Första utdelning enligt huvudregeln i "nystartad" bolag

2
Hej, 

Det här kanske är en begagnad fråga, men jag hade ändå svårt att leta mig till rätt svar!

Så här; 
Jag har ett bolag som registrerades under oktober -22, och jag tar ut en brytpunktsmånadslön från och med januari 2023, och antar att jag kommer kunna göra det fortsättningsvis. Lönekrav och 4% spärr ska vara OK. Bolaget har räkneskapsår 1a Juli till sista Juni. Förenklingsregeln förbrukar jag i ett annat bolag.
Två frågor, 
När kommer jag kunna ta utdelning enligt huvudregeln (första gången)? Och, när ska det redovisas på K10. Behöver det göras innan utdelningen sker, eller görs det i efterhand?

Tacksam för svar, 
 



 
1009
206
Hej,

Deklarationen lämnas ju alltid i efterhand. Och K10 är en bilaga till din privata inkomstdeklaration och följer därför kalenderår.

Lön 2023 kan användas som underlag i deklarationen för 2024 (som lämnas maj 2025).
Men eftersom den avser 2024 så avser den utdelning som beslutats under 2024. Det skulle ju kunna vara en utdelning som baserats på bokslut 230630, men som extrautdelning (då man bör lämna in årsredovisningen senast 6 månader efter bokslutsdatum - dvs 31/12). Utdelningen kan ju också baseras på bokslut 240630.

Första bokslut är väl då 230630? Du har ju möjlighet att ta en utdelning på schablonbeloppet då du ägt andelarna sedan 1/1 2023. Då kan du ta den på deklarationen för 2023 (den som lämnas maj 2024) och ändå tillgodoräkna dig utdelningen enligt huvudregeln under 2024. Om du vill. Förutsatt att det finns vinst att dela ut naturligtvis. 
www.bocekonomi.se - Redovisning, nyföretagande, företagsutveckling
 
2
Tack så mycket för ditt svar!

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.