Hur bokför jag en gÄva till en slÀkting?

35
Hej 🙂

Jag har givit bort en produkt frÄn mitt företag som gÄva till en slÀkting. Det rör sig om en ny vara som jag vanligtvis sÀljer i mitt företag för 199-250kr inkl. moms. (EF). Hur gÄr jag tillvÀga dÄ jag skall bokföra detta. PÄ nÄgot sÀtt sÄ bör ju varan bli en kostnad för firman?
488
Kostnaden har ditt bolag redan haft nÀr du köpte in varan, och förmodligen bokförde den i debet pÄ konto 4xxx. [br] [br]Nu dÀremot ska du bokföra en intÀkt. GÄvan till din slÀkting rÀknas som att du har gjort ett eget uttag. Bokförs i kredit pÄ konto 3xxx som eget uttag till marknadspris (i det hÀr fallet ditt normala försÀljningspris); Àven utgÄende moms ska bokföras (i kredit pÄ konto 2610 eller vad du brukar anvÀnda). [br] [br]Du skriver sjÀlv en bokföringsorder om saken. Motkonto i debet 2013 (egna insÀttningar).
35
Det borde dÄ bli sÄ hÀr i mitt fall dÄ?: [br] [br]3010 K 100kr [br]2610 K 25kr [br]2013 D 125kr
488
Det kan vara praktiskt om du lÀgger upp ett sÀrskilt 3xxx-konto för egna uttag, eftersom de ska redovisas i en egen ruta pÄ inkomstdeklarationen (ruta 152 om du anvÀnder blankett N1). Annars var det rÀtt.
36
Du skriver sjÀlv en bokföringsorder om saken. Motkonto i debet 2013 (egna insÀttningar). [br] [br]eget uttag?
206
Ja theo, 2013 heter vanligtvis eget uttag, och 2018 egna insÀttningar, men ibland anvÀnder man bara ett av kontona och bokför insÀttningar i kredit och uttag i debet, dÄ spelar det inte sÄ stor roll vad kontot heter sÄ lÀnge det blir rÀtt i sista Ànden, det beror lite pÄ vad man Àr van vid och hur man lÀrt sig frÄn början. :)
Skatteverket Tel: 0771-567 567

www.kontrollerabokforing.se

Du mÄste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.