Moms vid inköp från annat eu land

2
Hej har en liten fråga om moms när jag gör inköp från ett företag i annat eu land. Jag tror jag vet hur det funkar men vill bara kolla om någon annan med erfarenhet av detta vet bättre.

Jag köper in varor från leverantör , uppger mitt vatnummer och betalar 10 000 kr för varorna.
Jag ska då själv räkna ut leverantörens utgående moms på varorna vilket blir 2500 kr med ett totalbelopp på 12500 kr. Dessa 2500 kr i sin tur blir min "fiktiva" ingående moms på varorna men eftersom jag uppgav mitt vatnummer och ej betalat någon moms på varorna från leverantören så är min ingående moms 0 kr.

När jag sedan säljer varorna till privatperson i sverige för 20 000 kr  så är min utgående moms på 4000 kr och hela denna summan ska betalas till skatteverket eftersom jag inte har någon ingående moms att dra av utan hela utegående moms beloppet skall betalas till staten. 

Har jag förstått det rätt eller e jag ute och cyklar?

Tack för er tid!
1073
139
Hej,

Vid inköpet ska du bokföra både ingående och utgående moms med den momssats som skulle gällt för aktuell vara/tjänst i Sverige.

Dessa momsbelopp ska sedan redovisas till Skatteverket med de föranleder ingen betalning eftersom de tar ut varandra.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.