Observera: Inlägg i forumet publiceras omedelbart utan redaktionell förhandsgranskning. De omfattas därför inte av utgivningsbeviset för Företagande.se. Redaktionen kan i efterhand granska och moderera inlägg, men du som skribent ansvarar själv för innehållet.

Senast uppdaterad för 1 vecka sedan
Nykomling
10

Bokföring i Dooer

Hej! Undrar om det finns fler här på forumet som använder gratisprogrammet Dooer för bokföring. Jag har kört ett tag nu och det funkar bra tycker jag, men har inget att jämföra med. Tänkte starta en tråd för att utbyta erfarenheter och ställa frågor.
Medlem
55
3
Har inte testat Dooer, kan du berätta lite om det så vi har något att jämföra med?
Nykomling
10
Hej, det är ett gratis online bokföringsprogram. Har direktkoppling mot vissa banker och mot skatteverket. Man kan hantera bokföring, fakturering och lön. Supporten är ganska begränsad. Det finns ett facebookforum som inte verkar vara så jätteaktivt. Det är mitt första bokföringsprogram så jag har inte så mycket att jämföra med. Ganska enkelt att använda och har det som jag har behov av som konsult med eget AB.
Hej, Ola!

Har man inga behov av komplicerade funktioner i sitt redovisningsprogram så förstår jag att det är attraktivt med ett billigt (gratis) bokföringsprogram. Jag vill dock skicka med ett litet varningens finger som konsultvän, då "gratis" ofta kommer med risker som man bör vara medveten om. Exempelvis:

• Enligt bokföringslagen är du skyldig att spara din bokföring i 7 år. Om ett gratisprogram skulle gå i konkurs eller lägga ner riskerar du att förlora åtkomst till din data över en natt. Tips! Se till att du regelbundet exporterar ut dina SIE-filer och sparar dem på en egen hårddisk/molntjänst.

• Som du nämner är supporten begränsad. Om du råkar göra ett fel i bokföringen som du inte upptäcker själv, och systemet inte "stoppar" dig, kan det bli en väldigt dyr affär den dagen du behöver ta hjälp av en konsult för att rätta till det. Det tar ofta betydligt längre tid (och kostar mer) för en redovisningskonsult att städa i ett okänt gratisprogram än vad en årsavgift för ett etablerat system gör. 

Det fungerar ofta bra så länge allt är enkelt, men var beredd på att du bär hela kontrollansvaret själv när det saknas en kunnig support i ryggen!

Lycka till med bolaget!

Mvh,
Alexandra Bergström
Redovisningskonsult
alexandra@utilitasekonomi.se

https://www.utilitasekonomi.se/
Medlem
12
Tydligt och genomgående svar. Nu vet vi att vi skall vara försiktiga med gratis bokföring.

Intressant tråd! Jag håller delvis med Alexandra – man ska absolut vara medveten om riskerna med alla bokföringsprogram, inte bara gratisalternativ. Men jag vill nyansera bilden lite.

SIE-export är nyckeln. Oavsett om du kör Dooer, Fortnox eller något annat program bör du alltid regelbundet exportera SIE4-filer och spara dem separat. Det är din garanti enligt bokföringslagen (7 års arkiveringsplikt). Med SIE-filer kan du alltid flytta till ett annat program eller ge din revisor/konsult tillgång – oavsett vad som händer med leverantören. Det gäller lika mycket för betalprogram som för gratisprogram.

Följ BAS-kontoplanen från start. Ett vanligt misstag som gör det dyrt att rätta till i efterhand är att man använder fel konton. Om du t.ex. köper en skrivare för 3 000 kr ska det på konto 5410 (Förbrukningsinventarier), inte 1220 (Inventarier) – eftersom beloppet understiger ett halvt prisbasbelopp. Kontorsmaterial som papper och toner hör hemma på 6110 (Kontorsmateriel). Får du ordning på kontona från början behöver ingen konsult "städa" efteråt, oavsett vilket program du använder.

Automatisk kontering sparar tid och minskar fel. Det som verkligen gör skillnad för småföretagare är om programmet kan föreslå rätt BAS-konto automatiskt baserat på transaktionsdata. Då slipper du manuellt välja mellan hundratals konton varje gång. Jag bygger själv ett gratis bokföringsprogram – bokforgratis.se – där AI-driven kontering är en central funktion, just för att lösa det problemet. Men principen gäller oavsett program: ju mer automatisering, desto färre manuella fel.

Tips till Ola: Fortsätt med det som fungerar för dig, men se till att du exporterar SIE-filer minst en gång per kvartal. Och dubbelkolla att dina vanligaste konteringar följer BAS-kontoplanen 2026 – det gör livet enklare om du någon gång behöver byta program eller ta in en konsult.

Nykomling
10
Hej,

Tack för tipsen! Jag tycker det funkar för mina behov än så länge men det hade varit trevligt med fler färdiga mallar för sånt man gör ofta. Har inte listat ut hur man skapar egna mallar (om det ens är möjligt). Jag har spenderat många timmar i Dooer och mha AI. Om det beror på att Dooer inte är intuitivt och användarvänligt eller bara för att jag är nybörjare vet jag inte. Jag har som sagt inget att jämföra med. Jag startade tråden för att ev få lite hjälp av andra på forumet som använder dooer. Verkar inte vara så många....

Ska se till att ha koll på mina SIE filer! 🙂

Dooer har en kontoplan som följer BAS. Dock finns nog inte alla konton med och vet inte om den uppdateras årligen. 
Nykomling
6
Jag använder Fakturan.nu för min firma. Fungerar bra för mig och det är också gratis om man inte vill lägga till några delar som inte är med i grundutbudet. Jag hade en del problem i min firma förra räkenskapsåret så det programmet som skulle vara gratis för mig blev sen inte det då jag behövde lägga till moduler för att lösa mina problem. Kan väll känna såhär i efterhand att det hade varit precis lika mycket pengar att köra på typ Bokio, där man också får fler bra funktioner och ett stresstestat system. Men man kan altid vara efterklok. I fortsättningen tror jag däremot inte att jag kommer behöva använda betalfunktionerna i fakturan.nu så då återgår det till att vara gratis. Jag anstränger mig också för att spara saker i fysisk pappersform plus exportera SIE-filen. Så konkar dem kan jag alltid rädda mig.

Har ingen erfarenhet av Dooer, men om det fungerar så är det säkert bra! Tänker att allt också har att göra med hur mycket och hur stor ens verksamhet är 🙂
Vill du delta i diskussionen?

Logga in eller registrera dig för att skriva inlägg och delta i diskussioner.