Ta betalt med swish - kvitto

8
Hej,

jag funderar på att sälja varor på olika mässor och loppisar. Behöver jag ha något kassasystem eller kan jag ta betalt med swish och skriva ett handskrivet kvitto? Jag är momsbefriad vilket kanske påverkar svaret?

Jag vill ha det så enkelt och billigt som möjligt. Helst bokföra en dags försäljning i klump om det går.
Vad måste ett kvitto innehålla? Jag har en enskild firma, behöver jag ange mitt personnr på kvittot tex om jag inte har registrerat företagsnamn?

Hälsningar Mattais
8
Någon som vet? Det jag undrar i första hand är alltså om jag måste bokföra varje swish eller om jag kan bokföra dagskassan som en verifikation?

Som jag förstår det när jag läser här på forumet så kan jag använda personlig swish om jag har enskild firma.

Tack på förhand :-)
1
Du behöver ingen kassaapparat om du säljer varor på mässor och loppmarknader. Däremot måste du ge kunden ett kvitto
Om du är momsbefriad måste du ange detta på kvittot.
när uppdateras uc smslansnabb
1073
139
Swish till privat konto behöver du inte registrera. Det jämställs med att du fått kontanter i handen

För varje försäljning ska du bokföra en verifikation där underlaget är en kopia på det kvitto som du lämnar till kunden, detta bokförs som:
Kredit Intäktskonto
Kredit ev. momskonto
Debet Eget uttag

Du skulle väl i princip kunna bunta ihop flera såna kvitton under en dag och bokföra summan av beloppen.
 

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.