Design av annons i t.ex i en tidning?

78
2
Hur en annons utformas och designas har väldigt stor betydelse på hur vida den upptäcks av läsarna så jag är bered att lägga ner nån krona på att få en bra design ide uttänkt. Hur kan jag hitta ett företag som vet vad dom sysslar med och är väldigt kunnig inom detta område? Tipsa mig allt vad ni kan men endast ifall ni vet att dom är bra.
2066
2
Är du intresserad av seriösa förslag så kostar det pengar. Du säger "nån krona", jag kanske misstolkar dig, men det låter som du letar efter någon billig lösning?
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
78
2
Ja altså jag är beredd på att den kan kosta lite granna men allt har gränser för hur mycket en design på en 44 kan kosta men ökar designen mina försäljningar är det värt det. Vad jag i prinsip behöver hjälp med är själva grund designen för sen kan jag byta ut text bilder osv själv.
223
Ta ett upplägg du gillar. Byt ut mot dina egna texter och bilder och lägg en länk här för feedback, så kanske du kommer ännu billigare undan.
1165
Inte sällan kan tidningen du annonserar i hjälpa dig någorlunda rätt.[br][br]Köper du ett annonspaket av dem för x kkr, så är det kanske rimligt att deras annonsavdelning hjälper dig 0,1x timmar eller så.
1616
4
[quote author=ec1ab link=topic=4315.msg20400#msg20400 date=1221945219][br]Ja altså jag är beredd på att den kan kosta lite granna men allt har gränser för hur mycket en design på en 44 kan kosta men ökar designen mina försäljningar är det värt det. Vad jag i prinsip behöver hjälp med är själva grund designen för sen kan jag byta ut text bilder osv själv.[br][/quote][br][br]Det här är lite lurigt. Det låter som du vill ha ett designförslag som du själv senare kan förändra hur du vill. Kortsiktigt tänkt en mall. Mallar brukar få designers lämna ifrån sig av just den anledning att de inte återfår dig som kund. Men du vill ändå kunna nyttja rätten att förändra designen allt eftersom. Med det tänket kommer du troligen inte billigt undan.[br][br]En annan inte allt för oviktig detalj som du här verkar frånbise är att varje design upplägg faktiskt oftast är anpassat efter ditt behov att nå ut till den målgrupp du vill nå i den specifika annonsen för den specifika publikationen.[br][br]Som swetrot säger hjälper de flesta dig med annonsutformning men vill du ha en kalkylerad annons av vad som ger dig mest möjligheter bör du gå annan väg via reklambyrå, marknadsförare, copywriter, bildskapare och originalare för att med största sannolikeht ge dig bäst resultat. [br][br]foe är inte heller fel ute men då gäller det att du får svar från dem med insikt om din produkt/tjänst och egen erfarenhet av liknade upplägg och i vilket sammanhang.[br][br]Vad du menar med "44" förstår jag inte alls. men kanske är jag trött en sådan här lördagkväll.[br][br]Jag har massa företag jag kan tipsa om men det känns som Jonathan berör inte mödan värt för "nån krona" varken i refererande hänsyn eller i möda värt. Egentligen löjligt när det här inlägget ändå tog mig fem minuter att skriva, men väl värt att begrunda.[br][br]Med vänliga hälsningar[br][br]Magnus Olsson[br][b]Uddatorp AB[/b][br][br][br][br]
Må väl!
78
2
44=A4, vet inte hur det blev 44 :)[br][br]Någon krona var bara ett uttryck, det kan  vara nästan vilken summa som helst.[br][br]Trixet med att ha en bra annons är just att den är bra och sen återkomma med den gång på gång på gång fast med just kanske andra produkter men att annonsen ser lika dan ut hela tiden. Jag har själv försökt skapa en mall i photoshop men det blir aldrig som tänkt :D[br][br]
1616
4
Nej photoshop ska du nog undvika även om det går att göra annonser i det programmet. Dock är det mer tänkt för att skapa och redigera bilder. Bilder i A4 format blir oftast väldigt tunga.[br][br]Bättre program är i så fall illustrator där du sätter bild och text.[br][br]Med vänliga hälsningar[br][br]Magnus Olsson[br][b]Uddatorp AB[/b]
Må väl!
78
2
Hade varit fint i fall ni kunde ge mig några konkreta tips på företag som kan hjälpa mig, länkar till deras hemsidor skulle även det vara fint.
1616
4
De flesta reklambyråer, grafiska designers, originalare arbetar med att skapa utformning av annonser, så även jag. Vill du ha välrenomméerade byråer ska man vända sig till de stora. så som:[br][br][b]Forman Bodenfors[/b] www.forsmanbodenfors.se[br][b]Valentin&Byhr[/b] www.valentin.se[br][b]farfar[/b] www.farfar.se[br][b]GREY[/b] www.grey.se[br][b]LOWE [/b] www.lowe.se[br][b]Stylt Trampoli AB[/b] www.stylt.se[br][b]DDB[/b] www.ddb.se[br][br]Med många flera  [br][br]Är du ute efter mer lokala förmågor som du kan bygga en kontakt med är det bättre att du utgår från var du är verksam och kollar efter ovanstående via söktjänster som eniro, hitta eller google.[br][br]Med vänliga hälsningar[br][br]Magnus Olsson[br][b]Uddatorp AB[/b][br][br]
Må väl!
109
[quote author=Mojo link=topic=4315.msg20423#msg20423 date=1222023801][br]De flesta reklambyråer, grafiska designers, originalare arbetar med att skapa utformning av annonser, så även jag. Vill du ha välrenomméerade byråer ska man vända sig till de stora. så som:[br][br][b]Forman Bodenfors[/b] www.forsmanbodenfors.se[br][b]Valentin&Byhr[/b] www.valentin.se[br][b]farfar[/b] www.farfar.se[br][b]GREY[/b] www.grey.se[br][b]LOWE [/b] www.lowe.se[br][b]Stylt Trampoli AB[/b] www.stylt.se[br][b]DDB[/b] www.ddb.se[br][br]Med många flera  [br][br]Är du ute efter mer lokala förmågor som du kan bygga en kontakt med är det bättre att du utgår från var du är verksam och kollar efter ovanstående via söktjänster som eniro, hitta eller google.[br][br]Med vänliga hälsningar[br][br]Magnus Olsson[br][b]Uddatorp AB[/b][br][br][br][/quote][br][br]Magnus, vad kostar det i runda slängar att få en annons gjord av dig?[br]bara på ett ungefär alltså.[br][br]Jag är på g att skapa en annons jag med, och vi tittar på att göra det själva, kontra utländska designers men det blir ju inte alltid helt bra då deras kultur gör att de tolkar färger och typsättning lite annorlunda mot oss Svenskar.[br][br]Om du inte vill skriva öppet kan du pm:a också  :)
78
2
skriv gärna öppet :P
1616
4
[quote author=ec1ab link=topic=4315.msg20427#msg20427 date=1222049796][br]skriv gärna öppet :P[br][/quote][br][br]Jag kommer svara er båda privat då jag inte direkt har intresse av att lägga ut en prisbild direkt i forumet av den särskilda anledningen - Att priserna med åren kan förändras men forumets inlägg består.[br][br]Med vänliga hälsningar[br][br]Magnus Olsson[br][b]Uddatorp AB[/b]
Må väl!
163
www.webbia.se , Julia - hon kan hjälpa dig.
Tina - www.alskadebarn.se & www.favoritsmycken.se
78
2
Jag lyckades komma över en skitbra bok där allt om annonsering står. Jag ska köra efter boken och se vad jag kan lyckas skrapa ihop. Jag kan lägga upp annonsen här när den är klar och ni för gärna kritisera allt ni kan, allt kritik jag kan få för den är bra! [br]A4 storlek.
223
Shoot!
305
2
Om du vill nå ut till många och fånga deras uppmärksamhet så ska du ha en annons som står ut. Dvs gärna skrikiga färger med enormt tjock ram.[br]Detta är dock svårt att få snyggt så du kommer antagligen få många som tänker att det ser väldigt billigt ut. Så om du är ute efter att bygga seriositet så kommer denna annonstyp kanske att vara fel val. Men om du ska bygga upp och visa upp dig för så många som möjligt så ska du satsa på så skrikiga färger och så tjock ram som möjligt...OCH ENORM TEXTSTORLEK!
78
2
Detta är vad jag har skrapat ihop från allt jag lärt mig kan man säga. Allt är helt å hållet gjort från grunden av mig själv.[br][br]Filen är 34,1 mb, en högupplöst pdf fil gjort i photoshop.[br]http://stylingwebben.se/a4annons.pdf[br][br]Ge mig all kritik och kommentera allt ni kan![br][br]Det kommer med all sannorlikhet ske en del rättstavningar m.m men det är som saggt konseptet jag vill att ni bedömmer och grandskar.
1616
4
Utan att ens ha öppnat filen än så är min spontan reaktion att den är för stor i mb räknat. Återkommer med mer respons när jag fått hem den.[br][br]Med vänliga hälsningar[br][br]Magnus Olsson[br][b]Uddatorp AB[/b]
Må väl!
2066
2
Lägg mycket mer tid på stavning och språkliga uttryck. Jag hade kastat papperet direkt utan att titta på priset bara av att försöka läsa början. För mycket text, för mycket utropstecken, för mycket stavfel och särskrivningar.[br][br]Grafiskt tycker jag det känns väldigt kompakt. Det är olika avstånd mellan bilder och ramar, både på olika bilder och på samma bild.[br][br]Varför är den 34MB? Annonsen må vara i hög upplösning, men bilderna blir snabbt pixliga.
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
1616
4
Att den blir stor som ett hus är för att lagrena inte är sammanslagna i photoshop.[br]Som jag tidigare nämnt är photoshop inte det bästa alternativet att arbeta med för att skapa annonser.[br][br]Jag har inte fonten Hemihead426 och kan inte se annonsen med korrekt typografi. En bra tumregel är att alltid se till så typografin blir vektoriserad eller pixelbaserad. Kom ihåg att en pixelbaserad annons inte är lika god skalbar uppåt som en vektorbaserad annons.[br][br]Upplösningen om 300 dpi ser ok ut. Förutsatt att den inte ska tryckas i högre rastertäthet än 150 linjer per inch.[br][br]Priserna känns felplacerade och följer inte en linjär struktur. Blir aningens för mycket photoshopande på dessa och det förtar tydligheten. Den vita ramlinjen runt priserna känns som om den äter upp den röda färgen och texten blir svårläst.[br][br]Du har brödtext på 12 pt på den övre bild o textrutan medans det är brödtext på 10 pt på de mindre bild o textrutorna. Detta blir för liten differens och ger ett oroligt läsintryck.[br][br]Aningens för mycket information som kan kortas ner betydligt. Ex ta bort text som kan tolkas negativt i det här fallet skadligt:[br][quote] Ta i sådana fall en titt på vara morderna flexibla [br]diodslingor. Men titta inte för länge! risken är stor att [br]du bländas kraftigt av det starka skenet![/quote][br][br]Det blev aningens för mycket toningar över hela sidan marginella sådana som i ett rastrerat sammanhang inte blir lika "häftigt" som det kan se ut på skärmen.[br][br]Du borde kunna arbeta mer med kontrastverkan i annonsen. Jag ser inte det viktiga i att du säljer just de här produkterna utan det viktiga i att du leder in din målgrupp på din webbsida där din egentliga försäljning ska komma igång. Så sätt borde du kunna ge annonsen mer utrymme för att verkligen snabbt och enkelt tala om vad de får när de kommer dit. Dvs bildexempel, användningsområde och pris samt en trigger för att leda dem till webbsidan är det du behöver. (Har inte kikat på din webbsida)[br][br]Nu har jag kikat på webbsidan. Får väl anta att den inte är klar. Färgmässigt verkar den inte följa samma färgtema som annonsen - syftar då till den lila bakgrunden. Bestäm er tidigt för vilken färgprofil ni vill hålla. [br][br][br]Med vänliga hälsningar[br][br]Magnus Olsson[br][b]Uddatorp AB[/b]
Må väl!
78
2
Satans du såga mig mojo  :bravo[br][br]Det jag ska börja med att göra inför min nästa update är att "flatten immage" före jag gör den till pdf så storleken kommer ner.[br][br]Jag ska försöka gå igenom allt de du skrivit och försöka förstå och göra där efter.[br][br]Jag håller inte riktigt med att färgtema på annonser och hemsidor behöver vara nödvändigtvis i samma stil. Annonsfärger är till för att skapa uppmärksamhet och inte för att få förstapris i design skapande.[br][br]Återkommer i morgon med en update, forsätt gärna att såga mig så mycket som möjligt.[br]Det jag gör direkt nu är att fixa filen mindre så fler kan ladda ner den snabbare. Tack för tipsen hitils.[br][br]5,4mb, samma länk.
1616
4
[quote author=ec1ab link=topic=4315.msg20845#msg20845 date=1223413808][br]Satans du såga mig mojo  :bravo[br][/quote][br]Jag tyckte jag bara tog den lilla bågfilen o var ganska gently ;-)[br][br][quote author=ec1ab link=topic=4315.msg20845#msg20845 date=1223413808][br]Det jag ska börja med att göra inför min nästa update är att "flatten immage" före jag gör den till pdf så storleken kommer ner.[br][/quote][br]Tänkte föreslå det men insåg att det var bättre att du hittade dit själv. Finns två vägar antingen via Toppmenyn "Lager" längst ner i listan eller menyn på lagerpaletten längst ner.[br][br][quote author=ec1ab link=topic=4315.msg20845#msg20845 date=1223413808][br]Jag ska försöka gå igenom allt de du skrivit och försöka förstå och göra där efter.[br][/quote][br][br]Om du insisterande ska göra det själv så gå på din egna känsla och inte efter hur flera andra skriver att du ska göra. Flera intryck kan bli ett minst lika rörigt resultat.[br][br][quote author=ec1ab link=topic=4315.msg20845#msg20845 date=1223413808][br]Jag håller inte riktigt med att färgtema på annonser och hemsidor behöver vara nödvändigtvis i samma stil. Annonsfärger är till för att skapa uppmärksamhet och inte för att få förstapris i design skapande.[br][/quote][br][br]Det finns inga måsten men vill man profilera sig och bli igenkänd kan det vara bra att hålla viss konsekvent stil. Se ex på Löfbergs Lila vilka andra företag förknippar du med olika färger? IKEA, MacDonald´s, Volvo, Företagande.se  :)[br] [br][quote author=ec1ab link=topic=4315.msg20845#msg20845 date=1223413808][br]Återkommer i morgon med en update, forsätt gärna att såga mig så mycket som möjligt.[br]Det jag gör direkt nu är att fixa filen mindre så fler kan ladda ner den snabbare. Tack för tipsen hitils.[br][/quote][br][br]För trött för att såga mer idag. Se det snarare som att du fått några extra brädlappar mer passande för att bygga 'din drömkåk'.[br][br]Med vänliga hälsningar[br][br]Magnus Olsson[br][b]Uddatorp AB[/b]
Må väl!
78
2
Vissa av de saker som nämn så som mer linjära och uppradade saker hade jag redan planer på att fixa och har nu så gjort det. Dessutom har jag tagit bort ett onödigt glow för att göra bilden mer klar. Jag har försökt korta ner texterna utan att förstöra dem. Det är samma länk som gäller :) Du kan också gå in på stylingwebben.se för längst ner hittar du en länk till pdf filen som nu endast är ynka 1mb :P[br][br]Viktigt att tänka på är att om man inte är intresserad av ämnet så är texten ALLTID för lång. Om du inte blir intresserad av annonsennär du läst min huvudrubrik högst upp så har du ingen rätt att kritisera hur mycket text jag sätter på beskrivningarna :) En ointressant bok är alltid för lång även om den bara är en halv sida, tro mig, jag mins så väl mina svenska lektioner. Däremot har jag aldrig upplevt någon bil relaterad text lång och jobbig.
1616
4
[quote author=ec1ab link=topic=4315.msg20852#msg20852 date=1223427475][br]Viktigt att tänka på är att om man inte är intresserad av ämnet så är texten ALLTID för lång. Om du inte blir intresserad av annonsennär du läst min huvudrubrik högst upp så har du ingen rätt att kritisera hur mycket text jag sätter på beskrivningarna :) En ointressant bok är alltid för lång även om den bara är en halv sida, tro mig, jag mins så väl mina svenska lektioner. Däremot har jag aldrig upplevt någon bil relaterad text lång och jobbig.[br][/quote][br][br]Undvik att likställa konstnärliga litterära verk med copytexter. Precis som med konstnärliga litterära verk har man rätt att ge en bedömning sin åsikt om vad man sett/läst samam ska gäller med copytexter. Copytexterna har avsikter (vilket även viss litteratur kan ha) dessa avsiktar triggar på våra mekaniska funktioner.
Må väl!
2066
2
Det ser helt klart bättre ut.[br][br]Fortfarande finns det flera språkliga fel och konstigheter, men då du uttryckligen bett oss bortse från det radar jag inte upp dem. Säg till om du vill det.[br][br][quote author=ec1ab link=topic=4315.msg20852#msg20852 date=1223427475][br]Viktigt att tänka på är att om man inte är intresserad av ämnet så är texten ALLTID för lång. Om du inte blir intresserad av annonsennär du läst min huvudrubrik högst upp så har du ingen rätt att kritisera hur mycket text jag sätter på beskrivningarna :)[br][...][br]Däremot har jag aldrig upplevt någon bil relaterad text lång och jobbig.[br][/quote][br][br]Det gäller att kunna sätta sig in i hur den tänkta målgruppen upplever din annons. Nu råkar jag arbeta heltid med ljud och ljus och tycker fortfarande det är onödigt med för långa texter i annonser, fast jag utan problem kan läsa en teknisk manual på 50 sidor och tycka det är för lite text  :( Det beror på ändamålet.[br][br]En övrig fråga, finns det möjlighet att styra någon av slingorna/kontroller med DMX?
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
78
2
Kommentera gärna texterna men helst inte i fall ni inte skulle vara intresserade av att läsa dom om ni såg annonsen i en tidning.[br][br]Nämn gärna vilken del av texterna ni upplever dåliga. Jag har läst mogen från redaktionen "annonnsering för gerilla företagare" och upplever att jag följer väldigt tydligt hur de vill att den ska se ut på ett ungefär.[br][br]Multi färgade diodslingorna har 4 kablar. 1 negativ och 3 posstiva ingångar. Sätter du 12v mellan en positiva och den negativa så tänds den färgen (rgb), t.ex röd, gul eller blå. så i princip så styr multi kontrollerna 3 positiva utgångar och helt enkelt varierer deras spänning.[br]Jag är inte helt inne på vad en dmx är för någonting men jag tror det är en sak man styr via datorn för att kontrollera ljus. Om den kan leverera 12v så borde man med andra ord kunna styra slingorna med multifärgen.
2066
2
DMX är en standard för att styra ljus. Det är ett digitalt protokoll och behöver en speciell ingång. Mao finns det inte inbyggt.
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
78
2
Den nya versonen av annonsen finns nu ippladdad med diverse småfix. Jag tycker jag lyckades få till testerna "3mm tjock!" "Prisvärd!" etc väldigt bra med bannern jag satt dit.[br][br]Dax att ta fram storsågen nu och ösa lös allt vad ni kan med kretik/tips :)[br][br]Endast 1,1 mb nu[br]http://stylingwebben.se/a4annons.pdf