Observera: Inlägg i forumet publiceras omedelbart utan redaktionell förhandsgranskning. De omfattas därför inte av utgivningsbeviset för Företagande.se. Redaktionen kan i efterhand granska och moderera inlägg, men du som skribent ansvarar själv för innehållet.

Senast uppdaterad för 3 år sedan

Lån till eget AB - amorteringsplan


Hej!

Har jag rätt att, vid egen utlåning till mitt AB, själv bestämma amorteringsplanen och/eller förändra den när helst det passar mig genom att upprätta ett nytt avtal?
-Jag vill t.ex inte att AB't betalar räntekostnader för det lånet första året om intäkterna inte är tillräckliga.

Hur formulerar jag detta i ett skuldebrev?
Var är det praxis att förvara sådana här skuldebrev?
Vem bistår mig i sådana här frågor? Är det en revisor?

Tack på förhand.
Hej, Om du är ensam ägare och ensam i styrelsen så är det ganska enkelt. Vill du ta ränta så skriv ett enkelt avtal. Du kan utelämna återbetalningsplan. Är ni flera ägare så bör ni ju komma överens om förutsättningar för lånet och skriva ner detta. Då även när återbetalning ska ske. Jag skulle säga att du egentligen inte måste ha ett papper på lånet, speciellt om du är ensam ägare. Men att det finns flera anledningar till att det är bra med ett skuldebrev. Har du revisor så kan denne säkert hjälpa dig att formulera ett skuldebrev. Gärna i 2 ex där bolaget har ena och du ena.
www.bocekonomi.se - Redovisning, nyföretagande, företagsutveckling
Hej Johan, Stort tack för ditt svar! Det låter smidigt. Jag ville försäkra mig om att jag inte skjuter mig själv i foten genom att t.ex specificera (om lagen hade krävt det) en amorteringsplan och sen åka på amorterings- och räntekostnader till mig själv i en för företaget ofördelaktig fas.
Vill du delta i diskussionen?

Logga in eller registrera dig för att skriva inlägg och delta i diskussioner.

Svarar till: