[quote author=promo link=topic=4483.msg21477#msg21477 date=1225442245][br]Hej Jonathan,[br][br]Tack för att du tar dig tid att hjälpa mig, fattar inte hur man hade klarat sig utan forum och goda människor :)[br][br]Ok, vi kan väl gå in på detalj så man fattar allt.[br][br]Det gäller cigaretter från ICKE EU land.[br][br]De säljer ett paket för 10 kr momsfritt.[br][br]Jag betalar till Tullen 40,6% tullavgift, 25% moms, samt frakt som blir 1 kr säger vi.[br]Jag betalar moms till Tullen på inköpspris+frakt+tullavgift? [br][/quote][br]Ja[br][br][quote author=promo][br]Då kostar mitt paket 18,5 kr? Ska man ta tullavgift på 10 kr först och sedan på moms på det eller 10 kr + moms o sen tullavgift på det?[br][/quote][br][br]18,6:- enligt ditt exempel.[br]Det spelar ingen roll i vilken ordning du räknar multiplikation, 5*4 är lika mycket som 4*5. Annars är ordningen:[br](Pris+frakt)*tull*moms[br][br][quote author=promo][br]ok, 18,5 kostar mitt paket nu inkl moms, det är nu fri att säljas i Sverige[br][/quote][br]Om det är fritt att sälja eller inte uttalar jag mig inte om, misstänker att det finns en hel del lagar kring tobak, märkning, kontroll osv.[br][br][quote author=promo][br]Jag vill då sälja mitt paket för 25 kr och lägger på 25% moms.[br][br]Denna moms gör alltså inte så att köparen tänker att det är för dyrt DÅ han i sin tur drar av momsen och lägger på själv och säljer vidare, eller hur? Är det så man ska tänka?[br][/quote][br][br]Alltså, momsen blir ju en del av kostnaden för slutkonsumenten som här blir privatperson. Om din kund är momsregistrerad (de flesta företag) så är inte momsen en kostnad för varken honom eller dig, ni bara inkasserar den åt staten.[br][br][quote author=promo][br]Det där med bakåt 20% och framåt 25% hade jag ingen aning om.[br][/quote][br]Vanlig matematik.[br][br][quote author=promo][br]En fråga till som är jobbig att föstå, då det är tobak så måste jag lägga på 24,8 kr på varje paket cigaretter jag säljer.[br][br]Ska dessa 24,8 kr läggas på mina 10 kr och sedan gör jag uträkningen eller ska den vara utanför det hela.[br][/quote][br][br]Om jag antar att den är någon skatt du pratar om så blir den ju bara en del av slutpriset, dvs 18,50+24,80+vinst. Jag är inte insatt i vilka regler som gäller tobak, men kolla med samma källa som du fick summan 24,80 från.
Med vänliga hälsningar,
Jonathan