Kan jag stå för företagets webbhotell och shopify privat

1
Hej,

Har en fråga, är det ok om jag betalar mitt egna bolags(AB)s kostnader för webbhotell och shopify avgifter med privat bankkontokort, och tar aldrig upp de som utlägg då det är "små" belopp? Om ja, något mer jag behöver tänka på här? Kommer ju få betald av kunder till företagets bankkontokort. 
1472
246
Det är väl onödigt att skänka privata pengar till bolaget?
Betala med företagets kort och bokför kostnaderna, så är allt rätt. 

Har bolaget inte pengarna, så kan du ju som ägare låna ut pengar till bolaget, som du sen kan ta tillbaka.
1
Du får nog betala företagets utgifter utan att det är en skattefråga eller olagligt. Så länge underlagen inte finns på kontot eller i bokföringen är det ingen fråga. Men frågan kan vara vem som äger hemsida/shopify, ofta har man startat den privat och sedan använder företaget den.
Skatteverket kommer inte att klaga över att du betalar för mycket skatt, vilket du ju gör eftersom det är inkomstbeskattade pengar med arbetsavgifter och en utgift som du fått momsen tillbaka på som dessutom hade minskat bolagets eventuella vinst. Som nyckeltal kan man ha att det mer än 100% högre utgift om du står för den privat i förhållande till om bolaget tar den, detta är siffran du ska räkna med om man anser det "onödigt" att bokföra.
Enkelt kan man säga: om det är en utgift på 500 kr "tjänar" man minst 500 kr på att bokföra den.
9
1
Ja. 
Du kan betala allt privat utan att redovisa. 

Jag gör det själv för småsummor när jag inte orkar redovisa det. Ibland är det smidigare att bara betala och glömma. 
Skype 80 kr, betala. 
Tillägg till hemsidan för 40 kr. Betala.

Det kostar mer att redovisa ibland i form av tid och kostnader än att bara ta det och fokusera på det viktiga i företagandet. 
SEO-konsult och grundare av Raqs SEO-byrå

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.