När du registrerar dig som medlem på Företagande.se godtar du dessa medlemsvillkor. Du är själv ansvarig för att ditt uppträdande är i enlighet med medlemsvillkoren och gällande svensk lagstiftning.
Du går med på att inte posta något störande, stötande, vulgärt, hatiskt, hotande, sexuellt anspelande eller något annat material som kan tänkas bryta mot någon tillämplig lag. Om du bryter mot detta kan det leda till att du blir permanent avstängd och din Internetleverantör kontaktas. Varje meddelandes IP-adress sparas för att stärka detta vid eventuellt missbruk. Du går med på att webbmaster, administratör och moderatorer har rätt att ta bort, ändra, flytta eller stänga vilka inlägg som helst, när som helst. Som en användare går du med på att all information som du skrivit in sparas i databasen. Den informationen kommer inte att distribueras till någon tredje part utan ditt samtycke. Webbmastern, administratören eller moderatorer kan inte hållas ansvariga vid intrångsförsök som kan leda till att data stjäls.
Som medlem får du även vårt nyhetsbrev med artiklar och erbjudanden. Om du önskar kan du enkelt avregistrera dig från detta nyhetsbrev. I övrigt används e-postadressen bara för att aktivera din registrering, och för att skicka ett nytt lösenord till dig om du råkar glömma det.
När du registrerar dig på forumet godkänner du samtidigt att de uppgifter som du lämnar behandlas i enlighet med personuppgiftslagen.
Copyright
Allt material på Företagande.se är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Det gäller allt innehåll på webbplatsen, som exempelvis artiklar, texter och grafik. Du kan använda material från webbplatsen för privat, men icke kommersiellt bruk. Du får publicera artiklar förutsatt att du länkar tillbaka. Ange vänligen källa om du citerar. Är du osäker på vad som gäller är du välkommen att kontakta oss.
Cookies och cookiehantering
Företagande.se använder cookies. En cookie är en textfil som lagras på användarens dator, för att sedan hämtas upp av servern när användaren åter besöker sajten.
En cookie innehåller ingen personinformation. Vill du inte tillåta lagring av cookies på din dator kan du stänga av funktionen i din webbläsare. Inga cookies kommer då att sparas, men vissa delar av denna webbplats kommer då kanske inte att fungera korrekt.
Disclaimer
Material som publiceras på Foretagande.se är endast avsett som allmän information och skall inte ses som professionell rådgivning. Det finns risk att innehållet inte är uttömmande eller helt uppdaterat. Användandet av material på denna hemsida sker på användarens egen risk. Foretagande.se ansvarar inte för och har inga förpliktelser i förhållande till material på hemsidan eller material på annan hemsida med länk till eller från denna hemsida. Genom att klicka på " Jag har läst och accepterar villkoren " går du med på att bindas till dessa villkor.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
St1 - rabatt på drivmedel.
Med flera.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
Hur en annons utformas och designas har väldigt stor betydelse på hur vida den upptäcks av läsarna så jag är bered att lägga ner nån krona på att få en bra design ide uttänkt. Hur kan jag hitta ett företag som vet vad dom sysslar med och är väldigt kunnig inom detta område? Tipsa mig allt vad ni kan men endast ifall ni vet att dom är bra.
Är du intresserad av seriösa förslag så kostar det pengar. Du säger "nån krona", jag kanske misstolkar dig, men det låter som du letar efter någon billig lösning?
Ja altså jag är beredd på att den kan kosta lite granna men allt har gränser för hur mycket en design på en 44 kan kosta men ökar designen mina försäljningar är det värt det. Vad jag i prinsip behöver hjälp med är själva grund designen för sen kan jag byta ut text bilder osv själv.
Inte sällan kan tidningen du annonserar i hjälpa dig någorlunda rätt.[br][br]Köper du ett annonspaket av dem för x kkr, så är det kanske rimligt att deras annonsavdelning hjälper dig 0,1x timmar eller så.
[quote author=ec1ab link=topic=4315.msg20400#msg20400 date=1221945219][br]Ja altså jag är beredd på att den kan kosta lite granna men allt har gränser för hur mycket en design på en 44 kan kosta men ökar designen mina försäljningar är det värt det. Vad jag i prinsip behöver hjälp med är själva grund designen för sen kan jag byta ut text bilder osv själv.[br][/quote][br][br]Det här är lite lurigt. Det låter som du vill ha ett designförslag som du själv senare kan förändra hur du vill. Kortsiktigt tänkt en mall. Mallar brukar få designers lämna ifrån sig av just den anledning att de inte återfår dig som kund. Men du vill ändå kunna nyttja rätten att förändra designen allt eftersom. Med det tänket kommer du troligen inte billigt undan.[br][br]En annan inte allt för oviktig detalj som du här verkar frånbise är att varje design upplägg faktiskt oftast är anpassat efter ditt behov att nå ut till den målgrupp du vill nå i den specifika annonsen för den specifika publikationen.[br][br]Som swetrot säger hjälper de flesta dig med annonsutformning men vill du ha en kalkylerad annons av vad som ger dig mest möjligheter bör du gå annan väg via reklambyrå, marknadsförare, copywriter, bildskapare och originalare för att med största sannolikeht ge dig bäst resultat. [br][br]foe är inte heller fel ute men då gäller det att du får svar från dem med insikt om din produkt/tjänst och egen erfarenhet av liknade upplägg och i vilket sammanhang.[br][br]Vad du menar med "44" förstår jag inte alls. men kanske är jag trött en sådan här lördagkväll.[br][br]Jag har massa företag jag kan tipsa om men det känns som Jonathan berör inte mödan värt för "nån krona" varken i refererande hänsyn eller i möda värt. Egentligen löjligt när det här inlägget ändå tog mig fem minuter att skriva, men väl värt att begrunda.[br][br]Med vänliga hälsningar[br][br]Magnus Olsson[br][b]Uddatorp AB[/b][br][br][br][br]
44=A4, vet inte hur det blev 44 :)[br][br]Någon krona var bara ett uttryck, det kan vara nästan vilken summa som helst.[br][br]Trixet med att ha en bra annons är just att den är bra och sen återkomma med den gång på gång på gång fast med just kanske andra produkter men att annonsen ser lika dan ut hela tiden. Jag har själv försökt skapa en mall i photoshop men det blir aldrig som tänkt :D[br][br]
Nej photoshop ska du nog undvika även om det går att göra annonser i det programmet. Dock är det mer tänkt för att skapa och redigera bilder. Bilder i A4 format blir oftast väldigt tunga.[br][br]Bättre program är i så fall illustrator där du sätter bild och text.[br][br]Med vänliga hälsningar[br][br]Magnus Olsson[br][b]Uddatorp AB[/b]
De flesta reklambyråer, grafiska designers, originalare arbetar med att skapa utformning av annonser, så även jag. Vill du ha välrenomméerade byråer ska man vända sig till de stora. så som:[br][br][b]Forman Bodenfors[/b] www.forsmanbodenfors.se[br][b]Valentin&Byhr[/b] www.valentin.se[br][b]farfar[/b] www.farfar.se[br][b]GREY[/b] www.grey.se[br][b]LOWE [/b] www.lowe.se[br][b]Stylt Trampoli AB[/b] www.stylt.se[br][b]DDB[/b] www.ddb.se[br][br]Med många flera [br][br]Är du ute efter mer lokala förmågor som du kan bygga en kontakt med är det bättre att du utgår från var du är verksam och kollar efter ovanstående via söktjänster som eniro, hitta eller google.[br][br]Med vänliga hälsningar[br][br]Magnus Olsson[br][b]Uddatorp AB[/b][br][br]
[quote author=Mojo link=topic=4315.msg20423#msg20423 date=1222023801][br]De flesta reklambyråer, grafiska designers, originalare arbetar med att skapa utformning av annonser, så även jag. Vill du ha välrenomméerade byråer ska man vända sig till de stora. så som:[br][br][b]Forman Bodenfors[/b] www.forsmanbodenfors.se[br][b]Valentin&Byhr[/b] www.valentin.se[br][b]farfar[/b] www.farfar.se[br][b]GREY[/b] www.grey.se[br][b]LOWE [/b] www.lowe.se[br][b]Stylt Trampoli AB[/b] www.stylt.se[br][b]DDB[/b] www.ddb.se[br][br]Med många flera [br][br]Är du ute efter mer lokala förmågor som du kan bygga en kontakt med är det bättre att du utgår från var du är verksam och kollar efter ovanstående via söktjänster som eniro, hitta eller google.[br][br]Med vänliga hälsningar[br][br]Magnus Olsson[br][b]Uddatorp AB[/b][br][br][br][/quote][br][br]Magnus, vad kostar det i runda slängar att få en annons gjord av dig?[br]bara på ett ungefär alltså.[br][br]Jag är på g att skapa en annons jag med, och vi tittar på att göra det själva, kontra utländska designers men det blir ju inte alltid helt bra då deras kultur gör att de tolkar färger och typsättning lite annorlunda mot oss Svenskar.[br][br]Om du inte vill skriva öppet kan du pm:a också :)
[quote author=ec1ab link=topic=4315.msg20427#msg20427 date=1222049796][br]skriv gärna öppet :P[br][/quote][br][br]Jag kommer svara er båda privat då jag inte direkt har intresse av att lägga ut en prisbild direkt i forumet av den särskilda anledningen - Att priserna med åren kan förändras men forumets inlägg består.[br][br]Med vänliga hälsningar[br][br]Magnus Olsson[br][b]Uddatorp AB[/b]
Jag lyckades komma över en skitbra bok där allt om annonsering står. Jag ska köra efter boken och se vad jag kan lyckas skrapa ihop. Jag kan lägga upp annonsen här när den är klar och ni för gärna kritisera allt ni kan, allt kritik jag kan få för den är bra! [br]A4 storlek.
Om du vill nå ut till många och fånga deras uppmärksamhet så ska du ha en annons som står ut. Dvs gärna skrikiga färger med enormt tjock ram.[br]Detta är dock svårt att få snyggt så du kommer antagligen få många som tänker att det ser väldigt billigt ut. Så om du är ute efter att bygga seriositet så kommer denna annonstyp kanske att vara fel val. Men om du ska bygga upp och visa upp dig för så många som möjligt så ska du satsa på så skrikiga färger och så tjock ram som möjligt...OCH ENORM TEXTSTORLEK!
Detta är vad jag har skrapat ihop från allt jag lärt mig kan man säga. Allt är helt å hållet gjort från grunden av mig själv.[br][br]Filen är 34,1 mb, en högupplöst pdf fil gjort i photoshop.[br]http://stylingwebben.se/a4annons.pdf[br][br]Ge mig all kritik och kommentera allt ni kan![br][br]Det kommer med all sannorlikhet ske en del rättstavningar m.m men det är som saggt konseptet jag vill att ni bedömmer och grandskar.
Utan att ens ha öppnat filen än så är min spontan reaktion att den är för stor i mb räknat. Återkommer med mer respons när jag fått hem den.[br][br]Med vänliga hälsningar[br][br]Magnus Olsson[br][b]Uddatorp AB[/b]
Lägg mycket mer tid på stavning och språkliga uttryck. Jag hade kastat papperet direkt utan att titta på priset bara av att försöka läsa början. För mycket text, för mycket utropstecken, för mycket stavfel och särskrivningar.[br][br]Grafiskt tycker jag det känns väldigt kompakt. Det är olika avstånd mellan bilder och ramar, både på olika bilder och på samma bild.[br][br]Varför är den 34MB? Annonsen må vara i hög upplösning, men bilderna blir snabbt pixliga.
Att den blir stor som ett hus är för att lagrena inte är sammanslagna i photoshop.[br]Som jag tidigare nämnt är photoshop inte det bästa alternativet att arbeta med för att skapa annonser.[br][br]Jag har inte fonten Hemihead426 och kan inte se annonsen med korrekt typografi. En bra tumregel är att alltid se till så typografin blir vektoriserad eller pixelbaserad. Kom ihåg att en pixelbaserad annons inte är lika god skalbar uppåt som en vektorbaserad annons.[br][br]Upplösningen om 300 dpi ser ok ut. Förutsatt att den inte ska tryckas i högre rastertäthet än 150 linjer per inch.[br][br]Priserna känns felplacerade och följer inte en linjär struktur. Blir aningens för mycket photoshopande på dessa och det förtar tydligheten. Den vita ramlinjen runt priserna känns som om den äter upp den röda färgen och texten blir svårläst.[br][br]Du har brödtext på 12 pt på den övre bild o textrutan medans det är brödtext på 10 pt på de mindre bild o textrutorna. Detta blir för liten differens och ger ett oroligt läsintryck.[br][br]Aningens för mycket information som kan kortas ner betydligt. Ex ta bort text som kan tolkas negativt i det här fallet skadligt:[br][quote] Ta i sådana fall en titt på vara morderna flexibla [br]diodslingor. Men titta inte för länge! risken är stor att [br]du bländas kraftigt av det starka skenet![/quote][br][br]Det blev aningens för mycket toningar över hela sidan marginella sådana som i ett rastrerat sammanhang inte blir lika "häftigt" som det kan se ut på skärmen.[br][br]Du borde kunna arbeta mer med kontrastverkan i annonsen. Jag ser inte det viktiga i att du säljer just de här produkterna utan det viktiga i att du leder in din målgrupp på din webbsida där din egentliga försäljning ska komma igång. Så sätt borde du kunna ge annonsen mer utrymme för att verkligen snabbt och enkelt tala om vad de får när de kommer dit. Dvs bildexempel, användningsområde och pris samt en trigger för att leda dem till webbsidan är det du behöver. (Har inte kikat på din webbsida)[br][br]Nu har jag kikat på webbsidan. Får väl anta att den inte är klar. Färgmässigt verkar den inte följa samma färgtema som annonsen - syftar då till den lila bakgrunden. Bestäm er tidigt för vilken färgprofil ni vill hålla. [br][br][br]Med vänliga hälsningar[br][br]Magnus Olsson[br][b]Uddatorp AB[/b]
Satans du såga mig mojo :bravo[br][br]Det jag ska börja med att göra inför min nästa update är att "flatten immage" före jag gör den till pdf så storleken kommer ner.[br][br]Jag ska försöka gå igenom allt de du skrivit och försöka förstå och göra där efter.[br][br]Jag håller inte riktigt med att färgtema på annonser och hemsidor behöver vara nödvändigtvis i samma stil. Annonsfärger är till för att skapa uppmärksamhet och inte för att få förstapris i design skapande.[br][br]Återkommer i morgon med en update, forsätt gärna att såga mig så mycket som möjligt.[br]Det jag gör direkt nu är att fixa filen mindre så fler kan ladda ner den snabbare. Tack för tipsen hitils.[br][br]5,4mb, samma länk.
[quote author=ec1ab link=topic=4315.msg20845#msg20845 date=1223413808][br]Satans du såga mig mojo :bravo[br][/quote][br]Jag tyckte jag bara tog den lilla bågfilen o var ganska gently ;-)[br][br][quote author=ec1ab link=topic=4315.msg20845#msg20845 date=1223413808][br]Det jag ska börja med att göra inför min nästa update är att "flatten immage" före jag gör den till pdf så storleken kommer ner.[br][/quote][br]Tänkte föreslå det men insåg att det var bättre att du hittade dit själv. Finns två vägar antingen via Toppmenyn "Lager" längst ner i listan eller menyn på lagerpaletten längst ner.[br][br][quote author=ec1ab link=topic=4315.msg20845#msg20845 date=1223413808][br]Jag ska försöka gå igenom allt de du skrivit och försöka förstå och göra där efter.[br][/quote][br][br]Om du insisterande ska göra det själv så gå på din egna känsla och inte efter hur flera andra skriver att du ska göra. Flera intryck kan bli ett minst lika rörigt resultat.[br][br][quote author=ec1ab link=topic=4315.msg20845#msg20845 date=1223413808][br]Jag håller inte riktigt med att färgtema på annonser och hemsidor behöver vara nödvändigtvis i samma stil. Annonsfärger är till för att skapa uppmärksamhet och inte för att få förstapris i design skapande.[br][/quote][br][br]Det finns inga måsten men vill man profilera sig och bli igenkänd kan det vara bra att hålla viss konsekvent stil. Se ex på Löfbergs Lila vilka andra företag förknippar du med olika färger? IKEA, MacDonald´s, Volvo, Företagande.se :)[br] [br][quote author=ec1ab link=topic=4315.msg20845#msg20845 date=1223413808][br]Återkommer i morgon med en update, forsätt gärna att såga mig så mycket som möjligt.[br]Det jag gör direkt nu är att fixa filen mindre så fler kan ladda ner den snabbare. Tack för tipsen hitils.[br][/quote][br][br]För trött för att såga mer idag. Se det snarare som att du fått några extra brädlappar mer passande för att bygga 'din drömkåk'.[br][br]Med vänliga hälsningar[br][br]Magnus Olsson[br][b]Uddatorp AB[/b]
Vissa av de saker som nämn så som mer linjära och uppradade saker hade jag redan planer på att fixa och har nu så gjort det. Dessutom har jag tagit bort ett onödigt glow för att göra bilden mer klar. Jag har försökt korta ner texterna utan att förstöra dem. Det är samma länk som gäller :) Du kan också gå in på stylingwebben.se för längst ner hittar du en länk till pdf filen som nu endast är ynka 1mb :P[br][br]Viktigt att tänka på är att om man inte är intresserad av ämnet så är texten ALLTID för lång. Om du inte blir intresserad av annonsennär du läst min huvudrubrik högst upp så har du ingen rätt att kritisera hur mycket text jag sätter på beskrivningarna :) En ointressant bok är alltid för lång även om den bara är en halv sida, tro mig, jag mins så väl mina svenska lektioner. Däremot har jag aldrig upplevt någon bil relaterad text lång och jobbig.
[quote author=ec1ab link=topic=4315.msg20852#msg20852 date=1223427475][br]Viktigt att tänka på är att om man inte är intresserad av ämnet så är texten ALLTID för lång. Om du inte blir intresserad av annonsennär du läst min huvudrubrik högst upp så har du ingen rätt att kritisera hur mycket text jag sätter på beskrivningarna :) En ointressant bok är alltid för lång även om den bara är en halv sida, tro mig, jag mins så väl mina svenska lektioner. Däremot har jag aldrig upplevt någon bil relaterad text lång och jobbig.[br][/quote][br][br]Undvik att likställa konstnärliga litterära verk med copytexter. Precis som med konstnärliga litterära verk har man rätt att ge en bedömning sin åsikt om vad man sett/läst samam ska gäller med copytexter. Copytexterna har avsikter (vilket även viss litteratur kan ha) dessa avsiktar triggar på våra mekaniska funktioner.
Det ser helt klart bättre ut.[br][br]Fortfarande finns det flera språkliga fel och konstigheter, men då du uttryckligen bett oss bortse från det radar jag inte upp dem. Säg till om du vill det.[br][br][quote author=ec1ab link=topic=4315.msg20852#msg20852 date=1223427475][br]Viktigt att tänka på är att om man inte är intresserad av ämnet så är texten ALLTID för lång. Om du inte blir intresserad av annonsennär du läst min huvudrubrik högst upp så har du ingen rätt att kritisera hur mycket text jag sätter på beskrivningarna :)[br][...][br]Däremot har jag aldrig upplevt någon bil relaterad text lång och jobbig.[br][/quote][br][br]Det gäller att kunna sätta sig in i hur den tänkta målgruppen upplever din annons. Nu råkar jag arbeta heltid med ljud och ljus och tycker fortfarande det är onödigt med för långa texter i annonser, fast jag utan problem kan läsa en teknisk manual på 50 sidor och tycka det är för lite text :( Det beror på ändamålet.[br][br]En övrig fråga, finns det möjlighet att styra någon av slingorna/kontroller med DMX?
Kommentera gärna texterna men helst inte i fall ni inte skulle vara intresserade av att läsa dom om ni såg annonsen i en tidning.[br][br]Nämn gärna vilken del av texterna ni upplever dåliga. Jag har läst mogen från redaktionen "annonnsering för gerilla företagare" och upplever att jag följer väldigt tydligt hur de vill att den ska se ut på ett ungefär.[br][br]Multi färgade diodslingorna har 4 kablar. 1 negativ och 3 posstiva ingångar. Sätter du 12v mellan en positiva och den negativa så tänds den färgen (rgb), t.ex röd, gul eller blå. så i princip så styr multi kontrollerna 3 positiva utgångar och helt enkelt varierer deras spänning.[br]Jag är inte helt inne på vad en dmx är för någonting men jag tror det är en sak man styr via datorn för att kontrollera ljus. Om den kan leverera 12v så borde man med andra ord kunna styra slingorna med multifärgen.
Den nya versonen av annonsen finns nu ippladdad med diverse småfix. Jag tycker jag lyckades få till testerna "3mm tjock!" "Prisvärd!" etc väldigt bra med bannern jag satt dit.[br][br]Dax att ta fram storsågen nu och ösa lös allt vad ni kan med kretik/tips :)[br][br]Endast 1,1 mb nu[br]http://stylingwebben.se/a4annons.pdf
Annonsen är ljus men alldeles superbt lysande är websidan. Hoppas att du inte plockar in mer än minimalt med text där framöver. Annonsen har bara en del smärre språkfel som s.k. isärskrivningar Du har en & annan sådan här och var. NU står det kanske inte direkt så men det heter inte Diod lampa utan diodlampa. inte diod kabel utan diodkabel. Oskicket kommer främst från engelskan.( Engelsmännen är dessutom mycket dåligt skolade vad gäller sitt eget språk så här lurar faror) [br][br]Annonsrubriken är mycket bra tycker jag. Man tvingas ju nästan att nicka jakande. Åtminstone så känns det i magen att man vill hålla med. Och det är just där " i magen" som all bra reklam skall kännas. Ett mycket skickligt stilistiskt grepp. (90 % av alla som försöker skriva en annons på egen hand har ingen susning om sådana här retoriska grepp.)[br][br]Var skall du publicera annonsen. Vad skall du betala för den? [br]Jag har skrivit ett kurshäfte om de 20 -25 viktigaste punkterna att tänka på när man gör och publicerar en annons.( har varit PR-chef för en av våra större tidningskoncerner innan jag startade eget i kommunikationsbranchen och kan ha ett och annat tänkvärt korn att dela med mig av. Häftet är gratis.[br][email protected]
En "snygg" annons som "syns" har jag svårt betala för.[br][br]Det finns ett par enkla vekrtyg du kan använda dig av: Google AdWords och Aftonbladet, Expressen, Cosmopolitan eller liknande blaska.[br][br]Titta på hur blaskorna utformar (i text) sitt budskap på löpsedlarna eller på framsidan av dammagasin. Byt ut produkten/ämnet de försöker att föra fram mitt ditt egna:[br]Ex. 10 sätt att göra blahablaha enkelt med PRODUKT.[br][br]Sätt ihop ett 10-tal sådana små budskap. För fram vad produkter GÖR för kunden och sen vilka egenskaper den har. INTE tvärt om.[br][br]När du har ett 10-tal och så skapar du två AdWords annonser med lämpliga sökord, kör dem ett par dagar (du skall få ca 50 klick) sen sparar du den bästa och tar en ny från listan av 10. Det kan ta ett par dagar, men du kommer definitivt att få fram en rubrik som lockar - folk som klickar på AdWords annonser är redo att spendera pengar på din produkt. Det slår alla marknadsundersökningar i världen och är billigt och "instant".[br][br]Den rubrik skall du nu klä med bilder... eller ännu bättre, försök att få en design som förmedlar rubriken även om du tar bort texten.[br][br]Annat tips, det är inte annonsens design som säljer utan var du har annonsen (dvs vilken tidning). Återigen, välj två tidningar, du kan göra annonserna hälften så små och kör dem pararellt se till att ange olika kontaktuppgiter för varje annons. Exempelvis olika telefonnummer, webadresser eller email - på så sätt kan du MÄTA vilken tidning som ger bäst resultat.[br][br]Tänk på att kunden måste uppmärksamma din annons minst 3 ggr innan det triggar en reaktion. Dagstidningar läser man inte mer än 1 gång, så det antyder att du bör ha minst 3 införanden (klassisk säljknep som annonssäljaren kommer att dra är "mindre än 3 införande är ingen annonskampanj"). Faktum är att uppmärksamheten är inte 100%, är den 50% så är det mycket bra - därför kan det krävas 6 införanden.[br][br]Fackpress eller veckomagasin ger fler exponeringar och man läser tidningen i omgångar och flera gånger. I snitt räknar man med 3 exponeringar och vid 50% uppmärksamhet så borde 2 införande räcka. Sen kan man kombinera men det kan vara värt att känna till det här.[br][br]Det finns ingen wizz-reklambyrå som kan göra en annons med 100% uppmärksamhet och placera den klockrent just där era kunder finns, man måste pröva sig fram därav vikten av att mäta annonser. "Skicka SMS" annonser är också ett sätt att få interaktion, dvs kundens kontaktuppgifter samtidigt som du kan mäta din annons.[br][br]Pruta 70-80% på listpris på annonsutrymmer och gå inte på du kan på heluppslag till priset av helsida eller nått annat trams som annonsäljaren har i sitt manus.
[quote author=samuraj link=topic=4315.msg26723#msg26723 date=1246408868][br]En "snygg" annons som "syns" har jag svårt betala för.[br][/quote][br]Varför då?[br][br][quote author=samuraj link=topic=4315.msg26723#msg26723 date=1246408868][br]Titta på hur blaskorna utformar (i text) sitt budskap på löpsedlarna eller på framsidan av dammagasin. Byt ut produkten/ämnet de försöker att föra fram mitt ditt egna:[br]Ex. 10 sätt att göra blahablaha enkelt med PRODUKT.[br][/quote][br]Undvik dock att ta andra företags tag-lines.[br][br][quote author=samuraj link=topic=4315.msg26723#msg26723 date=1246408868][br]Annat tips, det är inte annonsens design som säljer utan var du har annonsen[br][/quote][br]Instämmer inte till fullo, annonsens design är en nyckel för att förmedla flera punkter, föra fram budskap/innehåll, presentera produkt och avsändare på ett bra tydligt sätt, rikta utformningen mot målgruppens egna associationsförmåga.[br][br][quote author=samuraj link=topic=4315.msg26723#msg26723 date=1246408868][br]Det finns ingen wizz-reklambyrå som kan göra en annons med 100% uppmärksamhet och placera den klockrent just där era kunder finns, man måste pröva sig fram därav vikten av att mäta annonser.[br][/quote][br]Nej den som utlovar klockrena resultat överdriver. Dock finns det wizz-reklambyråer som har mätbara resultat över mest lämpliga placering eller ser till att ta in sådan information inför en kampanj. Detta förutsätter oftast kapital att investera.[br][br][quote author=samuraj link=topic=4315.msg26723#msg26723 date=1246408868][br]Pruta 70-80% på listpris på annonsutrymmer och gå inte på du kan på heluppslag till priset av helsida eller nått annat trams som annonsäljaren har i sitt manus. [br][/quote][br]Var beredd på att säljaren väl nogrannt överväger om de kommer sälja annonsen för reducerat pris. Vid nästående deadline för tryckningen av tidningen finns det som stört chans att få ner priserna men då också sämre placeringar. Annonsäljaren är självklart tacksam för alla "Fillers" den kan få som inbringar cash för osålda spottar.
Jag köper själv klart fula annonser som inte syns, men fokus skall INTE ligga på design - tyvärr är det så att medarbetare på reklambyråer säljer en helt annan tjänst en den som annonsörer efterfrågar. Jag efterfrågar tjänsten "bygga varumärke, leda till sälj" - reklamaren säljer sin "kreativitet" och "känsla för design". Många gånger så bygger de varumärken och leder till sälj via sin kreativitet och känsla för design - men det ter sig närmast slumpartat.[br][br]Som Mojo säger - sälj inte någon annans produkter (med att använda deras tag-lines).[br][br]Vilket tordes sälja mer?[br]1. Snygg annons för en billig blus i Computer Sweden[br]2. Ful annons i Metro eller City[br][br]Det är ju inte så enkelt dock, men ger ett exempel. I mitt fall spenderade vi mycket pengar på Cosmopolitan (tjejtidning) enligt alla konsten regler så fanns vår kundgrupp där blahablaha. Det gav ytterst lite i direkt sälj (som var målet - vi hade fel förväntningar). I provade en blaskigare typ av skvallertidning där vi INTE trodde att vår måplgrupp fanns, vi satte en mindre och något mindre designad annons (det var ju inte ful som sagt men inget Lowe Brindfors). Ta gav resultat och inom ett par dagar så hade annonsen betalat sig. [br][br]Vad jag försöker säga att marknadsföring är bra mycket mer komplext än va de flesta designer på reklambyrå har vett att förstå (jag har själv jobbat i den svängen och har god vana av designer). Det betyder inte att dem är mindre begåvade, snarare tvärtom men det finns en dold antikapitalism hos dessa och fokus ligger på kreativitet. Jag har haft äran att jobba med några av de bästa och prisbelönade och "affären" för annonsören kommer som en biprodukt inte som ett målmedvetet arbete.[br][br]När det gäller wizz-reklambyråer så visst finns det ett tiotal byråer som sköter stora konton i Sverige, men det är knappast inom budget för vad som intresserar dem. Vi har själv försökt att få till ett samarbete med dem, men dem tackar nej eftersom vår budget är för liten. Det skall dem ha beröm för, för dem kan inte leverera den "bang for your money" för en tajt budget. [br][br]Jag tror att Mojo fick med de flesta topp-tio byråer i något inlägg tidigare eller så kan du göra som jag och skaffa "topp-tios backpadding frenzee weekly", dvs tidningen Resume.[br][br]70-80% är väldigt mycket men det händer ibland. Annonsören försöker att placera annonsen i närhet av relaterade ämnen i tidningen även för sin skull - annars känns tidningen "hattig". Poängen man skall ta med sig INGEN betalar fullt pris på annonsen enligt prislistan - punkt. Gå inte på "vi har specialerbjudande,blaha blaha, just för dig om du bestämmer dig nu", nej dem behöver fylla tidningen och det blir tajt. Annonssäljare får provision så det är inte alltid DITT företags bästa eller TIDNINGENS bästa.[br][br]Som i allt sälj så får du tänka på dina relationer - tänk själv om du säljer något billigt till någon så försöker du att ta igen det på nästa affär och kanske mer därtill. Det leder inte till något gott. Om annonssäljare säljer en annons för billigt så sprider sig nyhet så småningom ("dem där snåla jävlarna") och når det redaktionen så kan du säga adjöss till redaktionellt ett tag framöver. Eller nästa gång så försöker säljare att sälja den sunkigaste placering han har för dubbelt så mycket som någon annan kund han har.[br][br]Så tänk igenom din inköpskultur precis som din säljkultur - kan du tänka dig att "skinna" andra företagare i ditt sälj så skall du vara beredd på att bli skinna och pressa på dina inköp - det blir ett jävligt tråkigt liv i så fall. Om du är lite ödmjuk och ser till att DINA kunder alltid är nöjda med ett köp så skall du fråga dina leverantörer (inkl. annonssäljaren) om han är nöjd med affären - det så jag försöker göra.[br][br]Marknadsföring är enorm komplext, du som trodde att det är något folk sysslar med för att de inte får ett "riktigt jobb" måste tänka om. En del i att använda den kompetensen måste DU vara kompetent - min erfarenhet är att du bör ha en gedigen teoretisk kompetens för att få mest för pengarna. [br][br]Det visar byrån att du är intresserad av dem pysslar med och du försöker att förstå, precis som du vill att de verkligen tror på produkten själv - allra helst kund. Det gör att dem är på tår eftersom du vet vad det handlar om så det går inte att "räkna timmar" hur som helst. Dem bidrar med erfarenhet och många bra kundcase som kanske passar just dig.[br][br]Om du inte är påläst och beställer "en snygga annons som syns" då får du det men det kommer inte ge dig de mål som du självklart har satt upp i förväg :giggle. Titta på hundkennel exempelvis, oftast men inte alltid vill kennel sälja till dem som har ett gediget hundintresse och är pålästa, men det finns dem som kränger till vem som helst - hur skall du veta - du har inte läst på.
Vad det handlar om är att nå ett bra förhållande mellan signal och brus. Och där är jag inte säker på att det alltid är så lyckat att annonsera i "rätt" branschtidningar där min målgrupp skall finnas. Alla andra annonserar där också. Den som säljer annonsutrymmet vet att här behöver jag inte krypa så mycket, för de vill verkligen in i min tidning.[br][br]Fördelen med att annonsera på ställen där andra inte gör det är att din annons sticker ut. Den är ensam i sin genre, och de i din målgrupp som ser den tar sig tid att titta på den. Att annonssäljaren dessutom fått krypa av bara helsicke för att få in en annons om antirynkkräm i "Trav och galoppronden" eller vad det nu är för tidskrift gör det till en billig annonsering.[br][br]Sedan är jag övertygad om att en annons som är gjord av någon med lite vana blir bättre än en annons som jag gör själv. Den där checklistan som finns i deras ryggmärg och vad som skall vara med och vad som inte fungerar är värd mycket. Det behöver inte vara från en flashig byrå, de tror jag är bättre för stora projekt där landsomfattande kampanjer skall rullas ut över ett antal månader och budgeten är 8-siffrig.
Du är duktig samuraj, och skriver enormt lååånga inlägg, det är både bra och dåligt. Vad som är bra är att man verkligen får en bild av att du vet vad du pratar om, nackdelen är att fokus sorteras ut i texten och här ställs man inför ett dilemma som svarande part på ett forum, vilken del i texten ska jag inrikta mig på att svara.[br][br]Nu ska jag se om vi kan hålla detta svar med en lite mer kortfattad formulering.[br][br]Det är intressant att se vilka val du själv gör och gjort utifrån din erfarenhet, den betvivlar jag inte men i valet och möjligheten att inte kunna gå till en wizz-byrå torde det för mig vara mer rimligt att att när du väljer inköp av annons samt placering av dina annonser så gör du det bäst själv.[br][br]Helt konkret stämmer inte begreppet att reklammakaren säljer sin kreativitet och känsla för design. Reklamakaren skall utifrån kundens behov vara kreativ till att finna bra lösningar som för kunden kan appliceras på målgruppen. Inte bra lösningar som kan appliceras för att tillfredställa kunden. Vad gäller känslan för design är den oftast individuell. Men även individuell känsla för design kan mätas efter målgruppens behov, associationsförmåga, påverkan och fungera som reminder. Dv s vad reklamakaren säljer är kommunikationsverktyg och möjligheten att visualisera/realisera dessa mot målgruppen. Som all kommunikation handlar det om målgruppen för att valet av en kommunikationsform ska bli bra måste varje reklammakare identifiera kundens målgrupp med eller utan kundens hjälp.[br][br]I reklamen finns 3 kostsamma processer:[br]Identifikation av målgrupp och dess behov, utifrån detta bygger man en kreativ lösning[br]Originalframställan och säkran om rättigheter.[br]Distribution[br][br]Själklart kan man skära ner på några av dessa processer om man kan finna alternativa lösningar. För en mindre reklammakare ser det oftast helt anorlunda ut. Man får en beställning som enbart rör framställande av original. Kunden svarar då minimalt på målgrupp, talar tydligt om annonsens utformning och var den ska publiceras. Reklammakaren skapar sedan ett original som lämnas till kunden för överenskommet bruk.[br][br]Vad gäller då marknadsföring så är den alltid slumpartad men den kan vara kalkylerad slumpartad som ditt exempel vad som "tordes sälja mer" och således öka träffsäkerheten mot målet. I och för sig tycker jag en blus i Computer Sweden är riktigt träffsäker mot målgruppen dataintresserade kvinnor men även sekundär målgrupp dataintresserade män som vill värna om sina kvinnor, även om försäljningsmöjligheterna där inte är många så har du högre % möjlighet att träffa just den målgruppen där. [br][br]Själklart ska fokus inte ligga på design men designen i sig har bra funktioner man kan nyttja för att påverka uppmärksamhet och kunna skapa sälj. "Antikapaciteten" som du nämner om är dock individuell eftersom den vanligtvis berör en specifik designer och det är fel att dra alla över en kam.[br][br]Resume finns även på nätet www.resume.se dock kan det vara bra att känna till att denna är Bonnierägd och säledes inte borde ses som den enda kanal för insamlande av konkreta uppgifter.[br][br]Självklart finns det dem som betalar fullt pris på en annons vid publicering eftersom utgångslägena oftast är ett fast pris per annons. Frågan är bara vilken förhandlingssituation man sitter i när man gör sitt inköp samt var sitter motparten i för förhandlingssituation när den gör sitt sälj. Om säljaren säljer en produkt och har två intressenter som vardera erbjuder 5 resp 10 kr så blir det per automatik att fokus hamnar på tio kronor där man då kanske ber dem säkra platsen med som lägst 5 som ingångspris. 2 intressenter ökar möjligheten för säljaren att fånga garantier eller pressa upp det lägsta budet.[br][br]Tack för ett intressant inlägg! :bravo[br][br]Med vänliga hälsningar[br][br]Magnus Olsson
Mojo, du har säkert läst om mina problem i kosmetika företaget?[br] [br]Jag vet inte varför det blir så långt men du tydliggör ett till problem som jag i för sig vet med mig. Jag har väldigt många tankar och ideer samtidigt, precis som du säger blir det svårt för andra att få överblick eftersom inte kan förmedla det tydligt och till slut kan jag säkert förvirra mer än belysa. Periodvis får jag svårt att navigera i mina egna tankar även om jag nu har ett bra system för det.[br][br]Om jag nu har svårt med mängden tankar och ideer blir det inte lätt för dem som jobbar med mig - jag måste nog jobba lite mer på den biten.[br][br]Jag tror att man ändå är överens om att marknadsföring är en komplext, det finns inga facit och man måste prova sig fram. Man bör också vara påläst och det finns en hel del "fällor" som kostar pengar.
Jag har läst om din situation där. Det finns en styrka hos dig som jag inspireras av. Men även svagheten att på ett tydligt och enkelt sätt förklara, men, vi är alla olika och förhoppingsvis ges vi den möjlighet vi behöver för att lära av varandra i den mån vi behöver och vill.[br][br]Självklart ska man undvika fällorna i mesta möjliga mån, någon exakt säkerhet finns sällan när det kommer till försäljning där mycket handlar om individuell bedömning, men trolighet utifrån tidigare statistik. För nya tjänster produkter står man ibland utan denna möjliga mätbarhet vilket gör det svårare, men där är andra fördelar att man då troligtvis är exklusiv inom att täcka ett visst behovsområde. [br][br]Jag kan ha fel men jag tolkar det som så att om jag ger dig en bok så slukar du inte innehåll utan även pärmen också i din sökan på information. Har du kollat om det finns tillgänglliga marknadsföringsplaner från olika handelshögskolor, IHM Bussinesschool eller liknande,kanske någon elev gjort någon mätbar undersökning inom ditt område?[br][br][br]
CITAT: tyvärr är det så att medarbetare på reklambyråer säljer en helt annan tjänst en den som annonsörer efterfrågar. Jag efterfrågar tjänsten "bygga varumärke, leda till sälj" - reklamaren säljer sin "kreativitet" och "känsla för design". Många gånger så bygger de varumärken och leder till sälj via sin kreativitet och känsla för design - men det ter sig närmast slumpartat.-SLUT CITAT[br][br]-[b]Du har otur med val av byråer om resultatet är ”slumpartat”.[br]Du måste välja byråer som kan visa upp resultat. Klart som korvspad.[/b][br][br]Varför är det ofta så att personer [br]som vill driva företag, men som saknar reklamutbildning [br]i betydelsen handelsekonomisk examen typ Civ.ek. [br]för projektledare, eller kreativ utbildning på högskolenivå för formgivning/design eller litteraturvetenskap för [br]AD respektive copyfolk- [br]-ändå till varje pris vill meka med dessa viktiga[br]konkurrensmedel själva istället för att anlita proffs?[br][br]Vem i hela friden kommer på att skriva ett skådespel [br]utan att känna till dramaturgins grunder eller en roman [br]utan kunskap om epikens lagar[br]eller en opera utan att känna till harmonilära, [br]kompositionslära och musikhistoria?[br][br]Sköt företaget. Det kräver16 timmar om dagen minst [br]de första två kritiska åren.[br]Låt proffsen hjälpa dig med den mekaniska delen [br]av köp/säljprocessen. Ta själv hand om styret av den [br]personliga delen -avslutet- i en processen.[br][br]Der finns inga genvägar. Inga tulipanarosor[br]Inga grastisluncher.Lycka till ![br][br]
[quote]-Du har otur med val av byråer om resultatet är ”slumpartat”.[br]Du måste välja byråer som kan visa upp resultat. Klart som korvspad.[/quote][br]Äntligen har någon fått in huvudet på spiken - jag borde alltså inte använt tärningarna vid byråvalet. Vad skall jag göra nu?[br][br]Nu har Imre en poäng som är viktig - och det är att man inte skall göra allt själv utan lägga ut så mycket som möjligt. Dock skall man kanske inte driva sitt företag 16 timmar/dag för då hinner man inte upphandla dem här. [br][br](Skall jag ta fram DYMO:n igen och märka ord så "att driva ett företag" är något man GÖR och har ytters lite med vilja att göra - jag menar det räcker ju inte att bara "vilja driva ett företag" för att det skall gå runt.)
[quote]-ändå till varje pris vill meka med dessa viktiga[br]konkurrensmedel själva istället för att anlita proffs?[/quote][br]Att hitta "rätt" leverantörer är en del av processen att bygga företag - det tar lång tid i form av mantimmar och det tar lång tid i kalenderveckor. Jag är övertygad om att var och en av oss som faktiskt har F-skatt och har använt egna pengar för att köpa in tjänster och produkter har en och annan historia att berätta om jurister, bokförare, revisorer etc.[br][br]Med någon annans pengar kan man säkert vara lite mindre kräsen och har man haft "tur" i att välja sina leverantörer precis varenda gång då börjar det bli läskigt. Sen har jag en bestämd åsikt om att tur har inget med företagande att göra, inte ens om man heter Svenska Spel.[br][br]Ytterligare än åsikt jag har är att man som småföretagare skall vara "jack of all trades" alldeles i början - jag tillhör dem som la ut ALLT - jag hade folk som hämtade min post etc etc. Tyvärr tär det på likviditeten, en av två saker man bör hålla koll på när man "vill driva" företag. Exempelvis vet jag hur man byter olja eller däck på bilen - men det är inget jag gör, jag låter "proffsen" göra det - när (inte om) dem drar runt en mutter så är det deras bord. [br][br]Att kunna göra något är inte samma sak som att göra det. Men att lita på "proffsen" utan att ha en susning om vad de egentligen pysslar med blir det svårt att ställa krav coh följa upp.[br][br](PS. Jag hade över 27 000 i ej avdragsgill representation förra året - så nog fan har folk fått en och annan gratislunch av mig. När vi ändå är inne på klichécitat så kommer jag ihåg ett till "Luck is the product of skills and preparation." - by Google Search)[br][br]
[quote]...tyvärr är det så att medarbetare på reklambyråer säljer en helt annan tjänst en den som annonsörer efterfrågar...[/quote][br]Vad jag säger här är att även om du har valt rätt reklambyrå så drivs ju individerna där av en egen personlig agenda. Reklambyrån kan säkerligen vilja att det går bra för kunderna och att de säljer mer och återinvesterar en del i reklambyrån - det vore ju dumt annars. [br][br]Men det är vad byrån med hjälp av sin ledning vill - den enskilde anställde har inget ägande så han eller hon drivs av något annat. Denne vill visserligen att byrån går bra, men ofta pratar dem om kreativitet, man skall vara så "kreativ" som möjligt, vinna tävlingar och hänga på Resumebar på Berns. [br][br]Jag har sällan hört två "reklamare" sitta och prata om vad man har gjort för kunden i mät i säljsiffror och varumärkesigenkänning. Man pratar om vilka kunder man har tacka nej till för att uppdraget saknar "kreativ höjd", vilket betyder "om vi tar in den typer av uppdrag kommer folk att sluta hos oss".
Självklart allt är inte mätbart. Varumärkesbyggande är exempelvis inte mätbart bortsett från specifika individuella utfrågningar/kund-enkäter, där man kan granska vilka som tagit till sig av att känna igen varumärket och vad de förknippar varumärket med. I princip är dessa kund-enkäter när det kommer till privatkunder allt mer ovanliga eftersom de rent praktiskt innebär en stor kostnad i förhållande till ett litet företags möjligheter att sätta sin grafiska profil på kartan. [br][br]Vad gäller resumebar eller Berns så är det för mångas del en möjlighet till att knyta nya kontakter och byta jobb till bättre ersättning. Själv har jag aldrig gått på något av dessa ... än 8) och har väl inte direkt för avsikt att frottera mig där heller. Men till sak hör att vart folk väljer att gå för egen ekonomi, tycker jag att vi de kan låtas göra ;)[br][br]Nu är det också viktigt att poängtera att det finns flera olika former av kreativitet, du har en visuell kreativitet men även en funktionell kreativitet, dessa bör inte blandas ihop mer än att de ska i mesta mån samverka för att uppnå ett gemensamt mål.[br][br]Att du sällan hör reklamare prata om mätbara säljsiffror är oftast för att reklamaren inte är säljare, reklamaren skapar materialet för sälj och profilering men säljer i sig inte självt. Det finns exempelvis för mig som illustratör med medhavd kollega inget större intresse i att prata om hur jag ska värdera kockens arbete på lunchen jag beställde, men däremot kan min åsikt vara värdefull för restaurangägaren om den kan komma att påverka återbesök och rekommendationer. Eftersom reklamakare arbetar i en ständigt konkurrensutsatt bransch och teknikutvecklande så gäller det att hänga med i utvecklingen. Därför är det troligt att diskussioner två likasinnade parter mellan hamnar där. Om du hade eftersökt en diskussion med dessa om mät i säljsiffror och varumärkesigenkänning hade du säkert kunna få till en dialog även om det.
Mojo, vad jag försöker säga är att det finns en skillnad mellan företagare och "reklamare" som man kan överbrygga genom att läsa på lite. Man behöver inte söka in på Berghs som redauktuellt syftar på, men jag tror att en kund med rimliga förväntningar som har ett hum om vad man kan åstadkomma på en reklambyrå är en bättre kund för er. Det är lite naivt att tro att man kan anlita ett "proffs" utan att veta vad en brief är och hur den används. Åtminstone är det oansvarigt.[br][br]Sen kan det verka som att jag tycker att "reklamare" är en drös kulturella hippies som hänger på Berns och smuttar Caiperinha - det tycker jag inte alls. Tyvärr finns det några byråer som "producerar" reklam utan närmare eftertanke - jag kan inte förstå att de får in jobb över huvudtaget.[br][br]Jag har påpekat det tidigare och påpekar igen - dem som jobbar med marknadsföring, vare sig det är pr, dr, tryck eller web har ett svår och komplex uppgift framför sig som i stor mån handlar om "try and error" i varje specifikt case. Man skall inte underskatta yrket (som många gör) utan visa lite ömsesidig respekt och acceptera att man har lite olika uppfattning om saker.[br][br]Jag är övertygad om att jag kommer att välja "rätt" byrå nästa gång - även utan mina tärningar.[br]
Jag tror säkert att du nästa gång väljer rätt eller i alla fall med lite mer kunskap i bagaget. [br][br]För att försvåra det lite för dig men också för att hjälpa dig förstå vägen, något du bör ha i beaktande är att många av dessa lite större byråer faktiskt anlitar externa enskilda kreatörer där de känner att de behöver specialistkompetens. Själv leverar jag både mot slutkund, reklambyråer, tryckerier och förlag.[br][br]Och självklart många ser mig som en kulturell hippie likt många andra inom reklamyrket så även i arkitektyrket, men i mitt fall är det väl mer eller mindre för mitt spridda yreksval inom reklam, media, förlag, teater, konst mm som ofrånkomligt ger den definitiva "stämpeln". [br] :mrgreen:
Må väl!
Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. Klicka här för att registrera dig som medlem.