Behöver råd om ekonomi i enskild verksamhet

1
Hej!
Jag tycker allt detta är rätt invecklat men det här är nog världens enklaste fråga för er.
Jag har skaffat en enskild firma där jag har ett bankgiro konto där jag tar emot inkommande fakturor.
Mina utlägg däremot har jag hittills betalat med mina privata pengar. Men jag har bokfört de i företaget.
Alltså företagskontot går hela tiden plus medans det är mitt privata som allt dras ifrån.
Det jag undrar är ifall jag behöver/kan/bör föra över dessa pengar ifrån företagskontot till mitt privata för att det ska bli rätt?
Spelar det ens någon roll?
Om det inte spelar någon roll, är det något som är mer fördelaktigt än det andra?

Tack på förhand
1069
139
Hej, Jag vet inte hur du har bokfört hittills men med det upplägg du har ska du bokföra intäkter mot konto för bankkonto (bankgirokonto) och kostnader mot konto för egna insättningar. Då blir det rätt. Du behöver inte göra någon överföring ifrån företagskontot till privat konto, men om du vill så kan du göra det - spelar ingen roll. Vad som är mer fördelaktigt? jag skulle väl tycka att det är bra att betala åtminstone större kostnader/inköp från företagskontot.
1
Tack för svaret! Nu när du säger det så är det solklart att jag gjort en tabbe... Jag har nog bokfört det hittills som att inkommande kommer in på BG kontot och att även utgående gått ifrån samma konto... Vilket i så fall inte stämmer överens med verkligheten Utan jag borde i så fall ha bokfört att utgifterna betalats från mitt privata konto. Hur gör jag så att detta blir rätt och riktigt? Kommer det här ställa till det framöver eller räcker det om jag ser till att bokföra rätt för nästkommande utgifter? Kan man ändra bakåt i bokföringen?
1069
139
Hej igen, Ett riktlinje är att när du har ett företagskonto ska ska saldot på kontot stämma med saldot på motsvarande bokföringskonto, så du borde inte bokfört kostnader mot kontot när de inte betalades därifrån. För att det ska bli rätt bokför en korrigeringsverifikation där du krediterar företagskontot och debiterar konto för egna uttag med det totalbelopp som blivit felbokfört. Efter det ska saldot på företagskontot överensstämma med saldot på motsvarande bokföringskonto och sen kan du fortsätta att bokföra rätt framöver.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.