Förbrukningsinventarier när bokföring inte längre behöver sparas

1
Hej!

Jag driver enskild firma som musiker. Verksamheten har precis varit igång i sju år, och nu funderar jag över vad kravet på att spara bokföringen i minst sju år innebär för förbrukningsinventarier jag köpt vid firmans start.

Det gäller ett instrument med inköpspris för under ett halvt prisbasbelopp, bokfört som förbrukningsinventarie.

Om jag efter sju år skulle sälja instrumentet behöver jag enligt SKV ta upp det som intäkt i firman.
Men om jag skulle sälja instrumentet och ändå inte redovisa det, kan jag bli fälld för det, trots att inköpet och därav "beviset" att jag haft det inte längre existerar (pga över sju år sedan)?

En tillhörande fråga är om jag måste ha ett register över förbrukningsinventerier i firman?

Frågan kanske tycks märklig, men syftet är att få klarhet i det hela så att jag kan göra rätt för mig 🙂

Tack!
20
Jag är i samma sits. Har själv inte brytt mig om att hålla register, men har sålt förbrukningsinventarier vid ett par tillfällen och då har jag bokfört som en vanlig försäljning med 25% moms. Man får väl avgöra själv hur dyra inventarier man tar med i registret antar jag, dvs saker som kan ha ett andrahandsvärde och är möjliga att sälja. Jag har aldrig hört talas om en småföretagare i t ex musikbranschen som råkat ut för en skatterevision, men vore intressant att höra erfarenheter.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.