Hjälp med bokslut för vilande företag
1) Hur beräknar man årets resultat? Om jag tittar i företagets bankkonto så har jag dels haft utgifter som jag förstår ska finnas med (bankens månadsavgift, och redovisningsbyråns avgift för förra bokslutet) men jag vet inte om jag ska räkna in det belopp jag fått utbetalt från Skatteverket (moms tillbaka). Sen skedde en märklig sak precis omkring förra årets slut på räkenskapsåret. Jag hade någon månad innan ett par transaktioner på ett par hundralappar och några månader efter samma sak (totalt 600 kr så inga belopp) som inte skulle dragits på företaget. Jag betalade tillbaka hela summan (dvs både det som dragits fel innan och efter räkenskapsåret) när jag upptäckte det under det gångna räkenskapsåret. Det finns alltså inte redovisat som någon skuld i föregående bokslut. Hur gör man här? Är det så små summor att det är sak samma? Jag kanske bara kan räkna alla transaktioner jag haft i mitt företagskonto i år så blir det bra? Får Skatteverket in någon kontrollsiffra från min bank som dom jämför med på kronan eller kan man strunta i hundralappar hit och dit?
2: Hur beräknar jag övriga skulder under kortfristiga skulder?Jag har bara lånat ut 100 000 kr till mitt AB för många år sedan och inga fler lån sen dess. Men genom åren ser jag att denna post har ändrats en del i mina bokslut. Jag har tyvärr själv aldrig varit delaktig i boksluten så jag vet ej varför. Senaste bokslutet står Övriga skulder som 116 000 kr. Ska jag bara behålla det som 116 000 kr även om jag inte vet vad de resterande 16 000 kr står för?
3: Vad gäller momsdeklarationen, kan jag göra avdrag för momsen (och därmed få tillbaka denna summa från Skatteverket) på förra årets redovisningskostnad trots att jag inte haft några inkomster i företaget?