Hur sålde du ditt lilla men ändå lyckade e-handelsbolag?

24
Hej!

Jag har hållit på med min e-handel i 4 år nu och känner att jag vill gå vidare. Vill inte tröttna på den innan jag lägger av och gör något nytt. Men jag tycker det är väldigt svårt med hur jag ska göra.

Första tanken var att bara lägga ned och sälja ut lagret, men efter att ha analyserat lite mer så vore det ganska dumt. Företaget går bra och har inte sackat efter någonstans, jag håller fortfarande igång 100% och tänker inte bli sämre för att jag vill sälja. Kan ta ut lika mycket i lön varje månad som en medelinkomsttagare och det funkar skitbra. Bra finansiell status med en årsomsättning på ca 750k och låga utgifter för att vara i branschen.

Jaja, vill inte gå in så mycket på vem jag är 🙂 men trots att företaget är litet så går det alltså bra att försörja åtminstone en person på (nischad bransch), om man vill ha en normal lön och med normal arbetsbörda.

Det var min bror som fick se siffrorna och tyckte jag var alldeles åt helskotta med att undervärdera mitt företag och se det som knappt säljbart. Jag har föreställt mig att då det är en nischad bransch så skulle det inte finnas någon köpare som skulle kunna "förstå" att företaget är värt något. Detta trots att det ger en mycket bättre vinst jämfört med alla liknande företag jag smygjämfört mig med, och butiken har ett väldigt bra rykte 🙂

Men hur fasen ska jag hitta en köpare?! Vill inte outa mig helt på Blocket, är rädd att kunder ska snappa upp en ev. försäljning och vill inte råka på oroligheter pga det. Men bolaget är samtidigt för litet för att säljas via någon överlåtelsefirma vad det verkar.

Det vore ju trots allt synd att inte tjäna iaf lite på allt man själv byggt upp, jämfört med att inte tjäna mer än det lilla man får in på en utförsäljning.

Kort och gott, efter många ord som vanligt när jag skriver :nicka , har jag ett solidt bolag som är skött idealiskt och med lönsamhet, gott rykte osv - men jag är inte en storföretagare och vet inte vad jag ska göra.

Finns någon härinne som sålt sin mindre e-handelsverksamhet och som kan ge mig tips? Hur hittade du din köpare och hur håller jag mig från att ge ut information till fel människor (aka konkurrenter som bara är nyfikna men ej intresserade?)
1
Jag skulle först och främst lagt upp det i forumet på ehandel.se. På så vis kommer du i kontakt med "rätt" folk och du behöver inte alls skriva ut butikens adress, utan det kan skötas via PM. Det når förstås inte samma massa som du skulle nått på blocket, men det kan vara en start iallafall.
Pysslar bla. med programmering på www.bisnise.se
19
I ehandel är alltid nån risk involverad då är man synliga till vem som helst.
24
Hej och tack för era svar. Ska titta in på ehandel.se. Visst är det alltid en risk, det gäller att väga för- och nackdelar med hur öppen man vill vara.
32
Är några månader sen du postade ditt inlägg, kanske har du funnit rätt väg redan. Jag representerar nog gruppen "köpare" då vi köper och förvaltar mindre verksamheter. Några tips: - Övervärdera inte ditt bolag, du tappar seriösa intressenter på detta. - Undervädera inte heller !! - Ta dig tid att analysera vem som är rätt köpare. - Är det "vem som helst som har pengar " - som är bästa köpare Min erfarenhet: Efter ett antal år som köpare, tror jag att den bästa köparen är den som kan addera din "lilla" verksamhet till sitt redan befintliga. Denna köpare kan vara beredd att betala mer/begärt pris då de inte har samma overheadkostnader som en som startar på noll. - tex kan köparen ha lokaler redan = inga hyreskostander - lönekostnader kan finnas redan = kanske står den potentiella köparen med överfödig bra personal som måste friställas inom kort. Ett bra sätt för köparen att behålla bra personal under lågkonjunktur kan vara att köpa en verksamhet. Finns massor med tips som jag kan fylla A4 sidor med men några slutliga får jag med i alla fall. Vill du ha en seriös köpare som kan ha energi att utvekla din lilla verksamhet till något stort. - Var beredd på att svara sanningsenligt på massa konstiga frågor. En bra köpare är kunnig, påläst och vill att ni [b]båda gör [/b]en bra affär. En nöjd köpare och en nöjd säljare på en o samma gång -är ett måste. underskatta inte de timmar du skall lägga inför försäljningen, samt även efter försäljningen är signerad. En van köpare som inte har "Byggare Bob" attityd, kan vara väldigt bra som köpare, då han/hon inte behöver läras upp inom allting. Du kommer spara massor av tid. Varför inte uppvakta potentiella köpare själv ? Ring dem eller skriv ett brev. - Konkurrenter - Kollegor - Andra du tror kan förvalta din "baby" på bästa sätt.
Hoppas att jag kunnat hjälpa till ------------------------------------------- LR Design l Läsglasögon

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.