Hjälp med kontering

3
Hej! 
Jag har sabbat redovisningen för år 2022 (mitt första år med företag i Sverige - väldigt komplicerat jämfört med i England) då jag använt privata konton för affärshändelser och har inget separat konto för företaget (jag har nu skaffat det för 2023 och har lärt mig den hårda vägen varför det är viktigt).

Mina frågor gäller kontering eftersom jag inte har ett 1930 konto att bokföra mot. Jag har god koll på vad som är företagets in och utgifter, och har alla transaktioner och verifikat listade.

Jag har läst att inköp till företaget med privata medel kan bokföras på 2018 och inkomster som betalas till privat konto kan bokföras mot 2013. Är det helt enkelt bara att använda dessa konton när jag bokför eller behöver jag göra något mer? Så till exempel ett inköp av varor med 25% moms debet 2640 ingående moms 4010 inköp material och varor, kredit 2018 övriga egna insättningar?

Eller kan jag enbart använda 2018 för både inkomster och utgifter i och med att det inte kommer föras över pengar till något annat företagskonto.

Orsaken att jag frågar är att jag inte förstår vad konsekvensen av att bokföra mot ett konto eller ett annat. 

Jag ska lägga till att jag har ett väldigt, väldigt litet företag med nögra tusenlappar i vinst för 2022   


Allt gott,
V
1069
139
Hej,
Helt rätt, du ska använda 2018 Egna insättningar när du bokför en kostnad som du betalar med privata medel och 2013 Eget uttag när du bokför en intäkt som betalas kontant eller till privat konto.

När du har ett bankkonto för firman använder du konto 1930 både för in- och utbetalningar till det kontot, du kan dock fortfarande använda konton 2013 och 2018 ifall det inte går via det bankkontot.
 
 
3
Tack för svar! Då ska jag köra på det.
Jag har en annan fråga om det kommande året och konton - jag har många kunder från Storbritannien och har ett bankkonto där som är kopplat till ett par onlinetjänster där som gör utbetalningar till mig för saker jag säljer. De kan inte betala till en svensk bank vilket betyder att jag har ett 1930 konto här i Sverige för alla svenska affärstransaktioner men också ett privat konto i England där det sker affärstransaktioner. Om jag bokför transaktioner som händer på det engelska kontot, så kommer inte saldot stämma på 1930 kontot i slutet.. måste jag då föra över varje enskild transaktion till 1930 kontot och därmed bokföra två saker - dels betalningen till den engelska banken och sedan den egna insättningen till 1930 kontot? 
Då funderar jag också på om det är enklst att fortsätta bokföra med 2013/2018 eller om jag ska bokföra med 1930 men måste bokföra två gånger per transaktion med den engelska banken. 

Allt gott,
Vanessa 
1069
139
Du kan använda ett till konto för bank, t.ex. 1931, och bokföra det engelska kontot på det. Det kan väl underlätta.

Annars kan du använda 2013/2018 för det engelska kontot, hur du än gör, se till att ha verifikationsunderlag för varje transaktion.
 
3
Jaha, okej, jo det låter aom det enklaste. Och då ska man tänka med 1931 precis som med 1930 att det bara är affärshändelser och att saldot på bokföringen ska i slutet av året stämma med bankutdraget (men med förbehåll att valutakurser kan göra att saldot på banken inte egentligen kan jämföras med bokföringen på slutet tänker jag..)

Tack för all hjälp! 

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.