Hur mycket i marknadsföring lägger företag?

450
Någon som har koll på siffror, i olika brancher etc. I procent av omsättning eller andra varianter...

I detta fall tänker jag på rena annonskostnader, internetreklam och liknande.
1616
6
Det är en smärre vetenskap att hålla koll på. De som har närmast koll på detta borde vara www.ts.se [br][br]Med vänliga hälsningar[br][br]Magnus Olsson[br][b]Uddatorp AB[/b]
Må väl!
450
Exempel. företag som NetOnNet, Tretti.se, OnOff eller liknande... [br][br]Någon som sett ngt?
1165
15
Jag vet att de stora elektronikkedjorna brukar vilja ha 2-5% i så kallat marknadsföringsbidrag av leverantörerna till produkterna de säljer. Utöver det ser de gärna speciella kampanjbidrag vid t.ex. en butiksöppning, utgivning av kataloger till julhandeln, jubiléer eller andra evenemang. [br][br]Jag utgår från att de faktiskt använder de pengarna till marknadsföring i någon form, t.ex. annonsblad, TV-reklam, afficshering på stan, utsmyckning i butik etc. [br][br]När det gäller t.ex. blöjor, tandkräm, mensskydd, tvättmedel och andra verkliga högmarginalprodukter så tror jag att andelen som går till marknadsföring är mycket större. Kanske uppåt 20-25% av omsättningen. [br][br]I Sverige har detta lett till en spännande fajt mellan livsmedelsjättarna och de stora matproducenterna. Genom att lansera egna varumärken med i vart fall hyfsad kvalitet, men till ett något lägre pris än märkesprodukten, så underminerar man marknaden för märkesprodukter samtidigt som man tjänar väldigt mycket pengar. T.ex. ICA:s kattmat marknadsförs inte alls, men är 1kr billigare per burk än Whiskas, trots att Whiskas säkert lägger ned 1,50-2kr/burk på marknadsföring. Men nu väljer konsumenterna istället ICA:s kattmat i stor utsträckning att Whiskas marknadsandelar i vart fall inte ökar. På så sätt blir inte Whiskas så stora att de helt kan diktera villkoren.
2360
49
Är man ett litet nystartat företag som ska nå ut lokalt kan man klara sig med smart men mycket liten marknadsföring. Om man räknar på nettovinsten hur mycket man tjänar så kan det bli skrämmande hög % men det gäller att synas och få ut sitt budskap och veta hur mycket tid man har tänkt lägga ner på sitt företag, dubblar man sedan kommer man ofta sanningen nära i tid. Att vara med på lokal mässa har givit mig den största effekten % mot kostnaden, Men tillfälligheter gjorde att jag fick SAS som kund. Där var ett litet snyggt visitkort inkörsporten till mångmillionorder i början på 80-talet.
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
1616
6
[quote author=swetrot link=topic=4328.msg20508#msg20508 date=1222290821][br]T.ex. ICA:s kattmat marknadsförs inte alls, men är 1kr billigare per burk än Whiskas, trots att Whiskas säkert lägger ned 1,50-2kr/burk på marknadsföring. Men nu väljer konsumenterna istället ICA:s kattmat i stor utsträckning att Whiskas marknadsandelar i vart fall inte ökar. På så sätt blir inte Whiskas så stora att de helt kan diktera villkoren. [br][/quote][br][br]Detta är ett smart drag som tillgogdoser konsumenternas behov efter billigare alternativa varor speciellt på produkter konsumenten själva inte direkt kan, vill eller bryr sig om att testa kvaliten på. Nu bortsett från om katten gillar det eller ej. Nu säger jag inte heller att den ena sorten är bättre än den andra då jag själv inte smakat  :P[br][br]En annan taktik med detta är att butiken/kedjan får ut sitt varumärke i allt större omfattning än tidigare. Många av dessa produkter mellan butikerna verkar ha samma inköpsställe men förpackas olika efter resp kedjas design. Hittills ser vi mest av detta bland varor med lång livslängd så som burkmat, pasta, potatismos men även förekommande creme fraische och i vissa fall charkuterivaror. Men det här är egentligen gammal skåpsmat. jag vill minnas att konsum körde blå-vita varor redan tidigt 80 tal.[br][br]
Må väl!
758
9
Vill minnas att stora företag, typ Volvo lägger cirka 1% av sin omsättning i marknadsföring.[br]Ett litet företag måste kanske lägga 15% av omsättningen i marknadsföring.
Hälsningar Stefan Förståndet är rättvist fördelat. Alla tycker att dom har fått tillräckligt
2066
22
15% av omsättning!? Det skulle motsvara hela vinsten i ett företag som går hyffsat ok... låter inte rimligt.
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
2360
49
Om du räknade på det du vill få i lön och drar det därifrån  så får du en siffra som kanske gör att du ändrar dina reklamkostnader. Själv såg jag för ca 25 år sedan att min vinst åts upp av lokalkostnader mm. så därefter drog jag ner på verksamheten och tjänade mycket mer under bekvämligare omständigheter att ha det hemma. Än idag får man brottas med myndigheter om hemarbeteskostnader. Här skulle ett forums som detta kunna ta upp problematiken.
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.