Delägarskap AB

5
Hej,

Jag har kommit överens med en utomstående person att han skall bli delägare. Tanken är på sikt att han skall bli 50% delägare i mitt AB.

Vi har kommit överens om att han skall först köpa in sig 25%(15,000kr) som skall tillföras företaget med en prövoperiod på 3 månader där vid slutet av dessa 3 månader om vi båda känner att det är rätt skall han få möjlighet att köpa ytterligare 25%(15,000kr) som skall tillföras företaget. Om jag inte är nöjd eller han inte är nöjd efter 3 månader skall jag få möjlighet att köpa tillbaka aktierna för 25%.

Hur gör man det här så kostnadseffektivt som möjligt? Här är vad jag tror vi behöver sätta upp.

Alternativ 1 - någon slags nyemissions + aktieägaravtal

Alternativ 2 - Jag "ger bort" 25% av aktierna till personen med ett förbehåll att han skall göra ett aktieägartillskott när aktierna är överlåtna samt skriver in att jag har möjlighet att köpa tillbaka aktierna för 15000kr efter 3 månader om vi inte är nöjda.
Samma procedur sker efter 3 månader om vi båda är nöjda med samarbetet.

Så hur gör vi det här rent formellt, vilka saker bör vi fixa? Aktiebok, aktieägaravtal, överlåtelse osv någon som kan hjälpa oss?

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.