Observera: Inlägg i forumet publiceras omedelbart utan redaktionell förhandsgranskning. De omfattas därför inte av utgivningsbeviset för Företagande.se. Redaktionen kan i efterhand granska och moderera inlägg, men du som skribent ansvarar själv för innehållet.

Senast uppdaterad för 16 år sedan

AMS Starta eget bidrag

...som återupprättats i vissa områden... Någon som har erfarenheter från det?
Niklas Gerholm
720
3
Med statistik kan man bevisa vad man vill, är det inte så man brukar säga. Eftersom överlevnadsgraden inte skiljer nämnart så kan man om man är positiv till bidrag säga att det är ett "bra bidrag", men likaväl kan man ju tycka att det är helt bortastade pengar eftersom företag utan bidraget överlever lika bra.[br][br]I praktien innebär det ju att staten satsar på "fega" företagare och bidrar till att de får en buffert i sina företag medan man totalt ignorerar resten och säger att de får klara sig själva helt och hållet.[br][br]
Att ha ett Eget företag är inget självändamål.[br]Har man ett arbete och trivs med det så varför ska man starta Eget kan man också fråga sig.[br]"Fega o fega" vissa har ett försörjningsansvar och vissa har bara sig själv att tänka på.[br]Personer som är benägna att ta stora risker som företagare löper stora risker att gå i KK på sikt.[br][br]Ur skattesynpunk är det klart billigare för staten att sponsa 6 månadslöner och få fram något konstruktivt än att hålla på o betala Akassa, ativitetstöd & social eller liknande.[br] [br]
www.kamerafilter.se | www.ljustalt.se | www.reflexskarm.se
1165
16
Jag tror att starta-eget-bidraget är en förutsättning för att många människor skall våga dra igång. Det tar ju faktiskt en tid innan man är igång och kan börja plocka ut slantar ur bolaget som lön, och efter två års arbetslöshet eller så brukar inte direkt sparkontona digna av pengar.[br][br]För samhällets del är det en alldeles utmärkt och billig åtgärd som får människor att engagera sig i sig själva. Även om företagandet går åt skogen, så träder det fram en människa med färska kunskaper inom en rad olika områden som bokföring, marknadsföring, ekonomi, förtullning, regelverk etc. En sådan människa har mycket lättare att få ett arbete än en människa som varit arbetslös en längre tid.[br][br]Sedan tycker jag också att det vore bra om man kunde få lite stöd även utan att vara arbetslös när man startar, men ännu hellre lägre skatter och avgifter så att man får lite mera marginaler i företagandet.
720
3
[quote author=Magnusfaldt link=topic=3090.msg22479#msg22479 date=1227701011][br]Att ha ett Eget företag är inget självändamål.[br]Har man ett arbete och trivs med det så varför ska man starta Eget kan man också fråga sig.[br][/quote][br][br]Jag förstår inte vad du menar. Säger du att alla som har anställning ska stanna vid det och att bara de som är arbetslösa och utan jobb är de som ska starta företag?[br][br][quote author=Magnusfaldt link=topic=3090.msg22479#msg22479 date=1227701011][br]"Fega o fega" vissa har ett försörjningsansvar och vissa har bara sig själv att tänka på.[br]Personer som är benägna att ta stora risker som företagare löper stora risker att gå i KK på sikt.[br][/quote][br][br]Att driva företag är i sig en risk. Om någon känner sig så betungad av sitt försörjningsansvar att man inte vågar starta upp och vänta på sina egna intäkter så hade jag direkt avrått från att överhuvudtaget tänka på att driva eget. Vad händer när du har varit igång ett år och din största kund ställer in betalningarna, hur ska du då klara ditt "försörjningsansvar".[br][br][quote author=Magnusfaldt link=topic=3090.msg22479#msg22479 date=1227701011][br]Ur skattesynpunk är det klart billigare för staten att sponsa 6 månadslöner och få fram något konstruktivt än att hålla på o betala Akassa, ativitetstöd & social eller liknande.[br] [/quote][br][br]Och aldra billigast för staten hade det varit om de som kan och de som vill driva eget hade gjort det och gjort det på lika vilkor. För hör och häpna, alla nyföretagare har inte varit passivt arbetlösa i över ett år innan de startar upp något. Så de som alrig kostat staten något får inget nu heller, men de som redan man betalt en duktig summa till de får lite mer. 
1. Svar: nej, En del av drivkraften försvinner om har det bra.[br]Det kan vara lättare att starta igång ett företag om man har arbete.[br]Då kan man smyga igång det och testa marknaden.[br][br]2. Det kan hända som anställd också. Det tar bara lite längre tid innan man blir uppsagd.[br][br]3. Lika Villkor, livet är inte rättvis helt enkelt och kommer aldrig att bli det.[br]Frågan är om vad som är mest lönsamt på sikt för samhället.[br]Tanken med starta eget bidrag är inte att det ska konkurrera ut etablerad verksamhet.[br][br]Bara att konstatera att vi tycker olika :)
www.kamerafilter.se | www.ljustalt.se | www.reflexskarm.se
1 Ofta händer just att den som har det bra inte känner någon spänning, vilket det är att vara företagare.[br]2 En del har spelberoende själv har jag företagsberoende sedan mer är 40 år och varje gång jag försöker varva ner blir än mer att göra.[br][br]3 Något startaegetbidrag har jag aldrig fått men till och från däremot försöker man titt som tätt försöka plocka bort de avdrag jag har rätt till. så det gäller att ha lite reserv innan man får rätt mot SKV.  Nyligen fick jag tillbaka drygt 60´genom överklagande och dessförinnan ca 15. Nu väntar jag på en post på 6-siffrigt belopp. så nog är livet spännande med skv som motståndare
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
Har man ett arbete redan och vill starta eget, så finns det relativt goda förutsättningar, att få låna pengar från banken.[br]Är man däremot arbetslös, så är det betydligt svårare att få lån.[br]Ett "starta eget bidrag" på 6 månader är mer eller mindre en förutsättning för en arbetslös att få igång en verksamhet.[br]Ungefär så..[br]
Hälsningar Stefan Förståndet är rättvist fördelat. Alla tycker att dom har fått tillräckligt
[br]Vi på Kyllenius & Garmer arbetar bland annat med konsultstödet som nämnts tidigare i tråden. Processen fungerar ungefär så här - i korta drag: 1) du är arbetssökande och har en företagsidé; 2) du skriver en affärsplan och lämnar den till din handläggare på AF; 3) AF anlitar en konsult för ett utlåtande kring idéns bärighet och 4) handläggaren tillstyrker eller nekar Starta eget-bidrag. Därefter får man, vid tillstyrkande, stöd under ett halvår, med ett belopp som motsvarar det du har som arbetssökande. Skillnaden är att pengarna kommer från en annan kassa.[br][br]Som det mycket riktigt påpekas ovan är Starta eget-bidraget ett mycket lyckat program, som funnits under lång tid. Väldigt många av de arbetssökande som erhåller bidraget lyckas i sitt företagande, även om inte alla företagen överlever den första kritiska perioden. Men även för de personerna kan det innebära en vändning i tillvaron. Det finns många exempel på nyföretagare som hittat sin framtida sysselsättning genom företagandet, som anställda eller som konsulter, utöver de som lyckas med näringsverksamheten.[br][br]Syftet med bidraget är att det nystartade företaget ska slippa lönekostnader under den första perioden. Försörjningen ordnas istället av staten genom Arbetsförmedlingen. Behovet är oftast störst hos de personer som har någon form av försörjningsansvar, men också andra kan ha trängd ekonomi. För entreprenören med god ekonomi kan kanske stödet vara försumbart, eller till och med hämmande. Men möjligheten finns åtminstone för de personer som verkligen behöver ekonomiskt stöd i början; de som inte kan äventyra hem och familj, hur bra affärsidén än är.[br][br]Tillgången till Starta eget-stödet har varierat över tiden. Orsakerna är många, men bland annat kan AF:s resurser, arbetslöshetsnivå och styre nämnas. I skrivande stund är möjligheten till Starta eget-stöd god, men förutsättningarna kan skifta förhållandevis snabbt.
Jag måste hålla med om att dom som verkligen hittat något som man tror på inte behöver bidraget för att lyckas, och dom som väl borde få bidraget är oftast inte berättigad till det. Men för dom forumbesökare som kan få bidraget vill jag bara säga KÖR PÅ!  ;-)[br][br]
  • 1
  • 2
Vill du delta i diskussionen?

Logga in eller registrera dig för att skriva inlägg och delta i diskussioner.

Svarar till: