Vad händer om man inte lämnar preliminär inkomstdeklaration?

6
1
Hej,

Jag har enskild firma (konsulttjänster), och tidigare år hade jag förlust. Nu för första gången har jag lämnat in inkomstdeklaration för 2022 där jag har överskott i verksamheten (som baseras på obetalda kundfakturor vid årsbokslut som jag har just fått betald).

Tidigare behövde jag inte betala preliminär skatt eftersom jag hade förslust. Men nu som jag förstår behöver jag lämna en preliminär inkomstdeklaration för 2023 till SKV eftersom skillnaden mellan den preliminära och den slutliga skatten kommer bli betydande.

Det som jag undrar över är vad som kommer att hända om jag inte lämnar en preliminär inkomstdeklaration för 2023, dvs om jag låter preliminärskatt för 2023 ligga på 0 kronor? Om jag bara betalar skatt för 2023 (som jag själv beräknar) i februari nästa år för att undvika ränta på kvarskatt? Finns det några sanktioner för det? Anledningen till varför jag inte vill lämna preliminär inkomstdeklaration nu är att jag inte har några pengar i företaget än, annars behöver jag ta pengar från mitt sparkonto.

MVH
Alexandra
 
1073
139
Hej,

Något straff för att inte lämna in preliminär inkomstdeklaration finns inte vad jag vet. Det komer dock bli så att när du lämnat in en deklaration med positivt resultat kommer Skatteverket att ha det till grund (+ 10 % om jag inte minns fel) för att fastställa nästkommande års månatliga F-skatt. Lämnar du ingen preliminär inkomstdeklaration det året så kommer Skatteverket belopp att gälla.
 
6
1
Tusen tack för svaret, Stig!
6
1
Tusen tack för svaret, Stig!

MVH
Alexandra

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.