Avsluta enskild firma, eget kapital och momsskuld

2
Hej!
Jag tänkte avsluta min enskilda firma. Om jag har förstått det rätt ska man då nolla sitt eget kapital? Balanserna ska alltså inte bara omföras till 2010, utan man behöver alltså göra egna uttag på allt som finns kvar så att konto 2010 visar noll?  Man får ju dock en momskuld (skatteskuld) varje år som man normalt betalar året efter. Hu gör man med detta under sitt sista bokslut. Kan det i deklarationen som vanligt finnas en skatteskuld på den moms som ska betalas in? Och ska denna då motsvaras med samma tillgång i 1930? Om den inte gör det kommer ju man ha tagit ut för mycket pengar och 2010 inte stämma (visa att man har en skuld till bolaget). Eller ska man boka föra inbetalning/dragning moms under bokföringsåret i detta fall då det är sista året (trots att det dras från skattekontot året därpå)? Har övervägt att avsluta nästa år innan några pengar kommer in i firman för att undvika problemet, men tänker att det ska man väl inte behöva.
1073
139
Hej,

Helt rätt vid avslut att eget kapital ska nollas, detta gäller även samtliga tillgångskonton (t.ex. 1930) och skuldkonton. Momsskuld nollar du mot konto för egna insättningar, vilket innebär att firman "överlåtit" till dig att betala in skulden med privata pengar när det är dags.
2
Tack för svar. Momskulden nollar  jag alltså genom 2650 summan i Debet och 2018 summan i credit? Jag behöver alltså inte göra en insättning 2018 till 1930 först? När jag prövar i visma som du beskriver ser jag att  2650 nollas och istället syns det  som -beloppet på kontosaldo 2018. Korrekt? Hade jag kunnat göra så här varje år, istället för att ha det släpande till året efter?
1073
139
Du behöver inte gå via bankkontot. Du hade inte heller behövt bokföra på 2650 under tidigare år utan bokfört direkt på 2018 (vid momsskuld) eller 2013 (vid momsfordring), så var rekommenderat för enskilda firmor tidigare när momsen räknades in i betalning av den preliminära F-skatten. Under senare år har det dock varit rekommenderat att bokföra mot 2650 Momsredovisningskonto eller 1650 Momsfordran.

 

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.