Observera: Inlägg i forumet publiceras omedelbart utan redaktionell förhandsgranskning. De omfattas därför inte av utgivningsbeviset för Företagande.se. Redaktionen kan i efterhand granska och moderera inlägg, men du som skribent ansvarar själv för innehållet.

Senast uppdaterad för 16 år sedan

Momsfråga vid import

Hej,

Finns många momsfrågor här men ingen verkar ge mig svaret ändå.

Jag importerar varor från icke EU land.

Jag betalar tull, frakt, moms på varorna.

Stämmer det att landet jag köper varorna i INTE lägger på moms när jag köper?

Jag betalar moms till Tullen på inköpspris+frakt+tullavgift?

Så om en vara ksotar 100 kr så lägger jag till 40,6% tullavgift, 40 kr frakt och sedan 25% moms på hela det beloppet?

Det blir då ca 230 kr?

Om allt ovan stämmer och jag vill sälja varan i Sverige, hur räknar jag då?

Jag vill tjäna 10 kr i varje vara säger vi, säljer jag då för 240 kr inkl moms?

Och om jag säljer för 240 kr så blir min vinst -25% alltså 180 kr, det är ju så himla fel det här.

Jag behöver alltså hjälp med att reda ut det här med momsen.
Synd att jag p g a personliga åsikter inte kan med att sälja tobak, annars hade jag lätt plockat in några containers!
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
[quote author=swetrot link=topic=4483.msg21956#msg21956 date=1226591940][br]Det är ju inga vidare business i något led.[br][br]Jag gissar att du som importör kanske kan hålla 3% marginal, och grossisten 5%. [br][br]Jag blerv lite nyfiken och kollade en del saker. Låt oss räkna lite:[br][br]Grossisten vill ha en marginal på 1,57/ask (5% på hela affären inkl punktskatt)[br][br]Återstår 5,19kr[br][br]På alibaba.com kan man köpa amerikanska cigaretter oförhandlat för runt 2,50SEK/ask. Lägg på tull 57% vilket blir 1,43. En 20" container rymmer runt 200.000 askar cigg, och kostar c:a 25.000kr att ta hem i fraktkostnad. Det är 13 öre/ask. [br][br]2,50 + 1,43 + 0,13 = 4,06 som landat pris för dig. Det blir 1,13kr/ask i TB för dig att täcka marknadsföring, administration, lokaler, lön till dig och försäkringar, och det ska väl räcka en bit? Säljer du en container i månaden handlar det ju om 2,5Mkr/år och det räcker till en hel del.[br][/quote][br][br]Intressant, men det är ju inte bara att ta in cigg utan det ska säljas, det ska gå att sälja och då kan det inte vara vad som helst.[br][br]Men den du pratar om, har du länk på Alibaba, att ta in annat än den jag tittar på är ingen ide för min del men jag vill gärna jämföra.[br]Och hur mycket kan man lita på folket på alibaba?
[quote author=promo link=topic=4483.msg21982#msg21982 date=1226656527][br]Och hur mycket kan man lita på folket på alibaba?[br][/quote][br][br]Hur mycket kan man lite på "folket" på blocket?[br][br](Dvs, det är en för stor generalisering.)
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
1165
16
http://www.alibaba.com/product-tp/100298087/USA_Cigarettes.html[br][br]Jag litar mer på Alibaba generellt än många av de svenska kiosker där det säljs cigaretter.
[quote author=swetrot link=topic=4483.msg21986#msg21986 date=1226658301][br]http://www.alibaba.com/product-tp/100298087/USA_Cigarettes.html[br][br]Jag litar mer på Alibaba generellt än många av de svenska kiosker där det säljs cigaretter. [br][/quote][br][br]Tack för länken, ska kolla och kontakta någon för att se hur deras krav/villkor är. Vet du vilket land som är mest fördelaktig att beställa från? Svår fråga kanske, men tex om man köper från Hollan/Tysklan kan man ju hämta själv och det lär vara billigare.
1165
16
Jag har ingen större koll på cigarettmarknaden faktiskt, men vill man börja i mindre skala kan det som du säger vara fördel att plocka från lager i Holland eller Tyskland. Så gör man i ganska många importbranscher.
[quote author=swetrot link=topic=4483.msg21991#msg21991 date=1226665499][br]Jag har ingen större koll på cigarettmarknaden faktiskt, men vill man börja i mindre skala kan det som du säger vara fördel att plocka från lager i Holland eller Tyskland. Så gör man i ganska många importbranscher.[br][/quote][br][br]Ja, tar man hem 50000 pack cigg så hamnar kanske priset på 5-6 USD per paket och skatten på 1,3 mille[br]Tar man hem 200000 kr kanske priset per limpa hamnar på 2 USD men skatten bli 4-5 miljoner istället[br][br]så frågan är hur stor börs man har från början.
  • 1
  • 2
Vill du delta i diskussionen?

Logga in eller registrera dig för att skriva inlägg och delta i diskussioner.

Svarar till: