Köp av bostad där rum används för firma

2
Hej, 

Är i takt med att köpa ny bostad där jag även kommer husera med min enskilda firma(musikstudio). 
Bostadsköpet finansieras helt utan lån, har fått ett arv, så jag undrar lite kort; Får jag skriva av en del av köpesumman på firman? Och hur bokförs den isåfall?

Tack
1073
139
Hej,

Du måste bestämma ifall fastigheten är privatbostad eller näringsfastighet. Är det en privatbostad kan ingen köpesumma tas på firman.
2
Ok, tack då vet jag! 
2
Hej hej, låter som du har en spännande framtid inom räckhåll, då det alltid är roligt och exalterande att köpa bostad! Men mitt tipps är att ta kontakt med en advokat och eller någon som kan ekonomi/skatteregler, för att få allt 100% bekräftat och skrivet i sten, och inte blint lita på det som folk tipsar om här på internet, annars kan det gå riktigt illa om du har otur! Jag köpte en bostad för ett tag sedan, men jag sjabblade lite med tiderna, då jag gjorde allt själv, och fick bo på billigt och bra hotell i stockholm https://www.hotelspecials.se/se/sodermanland/stockholm ett tag, så kan vara värt att ta in hjälp, om du har råd!

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.