Vad är det som är svårt med bokföring?

8
Disclaimer: Jag vill förstå. Min mening är absolut inte att förringa en bokförare eller revisor. 

Typ alla säger att jag måste lämna bort bokföringen till en revisor. Vad är det som folk tycker är svårt med bokföring? 

De svar jag fått är "krångligt med siffror ", "räkna ut moms är svårt", "det tar tid". 

Hjälp mig förstå. 
8
Förtydligande. Jag är inget mattesnille men jag kan ju räkna (med miniräknare) och förstår procent. Tid har jag i nuläget oxå eftersom det är få kunder. 
1470
246
Själva bokföringen i sig är inte direkt svårt om det är enkla händelser. 

Däremot är det många som förlitar sig på att det går att göra enkelt och helst automatiskt, och klarar sen inte av att göra en rimlighetsbedömning om siffrorna som hoppar fram på maskinen och vidare in på deklarationsblanketterna. är rimliga.

Men allt bygger på att man har ett intresse för att lära sig hur det funkar. Har man inget intresse för det, så är det bättre att lämna bort.
1009
206
Hej,

Allt är lätt om man kan det. Vissa lär sig fort och andra inte. 
De som säger att man ska lämna bort till en revisor är nog de som tycker det är för svårt att ens lära sig skillnad på revisor och redovisningskonult. 

Ingvar är inne på ett viktigt spår. Det nya med att allt ska gå automatiskt får nog många att tro att det är enklare än vad det är. Bara trycka på en knapp och om inte datorn ger ett felmeddelande så är det rätt. Tidigare behövde man i alla fall lära sig en grund för att få ihop något alls. 

Men frågan är om man förstår vad som händer "bakom". Om man vet vad som krävs och vad som är viktigt. I de flesta fall går säkert allt bra (kanske enbart för att man inte blir granskad), men i värsta fall kan man dömmas även för att man "inte viste".

Vissa delar är lite risk i och andra större. Lite som att låta grannen laga bilen eller ge råd om sjukdomar istället för att gå till verkstad/läkare. Ofta går det bra, men vissa saker vet man inte. Det kan ge stora problem flera år frammåt. 
www.bocekonomi.se - Redovisning, nyföretagande, företagsutveckling

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.