Råd inför första stora inköpet,

1
Hej, har för tillfället enskild firma inom fordonsbranchen och håller just nu på och lägger om till aktiebolag.  Vet knappt själv varför men mest för att det känns säkrare i vissa situationer antar jag.
ska köpa in min första dyra utrustning för ca 300 000 kronor och just nu känns det som att det bästa alternativet är att ta en sk privatlån pga lägre räntor, längre avbetalningstid osv och köpa in utrustningen till min enskilda firma och sedan hyra ut utrustningen till mitt ab. För att eventuellt i framtiden när vilkoren är bättre och firman fått sig en historia ta en företagslån. Finns det några nackdelar med detta gentomot att låna ut pengarna från mig privat till ab och sedan köpa? Och om det är bättre att låna ut pengar till ab kan jag då köpa in utrustningen till min enskilda under tiden jag väntar på att ab ska bli klart och sedan låna ut pengar (som är bundna i bänken) till mitt ab för att sen köpa bänken ?
8
3
Hej Tb,

om tanken är att avveckla din enskilda firma så är det bäst att du lånar ut pengarna till AB som privatperson. Du slipper onödig bokföring i din enskilda firma. Dock ska du ta upp räntekntekter om du tar ut ränta från AB för lånet i din privata deklaration.

Glöm inte att skriva avtal om lånet skuldbrev/revers så att du inte bara stoppar in pengarna då det kanske tar några år innan AB återbetalar dig. Skriv en not om detta i årsredovisningen under transaktioner med närstående "Skuld till bolagets vd finns på 300.000 kr med x% ränta per år/månad".

skriv avtalet innan transaktionen, banken kan komma att ha frågor om detta så att ha avtalen färdiga förenklar din process.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.