Hjälp med bokslut för vilande företag

2
Mitt aktiebolag är ”vilande” och jag har i princip inte haft några transaktioner under det gångna redovisningsåret. Jag har nu tapat kontakten med min förra redovisare. han svarar inte på samtal eller mail och hemsidan verkar nere. Jag tänkte därför försöka göra detta bokslut själv och har de tidigare årens bokslut som mall/hjälp. Det borde ju inte vara så svårt med tanke på att jag inte har någon aktivitet i bolaget, men jag undrar följande:

1) Hur beräknar man årets resultat? Om jag tittar i företagets bankkonto så har jag dels haft utgifter som jag förstår ska finnas med (bankens månadsavgift, och redovisningsbyråns avgift för förra bokslutet) men jag vet inte om jag ska räkna in det belopp jag fått utbetalt från Skatteverket (moms tillbaka). Sen skedde en märklig sak precis omkring förra årets slut på räkenskapsåret. Jag hade någon månad innan ett par transaktioner på ett par hundralappar och några månader efter samma sak (totalt 600 kr så inga belopp) som inte skulle dragits på företaget. Jag betalade tillbaka hela summan (dvs både det som dragits fel innan och efter räkenskapsåret) när jag upptäckte det under det gångna räkenskapsåret. Det finns alltså inte redovisat som någon skuld i föregående bokslut. Hur gör man här? Är det så små summor att det är sak samma? Jag kanske bara kan räkna alla transaktioner jag haft i mitt företagskonto i år så blir det bra? Får Skatteverket in någon kontrollsiffra från min bank som dom jämför med på kronan eller kan man strunta i hundralappar hit och dit?

2: Hur beräknar jag övriga skulder under kortfristiga skulder?Jag har bara lånat ut 100 000 kr till mitt AB för många år sedan och inga fler lån sen dess. Men genom åren ser jag att denna post har ändrats en del i mina bokslut. Jag har tyvärr själv aldrig varit delaktig i boksluten så jag vet ej varför. Senaste bokslutet står Övriga skulder som 116 000 kr. Ska jag bara behålla det som 116 000 kr även om jag inte vet vad de resterande 16 000 kr står för?

3: Vad gäller momsdeklarationen, kan jag göra avdrag för momsen (och därmed få tillbaka denna summa från Skatteverket) på förra årets redovisningskostnad trots att jag inte haft några inkomster i företaget?
1073
139
Du måste utföra bokföring för samtliga transaktioner som skett mot företagskontot och eventuella andra affärshändelser. Sen måste även en årsredovisning skapas.

Är väl inte helt lätt att utföra ovanstående om man aldrig gjort det tidigare, skicka mig ett meddelande om du vill att jag ska hjälpa dig med det.
 
2
Förlåt min väldigt dumma fråga men vad exakt innebär "utföra bokföring"? Måste jag vid en kontroll ha något annat doument än årsredovisningen? Det dokuemnt jag arbetar på nu, där jag har tidigare års som mall, är årsredovisningen och jag trodde att det var det enda jag behövde skapa (i tillägg till momsdeklarationen)?
1073
139
Bokföring är en löpande registrering av affärshändelser i verksamheten. Enligt lagen är man skyldig att förvara bokföringen i 7 år efter räkenskapsårets slut.
8
3
Hej på dig ANP,

hör av dig om du fortfarande behöver hjälp med bokslut/ÅR.

mvh

Michael

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.