Företagslån - Enskild firma

16
Hej,

jag driver en enskild firma och planerar nu att ansöka om mitt första Företagslån för att köpa en maskin.

jag vet inte än om jag ska ta ett privat lån för att sedan göra en insättning i företaget eller om jag ska ansöka om ett Företagslån.

Jag har förstått att amorteringar på ett Företagslån inte är en kostnad på firman, de utbetalningar som jag då gör för att amortera på lånet bör därför höja mitt beskattningsbara resultat, inte sant?

tar jag däremot ett privat lån och sedan gör en insättning på hela beloppet så kan jag göra uttag när amorteringen ska betalas och det blir då endast insättningar kontra uttag i firman vilket inte påverkar mitt beskattningsbara resultat, eller?

stämmer detta så känns ju ett privatlån mycket mera värt. Någon vänlig som vet om jag har rätt eller fel i detta?

mvh Gustav
 
1073
139
Hej,

Beskattningsmässigt har det ingen betydelse ifall du tar lån i firman eller privat. Amorteringar påverkar inte resultatet i firman och därmed inte skatten.

Skatt i enskild firma beräknas utifrån resultatet (intäkter minus kostnader), insättningar och uttag har ingen påverkan (så länge man inte har avsättning i expansionsfond där de i vissa fall kan påverka).

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.