När du registrerar dig som medlem på Företagande.se godtar du dessa medlemsvillkor. Du är själv ansvarig för att ditt uppträdande är i enlighet med medlemsvillkoren och gällande svensk lagstiftning.
Du går med på att inte posta något störande, stötande, vulgärt, hatiskt, hotande, sexuellt anspelande eller något annat material som kan tänkas bryta mot någon tillämplig lag. Om du bryter mot detta kan det leda till att du blir permanent avstängd och din Internetleverantör kontaktas. Varje meddelandes IP-adress sparas för att stärka detta vid eventuellt missbruk. Du går med på att webbmaster, administratör och moderatorer har rätt att ta bort, ändra, flytta eller stänga vilka inlägg som helst, när som helst. Som en användare går du med på att all information som du skrivit in sparas i databasen. Den informationen kommer inte att distribueras till någon tredje part utan ditt samtycke. Webbmastern, administratören eller moderatorer kan inte hållas ansvariga vid intrångsförsök som kan leda till att data stjäls.
Som medlem får du även vårt nyhetsbrev med artiklar och erbjudanden. Om du önskar kan du enkelt avregistrera dig från detta nyhetsbrev. I övrigt används e-postadressen bara för att aktivera din registrering, och för att skicka ett nytt lösenord till dig om du råkar glömma det.
När du registrerar dig på forumet godkänner du samtidigt att de uppgifter som du lämnar behandlas i enlighet med personuppgiftslagen.
Copyright
Allt material på Företagande.se är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Det gäller allt innehåll på webbplatsen, som exempelvis artiklar, texter och grafik. Du kan använda material från webbplatsen för privat, men icke kommersiellt bruk. Du får publicera artiklar förutsatt att du länkar tillbaka. Ange vänligen källa om du citerar. Är du osäker på vad som gäller är du välkommen att kontakta oss.
Cookies och cookiehantering
Företagande.se använder cookies. En cookie är en textfil som lagras på användarens dator, för att sedan hämtas upp av servern när användaren åter besöker sajten.
En cookie innehåller ingen personinformation. Vill du inte tillåta lagring av cookies på din dator kan du stänga av funktionen i din webbläsare. Inga cookies kommer då att sparas, men vissa delar av denna webbplats kommer då kanske inte att fungera korrekt.
Disclaimer
Material som publiceras på Foretagande.se är endast avsett som allmän information och skall inte ses som professionell rådgivning. Det finns risk att innehållet inte är uttömmande eller helt uppdaterat. Användandet av material på denna hemsida sker på användarens egen risk. Foretagande.se ansvarar inte för och har inga förpliktelser i förhållande till material på hemsidan eller material på annan hemsida med länk till eller från denna hemsida. Genom att klicka på " Jag har läst och accepterar villkoren " går du med på att bindas till dessa villkor.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
St1 - rabatt på drivmedel.
Med flera.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
Observera: Inlägg i forumet publiceras
omedelbart utan redaktionell
förhandsgranskning. De omfattas därför inte av utgivningsbeviset för Företagande.se.
Redaktionen kan i efterhand granska och moderera inlägg, men du som skribent
ansvarar själv för innehållet.
Jag har precis startat mitt aktiebolag och min första bokföringspost är insättning av aktiekapital. Nästa blir bankens avgift för bankintyg på 625 kr. Banken har dragit avgiften från samma konto som aktiekapitalet finns på och därför är nu saldot där 24 375 kr. Jag förstår att bankintyget inte är avdragsgillt men ska det ändå in i bokföringen? På konto 6992? Som en egen verifikation?
Gäller samma för avgiften till Bolagsverket om verklig huvudman? Den har jag fått som faktura och än har jag inte fått klart mitt företagspaket hos Nordea så jag antar att jag inte kan betala från det kontot än.
Tack Ingvar! Jag fick startbesked från banken idag dessutom. Men ska fakturan för huvudman betalas a...
Fakturan är juställd till företaget, så den ska bokföras. Sen är det väl något av en gråzon, och råder uppenbart olika meningar om den är avdragsgill eller inte. När du betalar den, då finns ju bolaget, så då är det egentligen inte en registreringskostnad. Vill man vara på den säkra sidan så kan man ju alltid lägga den på 6992 ändå. Det är 250 kronor, så bolagsskatten på det blir 51 kr. Överkomligt.
Grattis till det nya bolaget! Jag förstår att det är mycket frågetecken i början, speciellt avseende bokföring. Utifrån det du skriver ser jag en viss förvirring kring begreppet "avdragsgillt". Att något är ej avdragsgillt innebär i praktiken att kostnaden inte får dras av på det beskattningsbara resultatet, men likväl är det en kostnad för företaget.
Är något utställt till företaget så är det företagets kostnad (avdragsgill eller ej) och bör rimligtvis betalas från företagets bankkonto, men betalar du det privat så bokför du det som ett utlägg.
Kort och gott så ska ALLT som rör företaget bokföras, oavsett om något betalas från företagets egna konton eller om kostnaden i fråga ej är avdragsgill.
Redovisning handlar om att ge intressenter (kunder, leverantörer, myndigheter, aktieägare, etc) en bild av företagets ekonomiska ställning och prestation. Det fungerar inte endast som ett beskattningsunderlag. Därför kan en del poster vara lite förvirrande till en början.
Lycka till med företaget!
Mvh, Alexandra Redovisningskonsult alexandra@utilitasekonomi.se
https://www.utilitasekonomi.se/
Vill du delta i diskussionen?
Logga in eller registrera dig för att skriva inlägg och delta i diskussioner.