Har aktiebolag, Anställd eller egenföretagare?

0
Hejsan det har blivit dags att söka lånelöfte med flickvännen som är fast anställd!

Driver idag själv ett aktiebolag där jag tar ut en fast lön på cirka 45k varje månad! Har även anställningsavtal mellan mig och mitt eget aktiebolag

Min fråga är då om jag räknas som egenföretagare eller fast anställd? Har läst lite olika svar när jag googlat men tänkte försöka reda ut det lite mer eller om någon har erfarenhet från liknande situation?

Förstår det som att det kan bli mycket mer komplicerat om man fyller i att man är egenföretagare....

Bolaget i sig har funnits cirka 2,5 år nu, notera att samtliga resultat nedan är efter mina lönekostnader är betalda. Corona har drabbat mig men jag kommer fortf kunna gå med vinst iår efter att ha betalat lönen. Överskotten varje år ligger kvar i företaget alternativt tas ut som utdelning.
2018 (uppstartsåret): Förlust 400tkr /Oms 800tkr
2019: Vinst 1,5 mkr /Oms 3,1mkr
2020: Prognos cirka 300tkr vinst / Oms 900tkr (Oms ner pga corona)
1009
206
Hej, Som egenföretagare gör bankerna lite olika bedömningar och det kan även vara olika beroende på vem man talar med på samma bank. Generellt gör en bedömning av både din lön som anställd och företaget och normalt ses det som en högre risk för banken. Men det kan ju också visa att du har en mycket högre "inkomst" och tillgångar än vad enbart din lön visar. Det enda du kan göra är att besöka olika banker och kolla runt efter bästa villkor, egentligen precis som man gör även utan att äga företag. Sedan kan man börja förhandla.
www.bocekonomi.se - Redovisning, nyföretagande, företagsutveckling

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.