Dra av resekostnader/mat etc utan att vara anställd?

0
Hej,

Min sambo och jag driver tillsammans ett mindre aktiebolag där jag driver olika typer av onlinetjänster och hon jobbar som hyrläkare.
Vi har valt att inte stå som anställda i företaget och inte betala ut någon lön, vi tänkte vid tillfälle betala ut pengar via aktieutdelning.
Båda av oss har fasta tjänster utanför detta.

Vad är det som gäller med avdrag för resekostnader när min sambo använder sin privata bil för att åka till olika jobb över landet, samma med matkostnader under dessa tillfällen. Går det att göra avdrag på detta trots att ingen av oss tekniskt sätt är anställd i vårt företag.
Vi äger företaget tillsammans och sitter båda i styrelsen.

Hon har gjort jobb och resor tidigare i vår, vårt räkenskapsår var 2020-06 till 2021-06. Går det att göra dessa avdrag nu, trots att räkenskapsåret är slut? Jag håller just nu på med årsredovisningen som skall vara inne innan året är slut.

Detta är första gången jag gör årsredovisning, rekommenderar ni att jag använder Bokio's tjänst för att göra detta eller är det något man klarar av på egen hand?

Tack på förhand!
1009
206
Hej, Som företagsledare för fåmansföretag räknas man i många fall som en anställd även om man inte är registrerad för det. När du skriver avdrag för resor med privat bil antar jag att ni för körjournal och tar ut milersättning 18,50 kr/mil. Det kan ni göra och det är skattefritt. När det gäller matkostnader så är det reglerna för traktamente ni måste kolla på. Det ska vara en viss längd och tid man åker. Att äta lunch själv för att man är en sväng på jobb går inte ta på företaget. (Eller, ja det blir ju en skattepliktig förmån så man tjänar inget på det) Både skattefri milersättning och skattefritt traktamente kan du räkna ut i bokslutet för hela året. Är det däremot något som ska beskattas så ska det göras i arbetsgivardeklarationen månadsvis, men det går ju också rätta dessa nu i efterhand. För att spara jobb så är det ju smidigast att bara ta de skattefria delarna i år. Har inte provat Bokios årsredovisning så det kan jag inte säga något om. Lycka till.
www.bocekonomi.se - Redovisning, nyföretagande, företagsutveckling

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.