Ta utdelning med 3:12 utanför utdelningsutrymmet

9
2
Hej,

(ber om ursäkt ifall denna fråga hamnar i fel forum)

När jag startade med aktiebolag så blev jag uppläxad med att jag skulle ta lön upp till brytpunkten för att slippa inkomstskatt och sedan maxa utdelning inom det förmånliga utrymmet för 3:12 som endast ger 20% skatt. Då jag är egenkonsult så är det ju alltid nice att ha pengar kvar i bolaget för "rainy days" så att säga.

Dock så vill jag nu köpa en helgbostad utanför Stockholm som även kommer agera sommarstuga. Vilket gör att jag måste pumpa upp lönen lite. Att man kapitalinkomster på över 500.000/år(har mycket sparat utdelningsutrymme innan jag blev egenkonsult) är inte vatten värt för banker. Vilket jag tycker är rätt orimligt då bolaget idag har över 3 miljoner i eget kapital och är därmed enligt mitt tycke rätt mycket säkrare försäkring en exempelvis a-kassa.

Men min fråga är med ovan bakgrund, om jag tar extra utdelning som faller utanför utdelningsutrymmet, så skall jag ju betala löneskatt(skatta som tjänst) på det. Jag har förstått att jag skall föra över det i deklarationen till kolumn 1.7. Men min egentliga fråga, när då banken gör en UC, kommer de då tro att jag har extra hög lön, eller har jag bara högre kapitalinkomster?

Kanske en klurig fråga. Får väl testa ett år. Då jag redan har betalat bolagsskatt så svider det ju inte alltför jävligt att skatte 30% extra. Då jag dessutom får låna och defacto får mer insats till boendet så kommer jag ju närmare målet, samt att Magda blir glad...
1009
206
Hej, Nej all utdelning kommer att vara kapitalinkomst oavsett hur det beskattas. Det deklareras heller inte med löner utan i K10.
www.bocekonomi.se - Redovisning, nyföretagande, företagsutveckling
9
2
Är du verkligen säker? Detta läser jag utifrån min K10:a 2.9 Utdelning som beskattas i tjänst (max 6 012 000 kr), med sidnot: Om beloppet är positivt ska det beskattas i inkomstslaget tjänst och förs till Inkomstdeklaration 1 p. 1.7 Ink1:an så är ju 1.7 (dvs 1) inom inkomst av tjänst och då borde det väl räknas som lön?
1009
206
Hej, Nej. Jag läser en gång till och är inte så säker. Möjligen kan banken se att du har ett extra löneuttag. Får jag fråga en annan sak. Har du kollat detta med olika banker eller är det bara en som nekar? Låter som att det upplägg du haft är rätt vanligt och funkat bra för andra vid lån.
www.bocekonomi.se - Redovisning, nyföretagande, företagsutveckling
9
2
[quote="Johan Boström" post=42762]Hej, Nej. Jag läser en gång till och är inte så säker. Möjligen kan banken se att du har ett extra löneuttag. Får jag fråga en annan sak. Har du kollat detta med olika banker eller är det bara en som nekar? Låter som att det upplägg du haft är rätt vanligt och funkat bra för andra vid lån.[/quote] Givetvis skulle det funka med en annan bank, om man tar sig tid och skaffar sig en relation med den banken. Men då förväntar de sig ofta att man blir lojal med den banken. Något jag inte har intresse av. Tror mitt förhandlingsutrymme blir bättre ifall jag klarar lönekravet.
9
2
Kollade en gång till i mina deklarationer. I och med att den hamnar inom inkomst av tjänst så kommer den med i Fastställd förvärvsinkomst, som UC tar upp. Just UC visar både inkomst av tjänst(totala 1:an), samt faställd/taxerad inkomst, dvs efter t.ex allmänna avdrag(jag gör t.ex avdrag för IPS, då jag saknar tjänstepension). Creditsafe anger bara taxerad inkomst. Men ingen av de som tagit kreditupplysning på mig spec:ar hela 1:an dvs man ser det bara summerat som inkomst av tjänst, således borde min tanke fungera alldeles utmärkt. Dock så kom jag ju på det självklara....innan jag började överanalysera detta.... En utdelning jag tar 2022 kommer komma upp i 2023:s deklaration, som förmodligen godkänns och hamnar hos UC först i December 2023. 2024... here I come. Kan ju visserligen ha en extra bolagsstämma med extra utdelning...
1009
206
Ja, du har inte möjlighet att ta utdelningen redan nu eller höja lönen? Om din bankman är så blind kring vad företagande innebär kanske du kan höja lönen och visa lönespecen med nya lönen. Då kanske han kan gå med på lånet direkt. Är man anställd så kan det ju räcka.
www.bocekonomi.se - Redovisning, nyföretagande, företagsutveckling

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.