Enskild firma eller "egenanställd" av tredje part vid ströjöbb

4
Hej. Vilken bolagsform skulle passa mig bäst utifrån följande scenario? Enskild firma eller "egenanställd" via tex Frilans Finans. 

Ponera att jag köper en grävmaskin för 100 000:- privat, ämnat för eget bruk. Men för att täcka/tjäna tillbaka inköpskostnaden tänker jag göra jobb åt andra personer tills maskinen är "avbetald". Jag behöver då i runda slängar fakturera jobb på 200 000:- för att ha tjänat ihop vad maskinen kostade mig från början. 

Med andra ord ämnar jag inte att driva detta som en lönsam verksamhet, utan ta några ströjobb på måfå någon gång ibland för att få tillbaka mina pengar och kanske tjäna en extra slant utöver det då och då. Därav lockar tex Frilans Finans, slippa både att starta ett företag och skattemässiga ekvationer. 

Att de tar en avgift på 6% gör mig ingenting. Jag hade ju lika gärna kunnat köpa min grävmaskin för 100 000:- och varit nöjd sedan. 

Borde detta upplägg fungera eller missar jag någonting? 
Tack
1073
139
Tja, det beror ju på hur nöjd du är med att betala skatt och avgifter som du inte skulle behövt. Men jag skulle ansökt om F-skatt för enskild verksamhet, köpt in maskinen och bokfört den i firman och sen utfört jobb samt fakturerat åt andra personer samtidigt som jag utfört grävjobbet åt mig själv.
 
 
4
Vilka skatter är det jag betalar extra för i fallet med Frilansfinans? Förutom deras 6% avgift. 

En annan aspekt i det hela är försäkring. Frilansfinans verkar ha ansvarsförsäkring bla. Har jag enskild firma måste jag ju givetvis teckna en egen försäkring, men eftersom jag inte vet hur ofta eller hur mycket jobb jag kommer ha så känns det som att försäkringen står och kostar pengar i onödan. 

Jag vet inte riktigt hur kundunderlaget ser ut, det kan ta allt från en sommar till några år att nå mitt mål. Med månader utan jobb. Jag tror inte försäkringsbolaget blir så nöjda om man tecknar och avslutar deras försäkring inför varje jobb. 

Hur mycket skulle det kosta med försäkringar i mitt fall? Har egentligen ingen aning. För att jämföra och se pris hos försäkringsbolagen msåte man ju ha ett org nr.
1073
139
Jag tänker främst på inköpskostnaden för grävmaskinen. Jag kanske har fel, men den kan väl knappast gå via en sån här frilans-tjänst? Då skulle det väl krävas att de står som ägare till den.
 
4
Det har du rätt i. Man kan bara dra av förbrukningsvaror hos dem. Men den maskin jag är intresserad av är redan privatägd, alltså momsdödad som jag förstått. 
1073
139
Jo, men du skulle kunna bokföra den som inventarie i en enskild firma och sedan skriva av den. Det skulle innebära att du sänkte ditt resultat (och skatt) under ett antal år med totalt så mycket som maskinen kostar.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.