Ok, har totalt f*¤%*& upp, skulle behöva råd! Panik

10
Ja jag ligger pyrt til, minst sagt, finns det nån utväg?

Jag har haft EF tidigare, och startade AB  i maj 2023 då jag ville bygga kapital i företaget och inte ta ut någon lön/betala skatt på ett par år, då jag inte har behov av det.

Jag är konstnär och lyckades få tag på en lokal som jag kan använda som galleri, och ska nu betala 250.000 kr i överlåtelseavgift. Denna lokal har jag sökt med mitt nya AB, ej min enskilda firmas organisationsnummer.. Kontraktet skall signeras på fredag, 1 september.

Nu till problemet: jag använder Zettle som betalningsmedel, och det enda jag gjorde när jag startade AB var att byta bankkonto på appen. Jag trodde jag bytte org nummer också, men tydlgen gjorde det inte.

Igår såg jag att man nu måste ha ett kassasystem om man omsätter mer än 210.000 kr och det kan man ha via Zettle, så jag försökte skriva upp mig på det, men den ville inte ta mitt org nummer. Så jag skrev till supporten och hon sa att "nej, du måste starta ett helt nytt konto om du har ett nytt bolag" och givetvis borde jag ju ha fattat det i början av sommaren, men det var så mycekt annat jag var tvugnen att fixa med att jag inte täntke på det, jag trodde att det räckte med att det kom in på företagets konto. 

så de pengarna jag tjänat över sommaren via Zettle  är 427.000 kr, men istället för att det gått in på mitt AB så har det gått in på mitt EF. Och eftersom jag betalt överlåtelsen med EF pengar (som jag trodde var AB) så måste  det väl räknas som lön, och det innebär att jag måste skatta för dem. 

Hade jag betalat med AB pengar så hade det räknats som investering och jag hade inte behövt skatta för dem som jag förstått det.

Hur fan gör jag nu? Jag känner mig som ett rådjur framför en framrusande bil, handlingsförlamad. 

Jag sitter i telefonkö till skatteverket, men finns det nån utväg här? vad fan ska jag göra? Redovisningskonsult? Hur hittar jag en sån? Jag är i stockholm

HELVETE!
1474
247
Ok, men har alltså pengarna gått in på ett bankkonto som tillhör AB ?   Det är bara org-numret som är fel? Och kassaregistret är reggat på fel nummer?
Och du betalar överlåtelsen med pengar från AB,s konto?

Då bör det inte vara några problem.  Det är ett misstag som borde gå att förklara om nån skulle fråga.  Kommer inte pengarna in på ditt konto så har du ju inte tillgång till dom.
Men sen måste du vara noga med att hålla isär ekonomierna, när du fixat detta.
 
10
Hej Ingavr, precis. Kassaregistert var aldrig reggat förrän jag såg att det behövdes. Så jag reggade ett kassaregister nu direkt på AB och startade ett nytt Zettle konto för AB där pengarna nu går in på rätt konto med rätt Org nummer. Jag har inget kassaregister reggat på de pengarna som gått in till EF fram tills dess, då det var pga den nyheten att jag upptäckte det.  Precis, överlåtelse pengarna har jag tagit från AB konto. Ja typiskt, jag som har varit noga med att skilja på ekonomierna, så är det en sån här sak som totalt går i motsats till det...
 
1474
247
Kan man tydligt visa att intäkterna redovisats av nån annan, så brukar det gå bra. Om nu nån skulle fråga. Men det får inte vara en massa otydligheter och skillnader i summor.
Har det kommit in 345 654 kr på ett konto, så ska det också gå ut 345 654 kr. Inte 345 000.

Vill man vara mer försiktig så kan man tillämpa vidarefakturering.  Då tar du upp intäkten i den enskilda firman och fakturerar vidare exakt samma belopp till AB.  Då blir ju vinsten 0 i den enskilda firman.  Vidarefakturering är ett begrepp som man kan googla på.
Du kan göra på samma sätt med utgifter.

 
 
10
ja absolut, men pengarna har i det här fallet gått in på rätt konto (AB) men med EF organisatiosnumer (mitt pers nummer) från Zettle. Zettle fungerar så att de tar alla kortbetalningar, sen betalar de mig minus deras avgift. Så betalningen till mig har haft EF org nummer (fel) men gått till AB kontot( rätt konto). Det skulle haft mitt AB org nummer
 
1474
247
Vill du sova gott så tycker jag du kan köra med vidarefakturering.  Då tar du upp intäkten i enskilda firman, eftersom det gått på det org-numret. Åsså skickar du vidare intäkten till AB.
Det blir ju en fiktiv faktura, eftersom pengarna redan sitter på kontot i AB.
 
10
Ok, och då blir det inga skatter och sånt jag behöver betala från EF?Det låter ju  vettigt! 
 
1474
247
Nej, det blir ju samma summa in och ut, så resultatet blir noll.
 
10
Ok! Och man kan göra en samlingsfaktura med totala beloppet? Jag har fått betalt från zettle varje vecka, måste varje sån ha sin egna vidarefakturerung eller räcker det med en ihopslagen? 
3
Hej, rent bokföringsmässigt så har försäljningen skett från din egna firma och inte aktiebolaget, därför ska försäljningen tas upp av enskilda firman. Har du deklarerat den utgående momsen från denna försäljning ännu? 
Elias Redovisningskonsult
 
10
Hej Elias, precis, det är det jag är orolig för. Inget är deklarerat eller bokfört ännu. Om det är så att det blir egna firman så är jag ju rökt, för då blir 250.000 kr i eget uttag runt 750.000kr ink moms försäljning och det har jag inte.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.