Bokföring vid försäljning genom online butiker

1
Hej på er!

Jag kämpar just nu med att göra klart årets bokföringen för min enskilda firma. Det är första gången för mig och jag tror jag har löst allt utan en sak som jag förklarar nedan.
Jag använder kontantmetoden .

Jag håller på att lära mig att spelutveckla och släppte mitt första lilla demo projekt på Itch.io vilket är en spelbutik för mindre spel, typ som Steam. De säljer mitt spel åt mig och hanterar kundernas betalningar och eventuell moms, för 10% av varje köp. Jag kan sedan välja när pengarna ska betalas ut till mig och då skickas de via Payonner, typ som paypal tror jag, och de tar också en avgift på $ 3.00 (syns inte på bilden nedan då det sker i steget efter).
Itch har även en extra avgift på $3 (adjustment) som är en initial kostnad för att jag registerade mig med moms eller nått likande. Den sker bara denna gången och aldrig mer.

En extra sak, just denna demo jag skapade las ut gratis och köparna kunde välja om de ville donera något till mig eller inte. Så alla “köp” i detta fall var donationer. Se bild nedan också som kanske förtydligar något.

Så hur bokför jag detta? Är detta en eller flera affärshändelser?

OBS: Jag vet att jag ska bokföra i sek så jag kommer göra om det. Orkade bara inte göra om valutan i frågan.

Jag tänker att Itch avgift borde ses som ett köp av tjänst inom EU (de har EU moms nummer), vilket innebär omvänd omvänd skattskyldighet. Kan man bokföra både inkomst och utgift på en gång?

Kredit - 2614 Utgående moms omvänd skattskyldighet, 25 % = $ 2,345
Debet - 2645 Beräknad ingående moms på förvärv från utlandet = $ 2,345
Debet - 4535 Inköp av tjänster från annat EU-land, 25 % = $ 9,38
Kredit - 3993 Gåva = $ 23
Debet - 6570 Bankavgifter = $ 3
Debet - 1940 Payoneer (hittade på ett eget konto för pengarna som hamnar hos Payoneer) = $ 10.62 (23-9,39-3;Gåva-itchavgift-payonneravgift)

Detta skapar ju i alla fall balans mellan debit och kredit.

Övriga frågor:
Jag har ovan klumpat ihop itch avgift på 10% (marketplace fee), adjustment fee och deras payment processor fees. Jag antar att man inte bokför payment processor fees som en banköverföring eftersom det är en kostnad för dem och de inte är en bank, utan att den bara bakas in i avgiften?

Dessutom så är det 11 gåvor jag fått men jag antar (hoppas) att dessa kan klumpas ihop, annars vore det väl hopplöst för de som säljer miljoner exemplar.
1
Verkar tyvärr inte kunna posta bilden på detta forum, som jag hänvisar till ovan.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.