Från Enskild firma till Aktiebolag

11
Har en Enskild firma som nu hamnar över brytpunkten så jag lägger om till AB. I EF finns en periodiseringsfond på cirka 140.000 och jag förstår inte riktigt hur det fungerar att AB,t tar över den. Den kommer in i aktiebolaget och därifrån tas den sen upp till beskattning i vanlig ordning. Men jag måste också skjuta till ett belopp som tillskott till Aktiebolaget. ( 78 % ?? ) Varför måste detta göras och hur snart kan jag ta ut dessa pengar om jag nu kan göra det ? Och hur beskattas de i så fall ? I Enskilda firman är det ju bara en bokslutsdispostion som görs, beloppet sitter ju inte på något konto. Har försökt googla men hittar inte rätt...Jag förstår inte riktigt gången och konsekvenserna av detta. Jag tycker att om AB tar över denna med blankett K7 så finns den ju som en tillgång med uppskjuten beskattning varför måste man också sätta in beloppet ?
Vore så tacksam om någon kunnig kan förklara på ett enkelt sätt ( som till en 3-åring ) eller hänvisa till något ställe det går att läsa om detta.
Hoppas på ett klokt svar !
1472
246
Det korta svaret är väl att om det inte vore några pengar inblandade så skulle alla kunna lägga upp massor i periodiseringsfonder på en enskild firma, och sen kasta över dom till ett AB som man sen kursar, och på det viset har man undkommit stora summor skatt.

Det längre svaret är att p-fonderna i teorin egentligen ska motsvaras av pengar på ett konto, även om det sällan är så i verkligheten eftersom det inte är nåt krav.
Och i teorin skulle då alltså dessa pengar enkelt kunna flyttas över till ett AB.
11
Hej och stort  tack för svar ! 

Ok, då förstår jag varför det måste motsvaras av pengar till AB. Tänkte inte på sån skatteplanering. Så då kan man
säga att de pengar man för över för peridisieringsfond ska sitta kvar i AB tills man löser upp p-fonden ?  När man gör ett uttag av dem, hur ska de då beskattas ? 

Om man istället har dem i en expansionsfond så kan väl AB inte ta över den men man kan slippa beskattning i EF om man för över 78% till AB och då undrar jag när man kan ta ut dem från AB ? Och hur beskattas det uttaget då ? Som utdelning 30% ? och måste det i så fall finnas utdelningsutrymme eller går det vid sidan av det ? AB  registrerades 2023 med förlängt räkenskapsår till Augusti 2024. Inget utdelningsutrymme har hunnit uppnås.
Tack ännu en gång !
1472
246
Periodiseringsfonder är ju obeskattade, och förblir det när dom flyttas in i bolaget.  Alltså ska dom återföras som intäkt i bolaget på samma sätt som om du hade återfört dom i den enskilda firman.  Du får heller ingen 'ny tid' utan samma årtal gäller som om du hade haft kvar dom.

Expansionsfonder däremot är ju beskattade med ca 20% ( samma som bolagsskatten ) när du sätter av dom, så dom bokförs in på det egna kapitalet i bolaget.  Sen får man ta ut dom antingen som utdelning eller lön. Med den skatten som då blir på detta.

Så man tjänar alltså inget skattemässigt hur man än gör, men reglerna är till för att förenkla övergång från Ef till AB.

Startar man ett AB utan att föra över fonder, så får man ju vara ytterst försiktig med att avregistrera den enkilda firman.  För om man gör det så återförs alla fonder direkt till beskattning. Vilket kanske inte blir så kul.  Så man får låssas som att man driver Ef vidare under typ 6 år och återför lite varje år av fonderna.
 
11
Tack för att du tar dig tid att förklara. Jag har försökt ställa de här frågorna på så många ställen men inte fått svar som
jag förstår men nu äntligen får jag sammanhang i detta.
Jag förstår då att det är lika bra att återföra periodiseringsfonderna till beskattning i EF. Det är inte så stora belopp och som du också påpekar så ska de ju ändå beskattas i AB, så småningom ,om det tas över därifrån.

Finns också en expansionsfond och om jag låter AB " ta över " den så ska jag sätta in 78% av det beloppet till AB för att sen ta ut och beskatta som utdelning eller lön. Om jag tar det som utdelning, " stjäl " då detta uttag av det utdelningsutrymme som finns eller går det
" vid sidan av " det,? Eller är det så att om jag inte har utdelningsutrymme så måste jag ta det som lön ? Eftersom AB startade 2023 och räkenskapsåret går till Augusti 2024 i AB och jag inte har tagit ut så mycket lön ur Aktiebolaget under 2023 eftersom jag redan låg över brytpunkten i Enskilda Firman så finns inget utdelningsutrymme förrän i Augusti detta år. Om jag förstått det rätt. Sen får man väl räkna på om det är lönt att göra detta. Det känns bara bra att förstå vad som gäller och händer. Kan vara lika bra att skatta fram den också och börja på " ny kula " kanske

En sista fråga dock. Det är gjort en underprisöverlåtelse av EF till AB, med hjälp av en hjälpsam person på Skatteverket. Fanns bara förbrukningsinventarier som alla var direktavskrivna. Inga skulder och inget saldo på företagskontot. Min fråga där är om det skulle gå att " ta över " exp.fonden " enligt gällande regler eller skulle den ha funnits med i den handling som gjordes för
underprisöverlåtelsen ? Eller räcker det med blanketten N7 ?

Hoppas ditt tålamod räcker för att svara även på detta. Jag passar på när jag hittat en kunnig och hjälpsam person !!
Tack på förhand
 
 
1472
246
Fundera först på om det ens är lönt.  När du återför expansionsfonden så får du tillbaka/tillgodo de 20% som du skattat när du satte av till den.
Och istället får du då vanliga egenavgifter.  Så vänta med det beslutet tills deklarationerna har öppnat, så du kan göra en simulering i skatteverkets deklaration.
Du kan ju också avvakta med att återföra tills nästa år, när du har intäkterna i bolaget istället och därmed bättre kan styra din nivå.

Du behöver inte blanda in fonden i överlåtelsen, det räcker med N7.

När dte gäller utdelningsutrymmet så låter det som att du blandar ihop korten lite.   Ditt utdelningsutrymme skapas en gång per år när du har ägt aktierna i ett helår.
Du har ju ägt aktierna hela 2024, så i maj 2025 när du deklarerar privat, så har du ditt första schablonbelopp på ca 190 000 som utdelningsutrymme.  tar du ingen utdelning då, så plussas det på och i maj 2026 har du 380 000 i utrymme.
Jag har nu bortsett från att beräkna lönebaserat utrymme.

Utrymmet i bolaget däremot beror ju på bolagets ekonomiska situation och hur mycket vinst det har gett efter skatt.  Har det bara gett 50 000 i vinst efter skatt, så spelar det ju ingen roll att du privat har ett utrymme på 180 000. det kan du inte ta ut ändå.

 
11
Verkligen ett stort tack för din hjälp ! Jag har fått mer kunskap och insikt på dina svar än jag fått på minst 2 månaders googlande och frågor på olika sajter !
Nu har jag en klarare bild av hur det fungerar och varför man måste göra på ett visst sätt ! Jag kommer nu framöver, att i mitt nya bolag,  anlita bokföringshjäp av en byrå som även kan hjälpa med rådgivning !
Om det dyker om någon fler fråga i ärendet eller annat så hoppas jag du svarar mig men jag känner mig nöjd nu,
Tack
11
Det har redan dykt upp en ny fråga !
Jag kommer absolut att lyda ditt råd att vänta tills deklarationen öppnar och allra troligast kommer jag att ta fram fonderna till beskattning och " riva av " plåstret direkt, men skulle ändå vilja veta några saker jag funderar på.

1 / Om jag skulle göra en periodiseringsfond till nu under beskattningsåret för 2023 kan då Aktiebolaget ta över den, med gällande
villkor ?
Det står på N7 under punkten g, avsättning under beskattningsåret, t.ex vid förkortat räkenskapsår eller då överlåtaren har brutet räkenskapsår. Vad innebär det ? EF är avregistrerad i November 2023. AB har förlängt första till Augusti 2024.

2/ Om jag har kapital i Aktiebolaget, utöver aktiekapitalet, kan dessa pengar då anses vara likvid för att fonderna tas över av AB ? Eller måste det vara nya pengar ?

3/ För expansionsfond är kravet 78 % och för p-fonden 100 % eller är det 78 % på båda ?

Vore så tacksam om du vill förklara detta också för mig.
Mvh
 
1472
246
På fråga ett blir jag lite osäker, men tolkar det som att dom menar ett förkortat år som börjat en bit in på året.  Känns lite märkligt att du skulle kunna sätta av till en fond när firman är avregistrerad.  Men där är jag som sagt osäker.

Fråga två. det kan funka, men du behöver ju visa att pengarna kommer från dig.  Det  kan ju inte vara kapital som bolaget självt har skapat.

Fråga tre.  ca 78 % på exp-fond eftersom den redan är skattad för, och 100 % på per-fond eftersom den är oskattad.
11
Hej !
Fråga ett : Nej, det kanske är så men jag tänkte att jag ju måste göra NE deklarationen för år 2023 och det är ju en bokskutsdisposition
                 så jag tänkte att det kanske skulle gå. Kan skicka en fråga till Skatteverket.

Fråga två: De pengar som finns i AB är försljningslikvider som inte tagits ut som lön utan lämnats kvar tills vidare. Det är inte som en                             insättning av kapitaltillskott. Det kanske inte är ok...

Tack !  
 
 
1472
246
Du måste komma in i tänket att ett AB är en egen person.  Det är inte en förlängning av dig även om det bara är du som verkar i det.

Så pengar som AB fakturerat och fått in till sitt konto, tillhör bolaget, och är alltså inget tillskott från dig.
11
Tack, ja jag är ju bara van vid Enskilda  Firman. Men då förstår jag hur det är och jag är glad för det jag lärt mig nu
och har  fått några frågetecken uträtade !
Ha en bra dag !
 

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.