Egenavgifter och schablonavdrag

3
Hej
Jag är i startgroparna för att registrera enskild firma. Alla dessa begrepp: egenavgifter, schablonavdrag etc är rena grekiskan för mig. Men jag behöver förstå det, så låtsas gärna att jag är 7 år när ni förklarar!
Som egen företagare (EN) så betalar jag egenavgifter på 28.97% på mitt överskott. Så mycket har jag förstått. Sedan dyker jag på den här texten på verksamt.se:
"Schablonavdrag
För enskild näringsverksamhet är egenavgifter och särskild löneskatt avdragsgilla i deklarationen. Du får därför göra ett schablonavdrag för beräknade egenavgifter i din näringsbilaga (NE). Därefter får du via slutskattsedeln reda på dina exakta egenavgifter för året. I nästa års deklaration ska du återföra avdraget till beskattning och räkna av avdraget mot de avgifter som du påförs enligt slutskattebeskedet för samma beskattningsår."

Så om vi låtsas att jag har ett överskott på 100 000. Så betalar jag in egenavgifter på 28.97% vilket blir 28 970 kr. Nu misstänker jag att det här schablonavdraget kommer in. Betyder det att jag kan få tillbaka 25% av 28 970, dvs 7 242 kr? Jag har läst någonstans att schablonavdraget är på 25%. Men det får jag i så fall tillbaks först med skutskatten nästa år?

Väldigt tacksam om någon kan reda ut det här åt mig, eller hänvisa mig till någon sida med Skattespråk för dummies eller liknande ;)

Sandra
3
Eller betyder schablonavdraget att jag börjar med att betala in 25% och sen ev mer, upp till 28.97% ?
1073
139
Hej,
Jag tycker först och främst det är fel att prata om schablonavdrag, rätt uttryck när det gäller den här frågan är avdrag för egenavgifter.

Egenavgifter är en skatt som ska betalas utifrån hur stort enskilda firmans beskattningsbara årsresultat blir. Dessa egenavgifter är dock avdragsgilla, därför minskas först firmans preliminära resultat med ett uppskattat avdrag för egenavgifter för att få fram det beskattningsbara årsresultatet. Det här avdraget får vara 25 % av firmans preliminära resultat, det är dock alldeles för högt med 25 % och det kommer att resultera i att differensen läggs på nästa års resultat och då ökar skatten det året. Det bästa är att avdraget för egenavgifter utförs med lika mycket som egenavgifterna faktiskt blir.
 
 
3
Tack för svaret, tyvärr gjorde det mig inte så mycket klokare då alla ekonomiska begrepp får min hjärna att dra täcket över huvudet... 
Och i den här texten om exemplet med Amy från verksamt.se så verkar det som att schablonavdrag är egenavgifter?
https://www.verksamt.se/om-webbplatsen/tillganglighet/poddtexter/preliminarskatt
Jag är förresten intresserad av eFrodo, för det verkar som att det räknar ut det här åt mig?
1073
139
Hej,
Det man avser med schablonavdrag är avdrag som ska motsvara de egenavgifter som beräknas på resultatet efter avdraget. Problemet med ett schablonavdrag på 25 % är att det blir mycket större än vad de egenavgifter som sen beräknas blir med påföljd att skillnaden läggs på nästa år och medför en ökad skatt då. Jag vet att det låter krångligt, men det är en rätt så komplicerad algoritm som bestämmer egenavgifter.

Det är mycket riktigt så att eFRedo räknar ut hur mycket avdraget för egenavgifter (schablonavdraget) ska bli, programmet räknar även ut övriga skatter och nedsättningar av skatter så att du när som helst under året vet hur du ligger till skattemässigt, d v s ifall du har tillräckligt mycket kvar i verksamheten för att kunna ta ut mer pengar eller ifall du har en uppbyggd skatteskuld som gör att du måste minska takten på de uttag du gör för att ha pengar kvar till att betala skulden.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.