Skilja på privat och enskild firma

4
Hej, jag har lite funderingar över hur en enskild firma egentligen fungerar. 

Ponera att jag startar en enskild firma för att handla med begagnade fordon. Som jag förstått det så kan inte en enskild firma stå som ägare till tex en bil, utan det är jag själv som privatperson som äger den.

Hur separerar jag mina privata bilar, med bilar jag köper in för att fixa till och sälja i firman? Det känns som att det kan bli lätt rörigt om jag dels köper och säljer ex 10 bilar i månaden inom firman. Sedan får jag för mig att även sälja mina privata bilar samt köpa in nya. Jag måste ju skatta på vinsten för bilarna jag säljer i egenskap av firman, medans mina privata bilar säljes som just en privatperson. I mina ögon känns det som upplagt för problem med skatteverket. 


Hur funkar det med moms på begagnade bilar? Jag köper in en bil av en privatperson och säljer sedan till en privatperson. Då finns det väl ingen moms att varken dra av eller betala in till Skatteverket? Då är det bara ev. vinst jag behöver skatta för?



Hur många "inriktningar" kan/bör man ha på samma firma? Säg att jag tex dels vill handla med fordon, dels öppna en webshop där jag säljer garn och dels hyra ut mig själv som lastbilschaufför. Finns det några problem med ett sådant upplägg? 



 
1472
246
Att ha olika inriktningar med en enskild firma är inga direkt problem. Då samlar du bara allt i firman.

Att ha samma hobby som den verksamhet man driver i firman är däremot lite värre, och då vill det till att ha ordning på papprena, så du kan visa att en bil du säljer också är inköpt på firman.
Och det svåraste kommer att bli att hålla karaktären.  Säg att du köper in en bil på firman för 50 000.  sen fixar du den lite och det visar sig vara en sällsynt modell som bara fanns i 3 ex, och nu är värd 500 000.
Då kommer det att vara extremt lockande att sälja den skattefritt som en hobbybil. Istället för att skatta för vinsten i firman.
Precis som du själv kommit fram till så är detta upplagt för problem.  och bättre att köra i ett AB

Momsen på begagnade bilar är oftast VMB. Dvs du får betala moms på den vinst du gör på en bil.  Så det gäller att ha koll på alla bilar och veta inköpspriset och säljpriset, för att hålla reda på vinsten.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.