Kontantfaktura

1
Hej,

Jag har inte drivit företag tidigare även om jag läste en del om det i skolan för många år sedan. Ponera att jag startar en verksamhet där jag odlar växter eller föder upp ormar/spindlar eller liknande. Initialt kommer jag inte sälja för de 210kkr som ger krav på kassa map swish/kort/kontant. Men för att skapa en verifikation kanske man kan ställa ut en kontantfaktura för dagens försäljningsvärde. Försäljning skulle ske till återförsäljare via faktura och fåtal slutkunder från privatbostad samt vid torghandel/mässa/utställning/auktion.

Till frågan, kan jag i princip sälja till en handfull kunder under dagen, upprätta en kontantfaktura från bolaget riktat till mig eller någon närstående till mig och på så sätt undvika att ta några personliga uppgifter från köparna och endast behöva administrera 1 verifikation? Om inte, jag har varit ute för själv att en del skriver mot telefonnummer för att undvika att använda personnummer pga GDPR, är det tillåtet? Eller kan jag rent av bara ange något fantasi namn?

Om jag åker iväg på mässa/utställning/torghandel/auktion, hur löser jag smidigast en verifikation på vad försäljningen blev på dagen utan att blanda in köparen? Det är inte alltid är möjligt framförallt inte vid auktion. I exemplet är auktionsförrättare en ideell förening.

Hur gör ni andra som eventuellt har liknande problem de jag avser ovan för att smidigast lösa det?

Om jag skulle ha försäljning från privatbostad/mässa/utställning/torghandel/auktion via swish/kort/kontant understigande 210kkr eller tillser att ovanskjutande del sker med kontantfaktura. Samt en annan del som kommer in via e-handel där man har möjlighet att använda swish och eller kortbetalning. Är jag fortsatt undantagen från kassakrav då? 

Någon som har åsikter om val av bokföringsprogram för företag med initalt kanske <100 verifikationer på ett år med förhoppningsvis lite fler längre fram?
Jag har kollat på Wrebit, en tanke jag haft är om det skulle kunna vara fördelaktigt att använda det initialt i allafall. Eventuellt ta hem Bokio också och köra det upptill i 1m prövotid och sedan fortsätta i gratis varianten bara för att komma in i det och eventuellt skifta över till Bokio längre fram om det känns fördelaktigt när det inte är lika noga att försöka hålla ner utgifterna

Tacksam för andra tips och tricks också & tack på förhand!

Med vänliga hälsningar
Xid

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.