Observera: Inlägg i forumet publiceras omedelbart utan redaktionell förhandsgranskning. De omfattas därför inte av utgivningsbeviset för Företagande.se. Redaktionen kan i efterhand granska och moderera inlägg, men du som skribent ansvarar själv för innehållet.

Senast uppdaterad för 1 vecka sedan
Nykomling
3

Bokföra bankintyg och avgift till Bolagsverket

Hej!

Jag har precis startat mitt aktiebolag och min första bokföringspost är insättning av aktiekapital. Nästa blir bankens avgift för bankintyg på 625 kr. Banken har dragit avgiften från samma konto som aktiekapitalet finns på och därför är nu saldot där 24 375 kr. Jag förstår att bankintyget inte är avdragsgillt men ska det ändå in i bokföringen? På konto 6992? Som en egen verifikation?

Gäller samma för avgiften till Bolagsverket om verklig huvudman? Den har jag fått som faktura och än har jag inte fått klart mitt företagspaket hos Nordea så jag antar att jag inte kan betala från det kontot än.
Medlem
40
2
Vad säger skatteverket och bolagsverket? De borde ju veta.
Toppskribent
1545
264
Eftersom avgiften är dragen från kontot så måste den bokföras. Från 1930 till 6992.

Det är väl 30 dagar på fakturan för huvudman, så då borde kontot vara igång.  Annars får du betala själv och bokföra den från 2893, till 6991.
Nykomling
3

Svar till Ingvar Wogenius:

Eftersom avgiften är dragen från kontot så måste den bokföras. Från 1930 till 6992.Det är väl 30 dag...
Tack Ingvar! Jag fick startbesked från banken idag dessutom. 

Men ska fakturan för huvudman betalas av företaget konto? Den är ju inte avdragsgill som jag förstår det. 
Toppskribent
1545
264

Svar till Lisa Berger:

Tack Ingvar! Jag fick startbesked från banken idag dessutom. Men ska fakturan för huvudman betalas a...
Fakturan är juställd till företaget, så den ska bokföras. Sen är det väl något av en gråzon, och råder uppenbart olika meningar om den är avdragsgill eller inte.  När du betalar den, då finns ju bolaget, så då är det egentligen inte en registreringskostnad.
Vill man vara på den säkra sidan så kan man ju alltid lägga den på 6992 ändå.  Det är 250 kronor, så bolagsskatten på det blir 51 kr. Överkomligt.
Nykomling
3

Svar till Ingvar Wogenius:

Fakturan är juställd till företaget, så den ska bokföras. Sen är det väl något av en gråzon, och råd...
Ok! Tack så mycket för tydlig hjälp!
Hej, Lisa!

Grattis till det nya bolaget! Jag förstår att det är mycket frågetecken i början, speciellt avseende bokföring. Utifrån det du skriver ser jag en viss förvirring kring begreppet "avdragsgillt". Att något är ej avdragsgillt innebär i praktiken att kostnaden inte får dras av på det beskattningsbara resultatet, men likväl är det en kostnad för företaget. 

Är något utställt till företaget så är det företagets kostnad (avdragsgill eller ej) och bör rimligtvis betalas från företagets bankkonto, men betalar du det privat så bokför du det som ett utlägg. 

Kort och gott så ska ALLT som rör företaget bokföras, oavsett om något betalas från företagets egna konton eller om kostnaden i fråga ej är avdragsgill. 

Redovisning handlar om att ge intressenter (kunder, leverantörer, myndigheter, aktieägare, etc) en bild av företagets ekonomiska ställning och prestation. Det fungerar inte endast som ett beskattningsunderlag. Därför kan en del poster vara lite förvirrande till en början.

Lycka till med företaget!

Mvh,
Alexandra
Redovisningskonsult
alexandra@utilitasekonomi.se

https://www.utilitasekonomi.se/
Vill du delta i diskussionen?

Logga in eller registrera dig för att skriva inlägg och delta i diskussioner.