När du registrerar dig som medlem på Företagande.se godtar du dessa medlemsvillkor. Du är själv ansvarig för att ditt uppträdande är i enlighet med medlemsvillkoren och gällande svensk lagstiftning.
Du går med på att inte posta något störande, stötande, vulgärt, hatiskt, hotande, sexuellt anspelande eller något annat material som kan tänkas bryta mot någon tillämplig lag. Om du bryter mot detta kan det leda till att du blir permanent avstängd och din Internetleverantör kontaktas. Varje meddelandes IP-adress sparas för att stärka detta vid eventuellt missbruk. Du går med på att webbmaster, administratör och moderatorer har rätt att ta bort, ändra, flytta eller stänga vilka inlägg som helst, när som helst. Som en användare går du med på att all information som du skrivit in sparas i databasen. Den informationen kommer inte att distribueras till någon tredje part utan ditt samtycke. Webbmastern, administratören eller moderatorer kan inte hållas ansvariga vid intrångsförsök som kan leda till att data stjäls.
Som medlem får du även vårt nyhetsbrev med artiklar och erbjudanden. Om du önskar kan du enkelt avregistrera dig från detta nyhetsbrev. I övrigt används e-postadressen bara för att aktivera din registrering, och för att skicka ett nytt lösenord till dig om du råkar glömma det.
När du registrerar dig på forumet godkänner du samtidigt att de uppgifter som du lämnar behandlas i enlighet med personuppgiftslagen.
Copyright
Allt material på Företagande.se är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Det gäller allt innehåll på webbplatsen, som exempelvis artiklar, texter och grafik. Du kan använda material från webbplatsen för privat, men icke kommersiellt bruk. Du får publicera artiklar förutsatt att du länkar tillbaka. Ange vänligen källa om du citerar. Är du osäker på vad som gäller är du välkommen att kontakta oss.
Cookies och cookiehantering
Företagande.se använder cookies. En cookie är en textfil som lagras på användarens dator, för att sedan hämtas upp av servern när användaren åter besöker sajten.
En cookie innehåller ingen personinformation. Vill du inte tillåta lagring av cookies på din dator kan du stänga av funktionen i din webbläsare. Inga cookies kommer då att sparas, men vissa delar av denna webbplats kommer då kanske inte att fungera korrekt.
Disclaimer
Material som publiceras på Foretagande.se är endast avsett som allmän information och skall inte ses som professionell rådgivning. Det finns risk att innehållet inte är uttömmande eller helt uppdaterat. Användandet av material på denna hemsida sker på användarens egen risk. Foretagande.se ansvarar inte för och har inga förpliktelser i förhållande till material på hemsidan eller material på annan hemsida med länk till eller från denna hemsida. Genom att klicka på " Jag har läst och accepterar villkoren " går du med på att bindas till dessa villkor.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
St1 - rabatt på drivmedel.
Med flera.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
Observera: Inlägg i forumet publiceras
omedelbart utan redaktionell
förhandsgranskning. De omfattas därför inte av utgivningsbeviset för Företagande.se.
Redaktionen kan i efterhand granska och moderera inlägg, men du som skribent
ansvarar själv för innehållet.
Jag driver ett AB enligt K2 regelverket. Jag redovisar moms kvartalsvis. Jag bokför just nu Q4 för 2025 och närmar mig årsbokslutet. Jag har nu upptäckt att ett hotellkvitto som bokfördes Q2 (som nu är en låst period) är ofullständigt, dvs jag har felaktigt dragit ingående moms på det köpet. Varuvärdet var >4000 kr, dvs fullständigt kvitto krävs.
Som jag förstår ska man: 1) skicka ny fullständig momsdeklaration för Q2 2) göra en ändringsverifikation när felet upptäcktes (Q4): kredit 2640 / debet 5831
Momsdeklarationen för Q2 kommer alltså ej längre överensstämma med mitt bokföringssystems momsrapport Q2, jag har nu deklarerat lägre ingående moms. Är detta ok?
Jag undrar även om jag ska justera min momsdeklaration för Q4 (där ändringsverifikationen kommer ligga) på motsatt sätt, dvs justera upp den ingående momsen Q4 på deklarationen, för att allt ska balansera? Annars kommer jag kanske betala åter den felaktiga momsen två gånger?
Om detta är den enda justering för hela året, så kan du gå in och rätta momsdeklarationen för Q2, och den diffen som då uppkommer i bokföringen kommer ju då att försvinna när du nu bokför den nya momsdeklarationen.
Ett enklare alternativ är att justera momsdeklarationen för Q4, och i meddelanderutan skriver du 'rättelse efter bokslut'. Det blir det sällan några synpunkter på.
Ingvar Wogenius skrev: Lärdom nr 1: Lås aldrig perioder för tidigt 🙂
Om detta är den enda justering för hela året, så kan du gå in och rätta momsdeklarationen för Q2, och den diffen som då uppkommer i bokföringen kommer ju då att försvinna när du nu bokför den nya momsdeklarationen.
Ett enklare alternativ är att justera momsdeklarationen för Q4, och i meddelanderutan skriver du 'rättelse efter bokslut'. Det blir det sällan några synpunkter på.
Tack för svar! Jag lutar nog åt att göra enligt ditt första förslag.
Efter att fördjupat mig lite mer i frågan inser jag att vad som krånglar till frågan är, att SKV säger att man ska korrigera den momsdeklaration där felet gjordes, medans Bokföringsnämnden säger att rättelsen / ändringsverifikatet ska bokföras i den period då felet upptäcktes.
Hittade faktiskt ett exempel från BFN: BFN exempel
Sedan hänger väl mycket på vilket bokföringsprogram man använder. Själv har jag Bokio och enligt deras hjälpguide ska det vara okej att öppna en låst momsperiod och göra en korrigering där. Så då gör man kanske som SKV tycker är rätt, men inte enligt BFNs rekommendationer.
Menar du om jag bokför ändringverifikationen i Q4?
Anta att jag gjorde det här felet i Q2: 1930 kredit 6 000 kr 2641 debet 643 kr 5831 debet 5 357 kr
Sedan rättar jag felet i Q4 enligt: 2641 kredit 643 kr 5831 debet 643 kr
Då är ju bokföringen ok och jag har tagit bort den felaktiga ingående momsen. Men när mitt bokföringsprogram sedan skapar en momsrapport för Q4, kommer ju ingående moms (konto 2641) vara falskt lågt. Min ändringsverifikation hör ju egentligen inte hemma i Q4! Så då kommer jag tvingas göra en manuell momsdeklaration (där jag ökar den ingående momsen med 643 kr) även för Q4, där återigen momsdeklarationen och momsrapporten ej kommer stämma överens.
Vill du delta i diskussionen?
Logga in eller registrera dig för att skriva inlägg och delta i diskussioner.