Observera: Inlägg i forumet publiceras omedelbart utan redaktionell förhandsgranskning. De omfattas därför inte av utgivningsbeviset för Företagande.se. Redaktionen kan i efterhand granska och moderera inlägg, men du som skribent ansvarar själv för innehållet.

Senast uppdaterad för 2 veckor sedan
Nykomling
8

Ändra momsdeklaration för låst period

Hej

Jag driver ett AB enligt K2 regelverket. Jag redovisar moms kvartalsvis. Jag bokför just nu Q4 för 2025 och närmar mig årsbokslutet. Jag har nu upptäckt att ett hotellkvitto som bokfördes Q2 (som nu är en låst period) är ofullständigt, dvs jag har felaktigt dragit ingående moms på det köpet. Varuvärdet var >4000 kr, dvs fullständigt kvitto krävs.

Som jag förstår ska man:
1) skicka ny fullständig momsdeklaration för Q2
2) göra en ändringsverifikation när felet upptäcktes (Q4): kredit 2640 / debet 5831

Momsdeklarationen för Q2 kommer alltså ej längre överensstämma med mitt bokföringssystems momsrapport Q2, jag har nu deklarerat lägre ingående moms. Är detta ok? 

Jag undrar även om jag ska justera min momsdeklaration för Q4 (där ändringsverifikationen kommer ligga) på motsatt sätt, dvs justera upp den ingående momsen Q4 på deklarationen, för att allt ska balansera? Annars kommer jag kanske betala åter den felaktiga momsen två gånger?

Tacksam för synpunkter.
Medlem
40
2
Vad händer om du bokför den på Q4?
Toppskribent
1545
264
Lärdom nr 1:  Lås aldrig perioder för tidigt 🙂

Om detta är den enda justering för hela året, så kan du gå in och rätta momsdeklarationen för Q2, och den diffen som då uppkommer i bokföringen kommer ju då att försvinna när du nu bokför den nya momsdeklarationen.

Ett enklare alternativ är att justera momsdeklarationen för Q4, och i meddelanderutan skriver du 'rättelse efter bokslut'.  Det blir det sällan några synpunkter på.
Nykomling
8
Ingvar Wogenius skrev:
Lärdom nr 1:  Lås aldrig perioder för tidigt 🙂

Om detta är den enda justering för hela året, så kan du gå in och rätta momsdeklarationen för Q2, och den diffen som då uppkommer i bokföringen kommer ju då att försvinna när du nu bokför den nya momsdeklarationen.

Ett enklare alternativ är att justera momsdeklarationen för Q4, och i meddelanderutan skriver du 'rättelse efter bokslut'.  Det blir det sällan några synpunkter på.

Tack för svar! Jag lutar nog åt att göra enligt ditt första förslag.

Efter att fördjupat mig lite mer i frågan inser jag att vad som krånglar till frågan är, att SKV säger att man ska korrigera den momsdeklaration där felet gjordes, medans Bokföringsnämnden säger att rättelsen / ändringsverifikatet ska bokföras i den period då felet upptäcktes. 

Hittade faktiskt ett exempel från BFN:
BFN exempel

Sedan hänger väl mycket på vilket bokföringsprogram man använder. Själv har jag Bokio och enligt deras hjälpguide ska det vara okej att öppna en låst momsperiod och göra en korrigering där. Så då gör man kanske som SKV tycker är rätt, men inte enligt BFNs rekommendationer.

Nykomling
8
Mr_Gold skrev:
Vad händer om du bokför den på Q4?

Menar du om jag bokför ändringverifikationen i Q4?

Anta att jag gjorde det här felet i Q2:
1930 kredit 6 000 kr
2641 debet 643 kr
5831 debet 5 357 kr

Sedan rättar jag felet i Q4 enligt:
2641 kredit 643 kr
5831 debet 643 kr

Då är ju bokföringen ok och jag har tagit bort den felaktiga ingående momsen. Men när mitt bokföringsprogram sedan skapar en momsrapport för Q4, kommer ju ingående moms (konto 2641) vara falskt lågt. Min ändringsverifikation hör ju egentligen inte hemma i Q4! Så då kommer jag tvingas göra en manuell momsdeklaration (där jag ökar den ingående momsen med 643 kr) även för Q4, där återigen momsdeklarationen och momsrapporten ej kommer stämma överens.

Vill du delta i diskussionen?

Logga in eller registrera dig för att skriva inlägg och delta i diskussioner.