar ett tag innan det ger något, men när man kommer upp till runt hundratalet så får man en rätt bra koll. Ingen exakt statistik, men helt klart en trend. Börjar man sedan kolla på de trender man kan tänkas se och koppla det till vad man har gjort, så tror jag att man får lite koll på vad som lönar sig.[br][br]Fördomar är lätt att få, men det behöver inte vara negativt. Efter att ha kikat på din webshop så tror jag helt fördomsfullt att de som handlar TV-spelssaker av dig är unga människor eller föräldrar, medan jag tror att det är människor som är 30-nånting och uppåt som köper fotogrejor. Jag tror också att de kvinnor som handlar av dig köper mer fotosaker än TV-spelssaker, och att av de kvinnor som handlar TV-spelssaker så är en stor del föräldrar till barn, som är den egentliga mottagaren.[br][br]Väldigt mycket i din shop handlar om att förändra tekniska saker, göra dem bättre, mer personliga, få nya funktioner etc. Det är trots rätt så olika produktområden en relativt homogen typ av människa du vänder dig emot, nämligen de som inte eftersträvar trygghet utan vill ha utveckling och är beredda att experimentera lite. När man skall utveckla sortimentet kan man med fördel försöka hålla sig till den röda tråden. (Vilket är lätt att säga, men svårare i praktiken).[br][br]Jag tror att dina kunder läser tidningar som Ny Teknik, Teknikens värld, Bilsport och datatidningar. Däremot är det nog få som läser Land, Vi föräldrar och Året Runt. Återigen fördomar, men ju mer man vet om kunderna, desto mer välgrundade kan fördomarna bli och istället för att skjuta blint så siktar man på något. Sedan följer man upp om man siktade rätt, och så förändrar man eller börjar försöka träffa nästa mål. Siktmedlen kan vara nya adwords, nya artiklar skrivna för att attrahera en viss målgrupp, annonser i en viss tidskrift etc.
Att annonsera sponsra undomsföreningar är något jag tycker är viktigt och de som tänker likadant tittar jag gärna lite närmre på. Har man dessutom ett vettigt pris på sina varor så är valet inte så svårt. Detta uppmuntrar alla dessa  frivilliga människor att fortsätta sitt arbete om man ser att man får stöd.
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
[quote]Kollade då runt lite vad bloggare ville ha för att få in lite reklam där. Kan ju konstatera att medan man på min tid som ung var glad om man kunde tjäna en hundring (i dagens penningvärde) på att klippa gräsmattan eller tvätta bilen så skall dagens "glin" ha 5000kr på ett paypalkonto (utan kvitto) för att trycka in en banner på en blogg under en månad med något tusental unika per dag.  Grrrrr Kiss my ass. Bloggartrenden är snart över, och då kan ni få klippa min gräsmatta, för 20kr... :giggle[br][/quote][br][br] :bravo
[quote author=Magnusfaldt link=topic=5237.msg25306#msg25306 date=1239255164][br]Jag har även testat en mindre annons 3x i en Fototidning, då hade Jag en kod som gav 5% rabatt. Annonsen kostade ca: 1000kr per annons och efter 2 nummer har ingen andvänt koden. [br]Io för sig kan det kanske värt lite att upprepa sitt varunamn men misstänker att det är pengar i sjön.[br]Personligen tror Jag inte på traditionella annonser där man ej kan mäta spårbarheten.[br]Misstänker att många företag andvänder detta av gammal vana.[br][/quote][br][br]Ville locka företagskunder en gång via en exklusiv tidning - satte igång en kampanj över 6-7 tidningsnummer och finalen var en tävling om 2 st Tempurmadrasser (själv inköpta) ... och jag fick typ 9 svar varav 2 var fel ifyllda ... och frågorna lätta ... så nej, tidningsreklam ska man vara försiktig med! [br][br]Men att synas med webbadressen i tryckt media när man har en webbshop är nog rätt bra - eller TV. Men inte några pådrag där inte - bara själva adressen räcker! [br][br]Adwords mm har jag ingen aning om, meta-tag-generator finns lite här och där och SEO kan man köpa för dyra pengar ... och jag läser med intresse för snart står jag nog själv inför samma frågor :)
Vill man så kan man
Bra och effektiv "SEO" är helt klart lönande och absolut inte bortkastade pengar.[br]Söker man exempelvis på Google med sökordet "fest", så kommer min sida upp på[br]sida 1 i träff-listan av över 80 miljoner träffar.[br]Därför kan jag festa hur mycket jag vill :P
Hälsningar Stefan Förståndet är rättvist fördelat. Alla tycker att dom har fått tillräckligt
För den som är mer intresserad av Metadata som används för SEO kan det vara värt att kolla här:[br]www.dublincore.org[br][br]Trevlig onsdag![br][br]Magnus Olsson[br][b]Uddatorp AB[/b]
Må väl!
  • 1
  • 2
Vill du delta i diskussionen?

Logga in eller registrera dig för att skriva inlägg och delta i diskussioner.

Svarar till: