Bokföring milersättning/parkering/trängselskatt

3
Har aktiebolag och använder min privata bil i tjänsten för det aktiebolag jag själv är ägare till, och förstått att man kan göra avdrag. Har några funderingar
1) Vill dubbelkoll att jag gjort rätt med milersättningen (antal mil x 18,5):
Debet 1930 xxx
Kredit 7331 xxx
Sedan bara att överföra pengarna från företagets konto till mitt privata
2) Hur gör man med trängselskatt resp parkering, dvs vilka konton använder man? Eller bakar man in det i bokföringen för milersättningen? Eller ingår det rent av i milersättningen?
Om man gör på liknande sätt som med milersättningen fast på andra konton, gör man även här bara ett uttag eller använder man utlägg då det finns kvitton för dessa utgifter till skillnad från milersättningen?
Kvittot/fakturan för trängselskatt innehåller både trängselskatt för privata resor liksom för tjänsteresor, skiljer man dessa åt på nått sätt?
3) Mitt företag jobbar i sin tur åt ett annat företag som jag fakturerar för en tjänst, och där kan jag fakturera dem för milersättning. Hur redovisas detta? Eller bakas det in i "tjänsten" som jag fakturerar dem för?
Tack på förhand!!
1068
52
Hej, Vet inte vad du avser med bokföringen vid 1) gällande milersättning, den bokföringen är mer en hopblandning av flera saker. Du får alltså ta ut pengar skattefritt utifrån hur mycket du kört i tjänsten med privat bil och då med 18,50 per mil. Detta är helt oberoende av ifall någon kund har betalat dig för viss del av milantalet. Lämpligt är att göra en sån bokföring t.ex. en gång per månad om du kör frekvent. Det bokförs lämpligen enligt: Debet 7331 Skattefria milersättningar Kredit 28xx Skuld till aktieägare Trängselskatt och parkering bokförs på liknande sätt, du kan ha ett eget konto för dessa eller bokföra dem på samlingskonto för resekostnader. När det gäller trängselskatt markera på faktura-underlaget vilka som gäller för bilkörning i tjänsten. Om en kund ska betala din bilkostnad fakturerar du den som intäkt (och lägger på moms ifall den tjänst du utfört är momspliktig).
3
Tack för svar! Ang 1) var frågan mer om jag hade bokfört rätt genom att använda kontona Debet 1930 xxx Kredit 7331 xxx Och ta antal körda mil i firman x 18,5kr, som är ersättningen jag sedan tar ut från företagskontot och sätter in på mitt personliga konto. Eller ska man använda 28xx istället som en skuld till aktieägarna? Hur redovisar man sedan när man gör transaktionen och tar ut pengarna till mitt egna bankkonto? Ang 2) vilka konton föreslår du att man använder? Och är det samma sak där att man tar ut motsvarande pengar som trängselskatt/parkering kostar till sitt privata konto?
1068
52
Hej igen, Som jag skrev tidigare blev din bokföring vid 1) en hopblandning av flera saker. Men du ska absolut inte bokföra Debet 1930 och Kredit 7331, det du kan göra vid utbetalning av milersättning till privatkonto är att bokföra tvärt emot: Debet 7331 och Kredit 1930 med 18,50 per mil, Jag förordar dock att gå via ett skuldkonto till aktieägare, då kan du bokföra sådana här ersättningar när som helst och sen göra en utbetalning från skuldkontot när det passar. En sån utbetalning konteras: Debet 28XX Skuld till aktieägare Kredit 1930 Bankkonto. För trängselskatt verkar konto 5616 vara föreslaget av BAS, för parkeringskostnader verkar BAS inte föreslå något konto men 5890 Övriga resekostnader lär väl gå bra. Det är inte jätteviktigt vilka konton som används.
3
Stort tack, nu förstår jag! Kan man använda konto 2893 som konto för kortfristiga skulder till aktieägare? Om man är två aktieägare (50/50), kvittar det vem man betalar ut milersättningen till eller kan man betala ut den till en av ägarna vilken äger bilen privat och som man använder via företaget?
1068
52
Det går bra att använda konto 2893 för detta ändamål och det har väl egentligen ingen betydelse ven man betalar ut milersättningen till. Lämpligt kan ju dock vara att ha varsitt konto per aktieägare så är det lättare att ha koll på vem som har pengar att fordra.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.