En fullständig novis söker ett par bokföringssvar

1
Hej på er företagsvänner!
Jag är i färd med att starta upp en verksamhet och har såklart en miljon frågor. Men vi tar det som kräver svar närmst i tid först. Det jag arbetar med är konsthantverk, jag har en studio/verkstad/ateljé i vilken jag snickrar syr målar osv. Jag har haft en viss försäljning under åren men vill lägga mer krut på det nu varför jag startar upp en enskild firma. Jag skall konsultera en revisor med lejonparten av mina frågor och inte bomba forumet med dem, men jag har vissa kostnader redan idag som jag behöver få kläm på hur jag skall bokföra. 
Jag tänkte använda mig av bokio för att hålla koll på det hela och skilja privat ekonomi från företagets. 
Nu till första frågan, lokalen jag hyr delar jag med tre gamla kursare som swishar mig varje månad. Hur bokför jag detta? Såklart bokför jag lokalhyran men frågan är om jag skall fakturera mina vänner som hyr in sig? eller kan de fortsätta swisha mig och jag gör en egen insättning varje månad? Observera att swishen är knuten till mitt privata konto. Och gör jag en egen insättning istället för "uthyrning" blir momsen helt sned?
Fråga två, I den världen jag verkar är det vanligt med mässor och marknader och försäljning över tex. instagram. Då är swish ett oumbärligt smidigt betalmedel. Eftersom bokios företagskonto inte har stöd för swish är alternativet att ta swishen till sitt privata konto. Därmed uppstår frågan, om jag vill föra över den inkomsten till företragets konto hur bokför jag detta?

Alla tips tas gladerligen emot!
Tack på förhand

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.