Hur bör jag bokföra och fakturera detta?

6
Hejsan!

Jag har en byggfirma där jag i regel endast "hyr" ut mig själv till en partner jag har, som har egen firma och står som ansvarig för alla jobb, och sen fakturerar jag mina timmar med omvänd moms.

Men nu skall jag köpa in byggmaterial till ett projekt (för att jag har bättre rabatter i detta fall,) och sedan fakturera för mina timmar och för materialet jag har köpt in. Hur skall jag då bokföra detta?
Fakturan kommer gå till min partner som har egen byggfirma, och han i slutändan fakturerar slutkunden.

Mina timmar bör ju faktureras med omvänds moms och byggmaterialet med 25% påslag?

Får inte alls ihop det hur fakturan skall se ut och hur bokföringen skall se ut.

Tacksam för svar, T
1009
206
Hej, Om det ingår material i tjänsten så ska den normalt också falla under den omvända skattskyldigheten. Dvs hela fakturan görs med omvänd moms. Om materialet istället är den stora delen och tjänsten tex består av montering av materialet (tex installation av kyl/frys) så är allt vanlig 25% moms. Vad man kan göra är att dela upp fakturan och lägga tjänst på ena och varor på andra.
www.bocekonomi.se - Redovisning, nyföretagande, företagsutveckling
6
Hej, och tack för att du engagerar dig! Jag förstår inte riktigt ändå ( är ganska ny inom företagande ) Om jag exemplifierar: Jag köper brädor spik och skruv för 5000kr, betalar med mitt företagskort. Åker till bygget, arbetar mina 20timmar a 500kr. Alltså skall jag fakturera byggfirman som är ansvarig för bygget 15000kr. Men hur skall jag redovisa mitt inköp på 5000kr?
1009
206
Hej, Ok, det var inte en fråga om fakturering utan hur du bokför ditt inköp av material? Det låter som att du använder materialet du köpt in i det arbete du utför. Stämmer det? I så fall bokförs det som ett vanligt materialinköp - 4010 eller liknande. Då fakturerar du som vanligt (som jag skrev i förra svaret). Det finns också en regel om utlägg, men den är lite mer reglerad och använder man den felaktigt kan det skapa problem. Det finns ofta ingen anledning att använda den metoden heller, förutom att man i vissa fall får lägre moms. Då bokför man inga intäkter och kostnader för det som köps, utan det blir som en fordran på kunden (utlägg). Vet inte om det var det du tänkte på.
www.bocekonomi.se - Redovisning, nyföretagande, företagsutveckling
6
Hmm, ja det kanske snarare är en fråga om min bokföring. Ber om ursäkt för det i så fall. Men om jag bokför det som inköp av material 5000kr ink moms. Hur blir det då med fakturan jag skickar som består av materialet 5000kr och arbetade timmar 10000kr som faktureras med omvänd moms!? Det är väldigt förvirrande detta, men det känns som att det blir fel på nåt sätt
1009
206
Hej, Om du köper in för 5000 inkl moms så är kostnaden 4000 och moms 1000 kr. Moms är ingen kostnad utan den får du ju dra av och får tillbaka av staten. Du fakturerar tex: 10 000 kr arbete 4 000 kr material omvänd moms. Summa 14 000 kr. Om det är priserna du ska ta. 1) du lägger inte in momsen du betalade för materialet. 2) hela fakturan blir med omvänd moms om den hade varit det endast med arbetet.
www.bocekonomi.se - Redovisning, nyföretagande, företagsutveckling
6
Underbart, nu trillade polletten ner, tackar ödmjukast

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.