Köpa bil till företaget

16
Hej!
Jag går i tankar om att köpa (begagnad) ny bil och har tänkt göra detta på företaget.
Jag driver en enskild firma där jag använder mig av bilen under alla mina jobb men planerar även att köra bilen privat, Har läst om förmånsbeskattning men får inte riktigt grepp om det hela så jag skulle behöva hjälp att reda ut detta. Nedan presenterar jag ett exempel på hur jag planerar att finansiera köpet.

Jag tänkte ta ett privat lån på ca 100 000kr och sedan göra en insättning till företaget med hela beloppet.

Efter det tänkte jag köpa en begagnad bil på företaget för ca 100 000kr ink. moms.

Sedan tänkte jag göra uttag ur företaget varje månad när amortering och ränta ska betalas på mitt privatlån.

Ser ni något problem med detta upplägg?
Kommer jag att bli förmånsbeskattad för detta?
Hur fungerar förmånsbeskattningen och när betalas den?

Mvh Gustav
1068
52
Hej, Skyldig att betala förmånsskatt blir du med det upplägget och den skatten ska ingå i den F-skatt du betalar månadsvis och rättas till vid den årliga inkomstdeklarationen. Hur mycket förmånen kostar dig beror på bilmodell. Generellt kan väl sägas att det lönar sig att ta in en bil i firman ifall den kräver mycket service, reparationer och liknande. Annars inte.
16
Stort tack för bra och tydligt svar.
3
[quote="Stig Forsberg" post=42905]Hej, Skyldig att betala förmånsskatt blir du med det upplägget och den skatten ska ingå i den F-skatt du betalar månadsvis och rättas till vid den årliga inkomstdeklarationen. Hur mycket förmånen kostar dig beror på bilmodell. Generellt kan väl sägas att det lönar sig att ta in en bil i firman ifall den kräver mycket service, reparationer och liknande. Annars inte.[/quote]
Tankprodukter

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.