Crowdfunding för uppstart genom NFT försäljning

1
Hej,

Jag har en företagsidé som jag självklart tror hade kunnat bli en enorm succé. Men jag behöver kapital för att starta detta företag, vilket jag tänker starta som ett AB.

För att kunna göra detta utan att ta in investerare som då kommer äga en del av företaget i form av altierna så tänker jag sälja NFTs med löfte om revenue share på vinsten företaget gör till de som äger en eller flera NFTs.

Min fråga är hur detta fungerar i Svenska företagsvärlden? Blir beskattningen på summan vi får in på försäljningen av NFTs som en vanlig försäljning inom företaget? Kan man sen lägga revenue share som en kostnad varje månad?

Är det möjligt att först sälja ett visst antal NFTs för att komma upp i ett minsta belopp för att starta företaget, dvs säljer man inte den summan så startar man inte upp eller måste jag första starta företaget och därefter försöka samla in pengarna för att driva det? Hoppas ni förstod min något virriga förklaring här i slutet.

Min sista fråga är; man kan räkna med att skattekontoret kommer att granska företaget i sömmarna pga inblandning av NFT/defi/krypto, det tror jag är självklart, men kommer de även granska den privata ekonomin (min/min frus) så länge företagets ekonomi är i ordning? Inget att döja men mest en fråga om integritet.

Undrar även hur ni ser på denna metod till att starta upp ett företag, har ni någon erfarenhet av detta och vad ser ni för nack-/fördelar?

Tack på förhand.
Med vänliga hälsningar,
John

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.